سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اردبیل/

یغماگری خاک مرغوب کشاورزی را تهدید می‌کند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: یغماگری خاک مرغوب و حاصلخیز به دست عده‌ای سودجو بزرگترین چالش بخش کشاورزی است که ما با قاطعیت اعلام می‌کنیم در برابر این یغماگران می‌ایستیم.

عدیل سروی امروز در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل اظهار داشت: بحث حفاظت خاک آن هم خاک مرغوب و درجه یک و دو کشاورزی یکی از اولویت‌های جدی ماست چرا که برای به دست آمدن هر سانتی‌متر خاک حاصلخیز به عنوان بستر تولید 800 سال زمان نیاز است.

وی گفت: ما به هیچ وجه حق نداریم اراضی مرغوبمان را بی‌رویه به ساخت و ساز، راهسازی و یا تأسیسات صنعتی اختصاص دهیم بلکه بهتر است اراضی نامرغوب و کم بازده به این کاربری‌ها اختصاص پیدا کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خاطر نشان کرد: ‌یکی دیگر از چالش‌های اساسی ما کمبود آب است به طوریکه کشور و استان اردبیل به دلیل واقع شدن در منطقه خشک و نیمه خشک یک سوم متوسط بارندگی دنیا را دارند و ما در دشت اردبیل به شدت با کمبود منابع آب سطحی و زیرزمینی روبه‌رو هستیم و اگر در 15 سال گذشته در 20 متر حفر چاه آب شرب حاصل می‌شد امروز با حفر 120 متر حتی آب شور به دست نمی‌آید.

سروی آب تجدیدپذیر استان را سه میلیارد و 430 میلیون متر مکعب بیان کرد و ادامه داد: ما در شمال استان با استفاده بی‌رویه از آب در بخش کشاورزی روبه‌رو هستیم که اغلب اراضی نیز زهدار شده است.

وی راندمان آبیاری را 40 درصد در این استان بیان کرد و یادآور شد: آورده رودهای استان در دشت اردبیل 254 میلیون متر مکعب و مصرف ما 390 متر مکعب است که هیچ همخوانی ندارد.

سروی به پراکنش بارش‌ها در استان اردبیل اشاره کرد و گفت:‌ کمتر از هشت درصد بارندگی‌ها در فصل تابستان اتفاق می‌افتد در حالی که ما در این فصل به مدیریت آب نیازمندیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ضرورت بهره‌گیری از سیستم‌های مدرن آبیاری را بیان کرد و افزود: امسال یک‌هزار و 300 میلیارد تومان برای توسعه آبیاری مدرن در سطح کشور اختصاص یافته که در حمایت از آبیاری قطره‌ای تا شش میلیون تومان و سیستم بارانی تا چهار میلیون تومان کمک بلاعوض به کشاورزان پرداخت می‌شود.

سروی تصریح کرد: دولت 85 درصد اعتبارات مدرن‌سازی آبیاری را تأمین می‌کند و 15 درصد مابقی نیز از طریق تسهیلات بانک کشاورزی و آورده زارعان قابل جبران است.

انتهای پیام/ش/ن

برچسب ها: اردبیل ، یغماگری ، خاک ، مرغوب
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.