سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

واکنش کاخ سفید به حمله داعش به موصل

سخنگوی کاخ سفید، حمله گروه تروریستی داعش به شهر موصل در عراق را محکوم و آنرا نگران کننده توصیف کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اینترنتی کاخ سفید، "جاش ارنست" گفت:آمریکا به شدت تجاوز داعش به موصل را محکوم می کند. این موضوع سبب وخامت اوضاع امنیتی در این شهر و استان نینوا شده است. اوضاع سوریه سبب تقویت داعش شده است و مقابله با این تهدید نیاز به همکاری تمامی گروههای عراقی برای مبارزه با این دشمن واحد را دو چندان می کند تا این گروه منزوی شود.اوضاع بسیار وخیم است و مقامات آمریکایی چه در واشنگتن و چه در بغداد در تعامل با دولت عراق از نزدیک اوضاع را زیر نظر دارند.دولت آمریکا بر اساس توافق راهبردی در کنار ملت عراق خواهد بود و تمامی ابزارهای مورد نیاز را برای مبارزه با تهدید داعش در اختیار دولت این کشور قرار خواهد داد،این گروه تهدیدی برای عراق و منطقه است.

وی افزود:دولت ما متعهد به همکاری با دولت عراق است و همیشه در تعامل با این دولت بوده ایم و خواهیم بود و در این حال از دولت عراق می خواهیم که گام های شفاف بیشتری برای منافع تمامی مردم عراق بردارد.

ارنست در ادامه گفت:در زمینه کمک به عراق ما سیصد موشک ضد زره هلفایر، میلیونها قبضه اسلحه سبک،هزاران قبضه گلوله تانک و همچنین بالگردهای موشک انداز،مسلسل،نارنجک،اسلحه های دور زن به نیروهای امنیتی این کشور تحویل داده ایم. تحویل این اقلام در چارچوب همکاری های بین ارتش ما و ارتش عراق بوده است.

سخنگوی کاخ سفید در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید آیا ما شاهد جنگ داخلی در عراق هستیم ؟گفت:من نمی توانم این موضوع را از این تریبون اعلام کنم اما همانطور که پیشتر گفتم اوضاع بسیار وخیم است و ما درباره آن بسیار نگرانیم.واضح است که چالشهای امنیتی زیادی درعراق وجود دارد که این وضعیت بدتر شده است.ما به همکاری های امنیتی و نظامی خود با عراق ادامه می دهیم.همکاری ما برای تحویل اقلام دفاعی از آغاز بحران در استان الانبار در ماه ژانویه سرعت یافته است و ادامه دارد. 

سخنگوی کاخ سفید در ادامه در پاسخ سوالی درباره تاثیر اوضاع سوریه بر عراق گفت:رئیس جمهور و دیگر مقامات بارها درباره اثرات بی ثبات کننده اوضاع سوریه برای دیگر کشورها سخن گفته اند.تاثیر اوضاع سوریه بر همسایگانش برای ما نگران کننده است.این موضوع سبب شده است تا رئیس جمهور در جهت استفاده از بازیگران منطقه برای حل و فصل موضوع استفاده کند.رئیس جمهور بارها در این باره با پادشاه اردن گفتگو کرده است.

ارنست در ادامه درباره آزادی برگدال نظامی آمریکایی در برابر آزادی پنج عضو طالبان گفت:آزادی برگدال با همکاری دولت قطر انجام شد و آنها نقشی میانجی را در این تبادل ایفا کردند.جریان آزادی وی به دلیل مخاطرات جانی که برای وی وجود داشت مخفی مانده بود.گزارش هایی درباره پرداخت مبالغی برای آزادی برگدال منتشر شده  که کاملا نادرست است.رئیس جمهور در سفر اخیرش به لهستان گفت که اگر آزادی افراد طالبان باشد و بر خلاف امنیت ملی آمریکا باشد و مطمئن باشیم که آنها تهدیدهایی برای ما خواهند داشت آنها را تعقیب خواهیم کرد.

وی درباره افزایش میزان خشونت ناشی از استفاده از اسلحه در آمریکا در روز های اخیر گفت:از آغاز سال دو هزار و سیزده تا کنون این دولت چندین فرمان اجرایی را برای کاهش میزان خشونت ناشی از اسلحه صادر کرد و معاون رئیس جمهور هم در این رابطه گام هایی را برداشته است که این می تواند اثرات مثبتی در کاهش میزان خشونت ناشی از اسلحه داشته باشد.پیشرفت درباره این موضوع به عملکرد تمامی شهروندان کشور وابسته است و نمایندگان مجلس در سفر به حوزه های انتخابیه خود باید در این باره سخنرانی کنند.این موضوع به عملکرد کنگره هم وابسته است.رئیس جمهور از تمامی فرصت ها برای استفاده از قدرت اجرایی خود برای اینکه جامعه ما امن تر باشد استفاده میکند.ما به دنبال این فرصت ها هستیم اما موانعی در راه وجود دارد.

انتهای پیام/.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.