سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کدام کشور غربی سهم بیشتری در اعزام تروریست به خاورمیانه داشته است؟

برخی کشورهای اروپایی و آمریکایی در اعزام مستقیم تروریست به مناطق درگیر جنگ در خاورمیانه نقش دارند . این در حالی است که تعدادی از آنها فعالیت گسترده تری در این زمینه داشته اند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه خبری _ تحلیلی گلوب اند میل ؛ این پایگاه خبری در مقاله ای به قلم " میشل زکولین " استاد علوم سیاسی در دانشگاه کالگری" کانادا که تحقیقاتی نیز بر روی مسئله تروریسم و اراطی گری داشته ، نوشت : هفته گذشته دولت کانادا کشته شدن یکی دیگر از اتباع خود را که بعنوان تروریست به سوریه اعزام شده بود ، تائید نمود .

این فرد با نام "سلمان اشرفی" از ساکنین شهر کالگری کانادا بوده در نوامبر 2013 بعنوان بمب گذار انتحاری به عضویت گروه تروریستی داعش ( دولت اسلامی عراق و شام ) درآمده بود. اعلام نام ، زادگاه و تغییرات در مکان جنگ شهروندانی که از کانادا به سوریه یا دیگر کشورهای خاورمیانه از جمله لیبی و عراق برای مبارزه اعزام شده اند ،‌ برای مردم کانادا به امری عادی تبدیل شده است . 

در ادامه این مقاله آمده است : اشرفی نیز به لیست دهها تروریست کشته شده ای پیوست که طی دو سال گذشته علاوه بر سوریه ، در عراق و الجزایر نیز علیه نیروهای دولتی و ارتش این کشورها مبارزه می کنند . 

این افراد افراطیونی هستند که تبدیل به مبارزان و جنگجویان مسلح در خاورمیانه شده  و اکنون معضلی در حال رشد به شمار می آیند . این معضل به تازه ای به چشم سیاست مداران غربی آمده و آنان هشدارهایی درباره تهدید بازگشت این افراد به کشورهایشان اعلام کردند . 

در ادامه این مقاله آمده است: "کانادا" ، محوری کلیدی در تقویت و حمایت از افراطی گری و پیگیری سیاست اعزام افراد به خارج از مرزهای خود برای مبارزه علیه برخی دولت ها در خاورمیانه به شمار می رود . فراتر اینکه ، در حالی که ارتباط میان افراطی گری و مسافرت به خارج برای جنگیدن اثبات شده است ، رابطه عمیق تر و پیچیده تری وجود دارد که نشان می دهد چرا کانادا به چنین اقداماتی نیازمند است . 

اولین و شاید مهمترین فاکتور حائز اهمیت در این زمینه شناسایی و جلوگیری از جذب شهروندان به افراطی گری و گروه های افراطی است . دولت کانادا سیاست های متعددی را برای مبارزه با افراطی گری در داخل کشور طرح ریزی و تصویب کرده است اما هیچ یک از آنها تاکنون به شکل عملی درنیامده است . 

بعلاوه اینکه سوالی نیز در اینجا ایجاد می شود که آیا این سیاست های ضدافراطی گری در قبال اتباع کانادایی که در خارج از مرزهای این کشور نیز زندگی کرده یا می جنگند نیز اعمال می گردد ؟ به گفته برخی از سیاستمداران این کشور که بیشتر شبیه به توجیه است تا توضیح ، مقامات کانادایی از اقداماتی که اتباع آن در دیگر کشورها و بخصوص خاورمیانه انجام می دهند آگاهی ندارد و بنابراین نمی تواند در قبال آنها قانونی را اعمال کند .

علیرغم پنهان کاری هایی که دولت کانادا برای اعزام نیرو به سوریه و عراق در قبال مردم خود انجام می دهد ،‌بسیاری از شهروندان این کشور می دانند که اعزام هموطنان آنان به خاورمیانه برای جنگ و مبارزه نمی تواند بی ارتباط با افراطی گری و گروه های تروریستی تندرویی مانند القاعده ، جبهه النصره و داعش باشد .

انتهای پیام /
برچسب ها: کشور ، تروریست ، داعش ، مردم ، سهم ، ترور
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.