سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

انتقاد کبگانیان از انتخاب سرپرست برای دانشگاه تهران

مگر می‌شود دو سرپرست پشت سر هم برای یک دانشگاه منصوب کرد؟/وزارت علوم توضیح دهد

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه مگر می‌شود دو سرپرست پشت سر هم برای یک دانشگاه منصوب شود؟ گفت: برخی دانشگاههای ما با سرپرست اداره می‌شوند و این یک خلاء مدیریتی به شمار می‌آید این ماده واحده‌ که برای تعیین رؤسای دانشگاه‌ها پیشنهاد شده توانسته خلاء قانونی در این حوزه را بپوشاند.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، "منصور کبگانیان" در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران مبنی بر اینکه سرنوشت سرپرستی دانشگاه تهران چه زمانی مشخص می‌شود، گفت: سرپرست برای این است که دوران گذاری برای مشخص شدن رئیس در نظر گرفته شود. مگر می‌شود دو سرپرست پشت سر هم برای یک دانشگاه منصوب شود؟ این برای نخستین بار است که چنین اتفاقی می‌افتد. وزارت علوم حتماً در اینباره توضیحی خواهد داشت، معمولا در آیین نامه مدیریت دانشگاهها، سرپرستی 6 ماهه است هر چند در این باره یک خلاء قانونی در آیین نامه مدیریت وجود دارد و حالا از این خلاء چیزهای جدیدی در می‌آید از جمله اینکه معاون وزیر سرپرست یک دانشگاه می‌شود و خود این سرپرست تقریباً با حضور یک سرپرست دیگر عزل می شود یا تغییر می یابد.

وی در ادامه گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد نام ریاست دانشگاه‌ها را حق وزیر علوم دانسته، از سوی دیگر نیز حق اعضای شورا است که پیشنهاد این دو وزیر را رد یا بپذیرد، بنابراین این دو حق قانونی و شفاف است.

عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی با اشاره به جلسه اخیر رئیس جمهور با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر اینکه نباید "مشورت با اساتید نباید بصورت انتخاباتی به شنونده القا کند"، افزود: وزیر علوم این حق را دارد که قبل از پیشنهاد فرد مورد نظر به شورای عالی انقلاب فرهنگی با هر تعداد از استادان دانشگاه مشورت کرده که این نیز حق وزیر است، ولی بر اساس دستور رئیس‌جمهور این مشورت نباید حالت انتخاباتی جلوه کند چراکه در این صورت دیگر مشورت به شمار نیامده و به شنونده القا می کند که این مشورت در آمده از صندوق رای و یک نوع رای گیری است، پس دست شورای عالی انقلاب فرهنگی در انتخاب یا عدم انتخاب آن فرد بسته می شود.


کبگانیان با اشاره به ماده واحده امضا شده از سوی بیش از 20 نفر از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، گفت: هم اکنون برخی دانشگاههای ما با سرپرست اداره می شوند و این یک خلاء مدیریتی به شمار می آید این ماده واحده‌ که برای تعیین رؤسای دانشگاه‌ها پیشنهاد شده توانسته خلاء قانونی در این حوزه را بپوشاند.


کبگانیان با اشاره به اینکه برای ریاست دانشگاه تهران رای گیری در شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام نشده است، اظهار داشت: رویه معرفی رئیس در شورای عالی انقلاب فرهنگی به اینگونه است که وقتی حکم فرد مورد نظر وزیر به عنوان سرپرست صادر می شود، لازم است دو نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاهها و بازرسی همچنین وزارت اطلاعات صلاحیتهای این فرد را بررسی کرده و ما در شورای عالی انقلاب فرهنگی وارد رای گیری می شویم اما درباره دانشگاه تهران این اتفاق نیفتاده، فردی که به عنوان سرپرست موقت معرفی شد در این مراحل قرار نگرفت و بعد هم عزل شد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در رابطه با روند انتخاب رئیس دانشگاه اصفهان نیز عنوان کرد: چند دانشگاه کشور هستند که مدت سرپرستی آنها از 6 ماه گذشته است و این مسئله خلاف قانون است ولی در این موارد وزیر علوم اعلام کرده که اطلاع‌رسانی صورت نگیرد.


انتهای پیام /

برچسب ها: دانشگاه ، تهران ، خبرنگار ، وزیر
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.