سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اراک

استان مرکزی در معرض تهدید بیماری لمپی‌اسکین قرار دارد

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی از ورود ویروس لمپی‌اسکین به کشور خبر داد و ضمن هشدار به دامداران گفت: با توجه به شیوع این بیماری در استان‌های همجوار، استان مرکزی نیز در معرض تهدید این بیماری قرار دارد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک، حسینی گفت : بیماری لمپی‌اسکین دارای ویژگی و سرسختی خاصی است، اگر این بیماری به محیط دامداری نفوذ پیدا کند و هیچ اقدامی برای مبارزه با آن صورت نگیرد، بی‌شک خسارت جبران ناپذیری به دنبال خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه این بیماری مشترک بین انسان و دام نیست، بیان کرد: دام‌های سنگین از جمله گاو و گوساله در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی با بیان اینکه تا کنون این بیماری در استان‌های غرب و مرکزی کشور تایید شده است، افزود : این ویروس از غرب کشور به خصوص کشورهای عراق، ترکیه، لبنان، فلسطین و... بر اثر قاچاق دام وارد کشور شده است.

حسینی گزش حشرات و وزش باد را از دیگر عوامل مهم در انتقال این بیماری ذکر کرد.

وی تب شدید، کاهش تولید شیر و کم اشتهایی را از نخستین علایم بروز این بیماری ویروسی در دام عنوان کرد و افزود: در مراحل بعدی بیماری، برآمدگی‌هایی روی پوست دام ایجاد شده و با عوارضی مانند سقط، نازایی، لنگش و عفونت‌های ثانویه بروز می‌کند.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت : نخستین بار این بیماری در سال 1929 در جنوب و شرق آفریقا در دام‌هایی نظیر گاو، گوسفند و بز مشاهده شد.

حسینی با تاکید براینکه این ویروس به خشکی مقاوم است، افزود : دوره نهفتگی این ویروس در بدن دام 2 تا 5 هفته می‌باشد و عامل بیماری تا 35 روز در پوست خشک دام باقی می‌ماند.

وی پرستاری خوب و درمان با آنتی بیوتیک را از راه‌های درمان این بیماری برشمرد و بیان کرد: در شرایط حاد درمان این بیماری به مدت 6 ماه به طول خواهد انجامید./ش/ن
/
برچسب ها: شیوع ، بیماری ، تهدید
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.