سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مرندی: مقصر اصلی در عراق آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها هستند

یک کارشناس در ایران گفت مقصر اصلی در تحولات اخیر عراق آمریکایی ها و اروپایی ها هستند که از گروههای تروریست در سوریه حمایت می کردند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه خبری سی سی تی وی، سیدمحمد مرندی، استاد مطالعات آمریکای شمالی و رئیس دانشکده مطالعات جهانی دانشگاه تهران در گفتگو با این شبکه درپاسخ به این سوال که تلقی ایران از تحولات اخیر عراق چیست گفت :ایرانی ها بسیار نگرانند. آنها معتقدند که دولت و ارتش عراق در نهایت قادر خواهند بود بر مشکلات کنونی فائق آینداما در مجموع ، ایرانی ها معتقدند مقصر اصلی همه مشکلات آمریکا و اروپایی ها هستند. آنها ابتدا از صدام حسین در عراق حمایت کردند و بعد وقتی با او دشمن شدند عراق را به نابودی کشاندند و سپس در سوریه از گروههای تروریست حمایت کردند و حالا این گروههای افراطی به عراق گسترش یافته اند. عراق به سبب اقدامات آمریکا کشور ضعیفی شده و ارتش قدرتمندی ندارد و ما اکنون شاهد این هرج و مرج هستیم. این بحرانی است که اساسا ریشه در مداخله آمریکا در این بخش از جهان دارد. این بحران نتیجه ائتلاف نامیمون آمریکا و عربستان سعودی و رشد ایدئولوژی افراط گرایی در این بخش از جهان است.

سی سی تی وی پرسید آیا دولت نوری المالکی هیچ درخواست کمکی از ایران داشته است؟

مرندی در پاسخ گفت : رئیس جمهور ایران در یک گفتگوی تلفنی به دولت عراق و نخست وزیر این کشور قول داده است که از دولت و مردم عراق حمایت خواهد کرد. ایران روابط تجاری گسترده ای با عراق دارد و در نتیجه رفت و آمدهای زیادی میان دو کشور جریان دارد. روشن است که ایران هرگونه کمک اطلاعاتی یا لجستیکی یا حمایت سیاسی که دولت عراق بخواهد در اختیار آن خواهد گذاشت اما هیچ سخنی از مداخله نظامی به میان نیامده است. هیچ صحبتی از اینکه نیروهای نظامی ایران در عراق حضور یابند مطرح نشده است. دولت عراق اطمینان دارد در نهایت می تواند نیروهای تروریستی را عقب براند. البته این مردم عراق هستند که هزینه سنگینی برای ظهور افراط گرایی در این بخش از جهان می پردازند و تنها راه برای پایان دادن به این وضع این است که جامعه بین المللی کشورهایی مانند عربستان سعودی را که این ایدئولوژی را صادر می کنند تحت فشار قرار دهد. بوکوحرام نیز در نیجریه با همین ایدئولوژی مرتبط است. این همان ایدئولوژی است که در افغانستان و پاکستان وجود دارد و حالا به همه جهان گسترش یافته است. باید بر عربستان سعودی فشار آورد تا به این وضع پایان دهد.

مجری سی سی تی وی پرسید اگر نیروهای آمریکایی به عراق بازگردند این کار چه تاثیری بر منطقه خواهد داشت؟

مرندی در پاسخ گفت :تصمیم گیری در این باره بر عهده دولت عراق است. دولت ایران در روند تصمیم گیری دولت عراق مداخله نخواهد کرد. اما من فکر می کنم دیدگاه تهران این است که مادامی که دولت های دیکتاتوری ثروتمند نفتی عرب دهها میلیارد دلار خرج این ایدئولوژی افراط گرایی می کنند و این ایدئولوژی در حال گسترش در منطقه و سرتاسر جهان است بمباران چند موضع داعش یا گروههای افراطی دیگر در عراق یا سوریه مشکل را حل نخواهد کرد. آمریکایی ها بخشی از مشکل هستند. در چنین شرایطی ما همچنان شاهد چنین اوضاعی خواهیم بود. امروز عراق و فردا کشوری دیگر. دیروز شاهد این وضع در سوریه بودیم. بمباران چند کاروان (شورشیان) چیزی را تغییر نمی دهد. تنها چیزی که می تواند اوضاع را تغییر دهد این است که اروپایی ها و آمریکا از ائتلاف با کشورهایی که مدافع و مشوق ایدئولوژی افراط گرایی هستند خارج شوند.

مرندی درباره تاثیر آوارگی مردم در عراق و بی ثباتی در این کشور بر ایران گفت : این نگرانی بزرگی است. بسیاری از مردم عراق در داخل این کشور آواره شده اند. اگر دولت عراق نتواند داعش را عقب براند این مسئله ممکن است پیامدهای دراز مدتی برای کشور داشته باشد. اما مهم ترین مسئله این است که در داخل عراق چه می گذرد و مردم عادی این کشور چگونه رنج می کشند. اینها بیش از هر کس دیگری مجازات می شوند، همانطور که مردم سوریه به مدت سه سال و نیم به سبب جنگ داخلی که آمریکایی ها و اروپایی ها و ترکیه و عربستان و قطر با حمایت مالی غیر قانونی خود از گروههای افراطی  بر این کشور تحمیل کردند رنج کشیده اند.


انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.