به گزارش حوزه تجسمی باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، «یاسر هاشمی دلباز» از عكاسان برجسته كشور و اهل رفسنجان گفت: آموزشی صحیح از سوی مراجع خوب آموزشی، نكته ای اساسی است كه برای تحقق آن باید آموزش عالی زمان بیشتری صرف كند.
دلباز برگزاری جشنواره های سالانه عكس طبیعت و جشنواره های كانون عكاسان ایران را در مقایسه با سایر جشنواره ها بهتر ارزیابی كرد و افزود: در بحث داوری جشنوارهها ضعیف هستیم و صرفاً عكس هایی در برخی جشنواره ها انتخاب می شوند كه داوران آن ها تخصصی در مونتاژ و ویرایش ندارند.
وی ادامه داد: در حال حاضر در عكس های مستند و خبری، سلیقه جایگزین روایتگری و مستند شده است و همین امر غیر فعال شدن برخی جشنواره ها را به دنبال دارد.
هاشمی دلباز در ادامه نبود تحصیلات آكادمیك مربوط به عكاسی و سبك شناسی را از دیگر ضعفهای عكاسی در ایران بیان كرد و افزود: ارائه عكس با توجه به سلیقه شخصی و بدون پشتوانه علمی، موجب ارائه كارهایی می شود كه هیچ گونه بار عملمی و تئوری ندارند.
وی رفتار سلیقه ای را بزرگترین عیب هنر عكاسی دانست و ابراز كرد: عكاسی در ایران به دلیل نبود مرجع علمی، فاقد ریتم قوی است.
دلباز ادامه داد: تا زمانی كه منبع مشخصی برای آزمون ارشد وجود نداشته باشد و تغییری در آموزش مقاطع بالاتر رخ ندهد، در عكاسی انسجام به وجود نمی آید.
این عكاس برگزاری كارگاه های آموزش عكاسی را در تقویت عكاسان بی تأثیر تلقی كرد و گفت: كارگاه ویژه افرادی است كه با هدف كسب اطلاعات بیشتر و به دست آوردن یك نمای كلی از عكاسی آمده اند، بنابراین به هیچ وجه وركشاپ نمی تواند جای كلاس را بگیرد، زیرا كلاس بار آموزشی بیشتری دارد و فرصت تمرین و و مقایسه در آن بیشتر است.
یاسر هاشمی دلباز عكس های راه یافته به نمایشگاه عكس رفسنجان را جذب كننده عنوان كرد و افزود: این عكس ها نشان دهنده عكاسی بر مبنای آموزش می باشند.
وی ادامه داد: شركت كنندگان این دوره از نمایشگاه، با رعایت ضد نورها، كادربندیها و تركیب بندیها به ارائه عكس های اصولی پرداخته اند.
دلباز افزود: عكاسی در زمان مناسب و انجام ویرایش برای نزدیك تر شدن موضوع عكس به آن چه در طبیعت وجود دارد، از تكنیك هایی است كه باید مورد توجه عكاسان قرار گیرد.
وی اظهاركرد:عكس های نمایشگاه رفسنجان از لحاظ فرم و موضوعات انتخابی و تركیب بندی قابل قبول هستند.
انتهای پیام/