سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اردبیل/

پوشش بیمه ای تنها 50 درصد از باغات در مشگین‌شهر

فرماندار شهرستان مشگین‌شهر با اشاره به خسارات ناشی از سیل اخیر به باغات این شهرستان، گفت: تنها 50 درصد از باغات مشگین‌شهر زیر پوشش بیمه بوده‌ است.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل؛ وارد آمدن این میزان خسارت بر اثر سرمازدگی باغات، خشکسالی مزارع و جاری شدن سیل در بخش‌های روستایی علاوه بر آنکه بازار کسب و کار و رونق اقتصادی را در مشگین‌شهر از حرکت باز داشته، آثار زیان‌بار آن در سایر حوزه‌ها نیز کاملاً مشهود است. به طوری که مشگین‌‌شهر در یک رکود عجیب در تب و تاب نابسامانی معیشتی و اشتغال اهالی آن دست و پنجه نرم می‌کند.

با توجه به اینکه بیش از نیمی از محصولات سردرختی استان اردبیل در مشگین‌شهر تولید و 320 هزار تن محصولات متنوع در طول سال روانه بازار می‌شد، وارد آمدن خسارت هنگفت به باغات و همچنین محصولات سردرختی مشگین‌شهر به بخش‌های جانبی همچون کارگاه‌های تولید جعبه، صنایع تبدیلی تکمیلی، سردخانه‌ها و همچنین بخش‌های مختلف اشتغالزایی در این حوزه‌ها نیز خسارت وارد کرده است. گردش مالی حاصل از این فعالیت‌ها 600 میلیارد تومان است که علاوه بر ایجاد اشتغال به رونق صنایع تبدیلی نیز کمک می‌کند.

فرماندار مشگین‌شهر با بیان اینکه یکی ازعوامل توسعه مشگین‌شهر حوزه کشاورزی به ویژه صنعت باغداری است، اظهار داشت: در سال زراعی جاری علاوه بر وارد آمدن خسارت به باغات بر اثر سرمازدگی و صنایع وابسته آن بر اثر خشکسالی نیز تا 50 میلیارد تومان خسارت به زراعت بخش ارشق وارد شده که این خود در کنار جاری شدن سیل، پازل وارد آمدن خسارت از بلایای طبیعی را تکمیل کرده است.

وی گفت: در سفر اخیر وزیر جهاد کشاورزی و در بازدید از باغات خسارت دیده قرار شد پرداختی‌های خسارت به باغداران به زودی آغاز شود که این کار از شنبه این هفته آغاز شده و تلاش می‌کنیم در کنار پرداخت خسارت، وام باغداران و کشاورزان منطقه نیز سه سال استمهال شود.

امامیافزود: پیشنهاد کردیم تا صندوق بیمه محصولات کشاورزی به صندوق بیمه کشاورزی تبدیل شود، چرا که تنها محصول آسیب نمی‌بیند بلکه این صنایع جانبی و مجموعه‌های وابسته به صنعت باغداری است که آسیب دیده و مشکلاتی برای متولیان این بخش به وجود می‌آورد.

وی همچنیناز تغییر الگوی کشتکشاورزان مشگین‌شهر بر محور تولید محصولات نیازمند به آب کمتر، بیان کرد: ارقام باغات نیز باید به سمت ارقام مقاوم تغییر پیدا کند تا خسارت وارده به حداقل برسد.

انتهای پیام/س

برچسب ها: مشگین ، شهر ، پوشش ، بیمه ، باغات
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.