سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رییس سازمان تحقیقات،آموزش و ترویج کشاورزی خبرداد:

رونمایی از 5 دستاورد جدید "کشاورزی"

معاون وزیر جهاد کشاورزی از رونمایی 5 دستاورد جدید تحقیقاتی به مناسبت هفته جهاد کشاورزی خبر داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، اسکندر زند در نشست خبری امروز شنبه 24 خردادماه که به مناسبت هفته جهاد کشاورزی برگزار شده بود گفت: سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی فردا دوشنبه 25 خردادماه از 5 دستاورد جدید خود در سالن همایش‌های مؤسسه اصلاح بذر رونمایی می‌کند.
 
وی افزود: این دستاوردها شامل یک رقم صنوبر برای تولید چوب،‌یک رقم گندم و چند تکنولوژی در ارتباط با شیلات هستند.
 
معاون وزیر جهاد کشاورزی در ادامه با بیان اینکه از مجموع سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در مورد اقتصاد مقاومتی 19 تا 20 مورد آنها در ارتباط با تحقیقات‌، آموزش و ترویج است اضافه کرد: برخی از مؤسسات ما بیش از 90 سال است که در راستای علم و تحقیقات در حال فعالیت هستند و یکی از دلایل تأکید رهبر معظم بر این مسئله این است که باید به این بخش توجه بیشتری شود.
 
زند با اشاره به اینکه سهم ما در تحقیقات تولید ناخالص ملی کمتر از نیم درصد است ادامه داد: در همین شرایط سهم تحقیق از تولید ناخالص ملی در کشور ترکیه یک درصد است و برنامه آنان این است که تا سال 2020 این میزان را به 3 برساند.
وی افزود: ما در طی 80 سال قبل زیرساخت‌های خوبی برای تحقیقات فراهم کردیم به طوری که پاسخگوی نیازهایمان باشد. ولی اکنون مقداری بی‌توجهی در این زمینه ایجاد شده که پاسخگویی ما به نیازهای کشور را آنگونه که باید و شاید تقویت نمی‌کند.
 
معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در بخش تحقیقات توجه اصلی ما به نوسازی تحقیقات بخش کشاورزی است، ادامه داد: اگر ما نتوانیم این نوسازی را انجام دهیم نمی‌توانیم از این بخش انتظار زیادی داشته باشیم.
 
وی با اشاره به اینکه متوسط عمر آزمایشگاه‌ها و دستگاه‌های تحقیقاتی کشاورزی کشور 30 سال و متوسط عمر محققان این بخش 22 سال است گفت: سیاست بعدی ما میدان دادن به بخش خصوصی است زیرساخت‌ها برای ورود این بخش در عرصه بذر فراهم شده است.
 
زند ادامه داد: سیاست بعدی ما استفاده بهینه از توانمندی‌های موجود  در دانشگاه‌ها است چرا که تاکنون این توانمندی‌ها به خوبی مورد استفاده قرار نگرفته و ما در حال رایزنی هستیم تا ببینیم چگونه می‌توان از این شرایط استفاده کرد.  
 
رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی افزود: سیاست بعدی ما استفاده بهتر از نهادهای بین‌المللی است و تاکنون زمینه لازم برای ایجاد دفاتر منطقه‌ای سه مؤسسه بین‌المللی (مؤسسه تحقیقات گندم و ذرت، مؤسسه بین‌المللی تحقیقات برنج و مؤسسه تحقیقات خشکی) در کشور فراهم شده است.
 
زند ادامه داد: در زمینه آموزش کشاورزی برای اولین بار نیازسنجی آموزشی در دانشگا‌ه‌ها انجام شده و جذب دانشجو بر این اساس صورت می‌گیرد.
 
وی اضافه کرد: همچنین ما همکاری‌هایی با نهضت سوادآموزی داریم تا باسواد کردن کشاورزان مخاطب کمک نماییم.
 
زند ادامه داد: حدود 10 میلیون نفر بی‌سواد در کشور وجود دارد که بخشی از این‌ها کشاورز هستند.
 
وی با بیان اینکه این سازمان قصد دارد از طریق صدا و سیما برنامه‌های ترویج راه‌اندازی کند گفت: برنامه بعدی ما استفاده از خبرگان کشاورزی است که ما با 50 هزار خبره کشاورزی فعالیت‌هایی را در این راستا شروع کرده‌ایم.
 
معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در هفته جهاد کشاورزان نمونه استانی معرفی شده‌اند افزود: کشاورزان نمونه کشوری نیز در هفته دولت معرفی می‌شوند.
 
زند با اشاره به اینکه یکی از وظایف سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی تولید هسته‌های اولیه بذر و نهال است اضافه کرد: این بذور پس از تولید،‌تکثیر شده و در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.
 
وی ادامه داد: ما سالانه 350 هزار تن انواع بذور گواهی شده تولید می‌کنیم که این برای نیاز داخل کافی است.
 
زند خاطرنشان کرد: قصد ما این است که بخش خصوصی را در تولید ارقام جدید بذر بیشتر دخالت دهیم تا این بخش تا آنجا که توان دارد در این عرصه فعالیت کند.
 
وی با بیان اینکه 600 آفات، بیماری و علف هرز مزارع ما را تهدید می‌کند گفت: 100 درصد واکسن دامی، 60 درصد واکسن انسانی، 40 درصد واکسن طیور و دستاوردهای بی‌شمار دیگری در کشور تولید می‌شود که قابل دفاع هستند.
 
 وی ادامه داد: همچنین در عرصه شیلات، میگو به دلیل بیماری لکه سفید در حال نابودی بود اما هم اکنون این آبزی مجدداً احیا شده و اوج گرفته است.
 
زند با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون حداقل 4 رقم گندم معرفی شده و یک رقم نیز فردا معرفی می‌شود افزود: تا پایان سال این میزان به 14 یا 15 رقم می‌رسد.
 
معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: طی 40 سال گذشته حدود 500 رقم زراعی و باقی معرفی شده که معرفی و تولید هر کدام از این ارقام بین 10 تا 15 سال به طول می‌انجامد.
 
رییس تحقیقات، ترویج و آموزش کشاورزی با بیان اینکه 3 نهاده اصلی در کشاورزی، خاک، آب و ذخایر ژنتیکی هستند گفت: متأسفانه علی‌رغم اهمیت بالای ذخایر ژنتیکی در کشاورزی، توجه  
زیادی به این امر نشده است.
 
وی با بیان اینکه حدود 70 هزار نمونه در بانک ژنی ما وجود دارد ادامه داد: لایحه ذخایر ژنتیکی در دولت در حال تهیه است تا به مجلس برود و به شکل قانون دربیاید.

انتهای پیام/
 

برچسب ها: شیلات ، کشاورزی ، آبزی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.