سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دومین شهر آلوده کشور کجاست؟

شهردار مشهد از اتمام پروژه توسعه خط یک قطار شهری تا پایان سال جاری خبر داد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،سیدصولت مرتضوی، توسعه حمل و نقل ریلی را از راه‌های کاهش آلودگی شهر دانست و گفت: تا پایان سال، ساخت پنج کیلومتر باقی مانده خط یک قطار شهری مشهد به اتمام می‌رسد؛ همچنین خط 2 را در یک برنامه 38 ماهه به پایان می‌رسانیم و امسال اقدامات اجرایی برای شروع خط 3 را آغاز می‌کنیم.

وی، شهر مشهد را بعد از تهران، دومین شهر آلوده کشور دانست و با بیان اینکه عوامل مصنوعی یکی از علل اصلی آلودگی‌های شهری است، اظهار کرد: در مشهد 2400 دستگاه اتوبوس در حال فعالیت است که از این تعداد 1000 دستگاه اتوبوس در بخش دولتی و خصوصی دارای مشکل هستند؛ همچنین از 12 هزار ناوگان تاکسیرانی، 7000 دستگاه تاکسی فرسوده است که وجود چنین مشکلاتی در حمل و نقل بر آلودگی‌های شهر مشهد می‌افزاید.

وی ادامه داد: جهت بهسازی و نوسازی 1000 دستگاه اتوبوس‌ مشهد 720 میلیارد تومان اعتبار نیاز است. در بعضی موارد خسیس هستم اما در توسعه فضای سبز خساستی ندارم و امیداریم در یک برنامه پنج ساله تا سال 96-97 سرانه فضای سبز مشهد به 15 مترمربع افزایش یابد.

مرتضوی خاطرنشان کرد: حدود 84 درصد از مصرف آب، مختص بخش کشاورزی و راندمان آن 33 درصد است و این در حالی است که دو سوم آب در این بخش بیهوده مصرف می‌شود. شهر مشهد 9 میلیون هکتار فضای باغات دارد که اگر از آن استفاده بهینه شود حداقل راندمان به 60 درصد افزایش می‌یابد.

شهردار مشهد تصریح کرد: امروزه در جهان و کشور دو عنصر با هم محیط‌زیست را مورد هجمه و تخریب قرار داده‌اند. کاهش نرخ بارندگی و پالایش آب‌های زیرزمینی نیز سبب شده است پدیده بیابان‌زایی و کویرزایی در کشور توسعه یابد.

وی ادامه داد: پدیده بیابان‌زایی نه تنها در جغرافیای ایران بلکه در خلیج‌فارس رخ داده و به لحاظ نوسانات اقلیمی و وزش بادهای تند به سمت ایران همواره محیط‌زیست را با چالش جدی مواجه کرده است. گذر از سنت و صنعتی شدن و پدیده‌های مصنوعی را از دیگر عوامل مخاطرات زیست‌محیطی است.

مرتضوی با بیان اینکه صرفا با اتکا به منابع مردمی نمی‌توانیم پاسخگوی مشکلات باشیم خطاب به معاون رئیس‌جمهور تصریح کرد: تقاضا می‌کنیم دولت با توسعه حمل و نقل ریلی، پرداخت اعتبار برای تامین ناوگان عمومی و اجرای تعهدات در بازسازی ناوگان تاکسیرانی در این زمینه کمک نمایند.

منبع: ایسنا
برچسب ها: دومین ، شهر ، آلوده کشور
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.