سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یک کارشناس مسائل استراتژیک مطرح کرد

حمایت اطلاعاتی و مالی رژیم صهیونیستی و عربستان از داعش

یک کارشناس مسائل استراتژیک گفت: رژیم صهیونیستی در پی رسیدن به اهداف خود در کنار حمایت مالی عربستان از گروه تروریستی داعش حمایت اطلاعاتی می‌کند.

"امیر موسوی" در گفتگو باخبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران،  در رابطه با بحران امنیتی در پی حمله گروه تروریستی داعش به استان‌های مهم عراق و حمایت عربستان از این گروه تروریستی گفت: اکنون در منطقه شرایط خاص و ویژه‌ای ایجاد شده است که یکی از عوامل مؤثر تحرکات این گروه‌های تکفیری در عراق بی‌خیالی مقامات  عراق بوده زیرا آن‌ها مشغول تقسیم قدرت در این کشور هستند از این رو باعث شد داعش از این فرصت سوءاستفاده کند و به مناطق مهم  عراق حمله کند.

وی با اشاره به انگیزه‌ها و اهداف عربستان سعودی از حمایت گروه تروریستی «دولت اسلامی عراق و شام» موسوم به داعش، تصریح کرد: عربستان از حمایت گروه داعش دارای انگیزی و اهداف زیادی است زیرا اکنون عربستان در شرایط مساعدی نیست.

وی تصریح کرد: عربستان با توجه به پیروزی بشار اسد در انتخابات ریاست جمهوری سوریه، تلاش‌ها و هزینه‌های بی ثمر برای براندازی بشار اسد، پیروزی حزب منتسب مالکی در انتخابات مجلس عراق و از طرفی شاهد پیروزی‌ها و حضور مستحکم خط مقاومت در منطقه است شکست‌های سنگینی را در منطقه متحمل شده‌ به همین منظور اکنون عربستان در حالتی قرار دارد که دست به هر کار انتحاری می‌زند و تلاش بر جبران مافات دارد تا به سیستم داخلی کشورش و حامیانش در منطقه روحیه بدهد به همین دلیل است که دست به این جنایات می‌زند.

این کارشناس مسایل استراتژیک هدف دیگر عربستان از حمایت گروه تروریستی داعش را فشار آوردن به جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: عربستان سعودی در شرف مذاکرات استراتژیک با جمهوری اسلامی ایران است و این احتمال را می‌دهد که این مذاکرات در سطح بالا صورت بگیرد و حرف‌های مهمی میان طرفین رد و بدل شود به همین دلیل آل سعود سیاستی برای فشار آوردن و هم سطح نشان دادن با جمهوری اسلامی ایران ندارد چراکه در همه جبهه‌ها شکست خورده و به یک بن‌بست کامل سیاسی رسیده است از همین نظر شرایط مساعدی در منطقه ندارد.

موسوی گفت: عربستان سعودی به زعم خودش اگر با این شرایط وارد مذاکرات با ایران شود از پیش شکست خورده است به همین منظور آنها در تلاش هستند که گروه داعش را به مرز ایران برسانند.

وی اظهار داشت: عربستان با این روش در تلاش است حالت زورگویی خاصی در منطقه به وجود بیاورد تا بتواند در سطح بالاتری با جمهوری اسلامی ایران مذاکره کند.

موسوی گفت: اگر داعش به طور کامل بر دیاله، صلاح الدین و موصل تسلط پیدا کند و به نوعی هم مرز با ایران می‌شود و منافقین را در آنجا مستقر می‌کند چون اگر این مناطق را بگیرند ایران با تروریست‌های سوریه هم مرز خواهد شد و به مناطق تروریستی سوریه به نوعی وصل و یک خط و کمربند تروریستی خطرناکی را در منطقه پدید می‌آورند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این نقشه شومی است که در منطقه طراحی شده است از همین جهت  به طور حتم رژیم صهیونیستی هم از داعش حمایت می‌کند؛ زیرا ایران در مرز رژیم صهیونیستی به وسیله حزب‌الله و گروه‌های مقاومت نفوذ دارد از همین رو این رژیم جعلی  هم با حمایت از این گروه‌های تکفیری‌ می‌خواهد به ایران نزدیک شود و در مرز ایران حضور پیدا کند به همین دلیل رژیم صهیونیستی با هر تلاشی می‌خواهد که به این موهم دست پیدا کند و آنها با دادن امکانات اطلاعاتی و پرداخت هزینه‌های داعش از طرف عربستان، در نظر دارند این گروه‌ را به مرز ایران نزدیک کنند از همین رو داعش با این تحرکات و امکاناتی که در اختیار گرفته‌ و با تصرف فرودگاه موصل، مراکز تسلیحاتی، امنیتی، مصادره اموال تجاری و بانک‌ها شرایط ویژه‌ای را در منطقه ایجاد کرده‌اند.

انتهای‌پیام/
برچسب ها: عراق ، عربستان ، داعش
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.