سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

حل مشکلات زیست محیطی با واقعی شدن قیمتها

آسیب های محیط زیستی در قیمتهای کالاهای تولیدی لحاظ نمی شود حل مشکلات زیست محیطی با واقعی شدن قیمتها امکانپذیر خواهد بود.

 به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ؛  یکی از مشکلات اساسی که به نوعی دلار نیحل بودن مشکلات محیط زیستی نیز بی تاثیر نیست، واقعی نبودن قیمت هاست بطوریکه از مشکلات جوی واحدهای تولیدی این  است که اثرات تخریبی آنها بر محیط زیست داخلی نبوده و این اثرات روی قیمت محصولاتشان لحاظ نمی شود و به کل افراد جامعه تحمیل می شود.
 
محمد محیایی معاون رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در این خصوص گفت: صندوق ملی محیط زیست که عبارت از مجمع و هیئت مدیره و مدیرعامل که در مرحله انتخاب  هستند ظرف 2 تا 3 ماه آینده اقدامات اجرایی خود را آغاز خواهد کرد هم اکنون  اساسنامه به تصویب هیئت وزیران رسیده و بعد از ابلاغ هیئت وزیران این اساسنامه اجرایی خواهد شد.
 
وی افزود: یکی از مشکلات کشور واقعی نبودن قیمتها است اگر مصرف انرژی در کشور بالاست و بسیاری از مشکلات محیط زیست قابل حل نیست دلیلش  این است که قیمتها دقیق نیست.
 
وی ادامه گفت: اگر محصولی اثرات مخرب محیط زیستی  دارد باید در قیمت  خود کالا به حساب آید ولی متاسفانه هزینه خسارات زیست محیطی در قیمت کالا وارد نمی شود.
 
وی با بیان اینکه بورس تعیین کننده و تنظیم کننده بسیاری از فعالیستها و بسیاری از مشکلات محیط زیستی راحل کند، تصریح کرد: روزانه بشی از 60 هزار تن زباله در مناطق شهری کشور تولید می شود ولی هنوز تفکیک پسماند به طور دقیق در کشور انجام نمی شود.
 
 وی افزود: بورس اثرات خود را روی یکی از مسائل مهم محیط زیستی یعنی آلودگی آب و خاک  خواهد گذاشت بطوریکه با ورود بورس در بحث بازیافت بسیاری از پسماندها از ابتدا تفکیک خواهد شد هم اکنون پسماندهای شهری در شهرها رها شده اند در حالیکه تفکیک این پسماندها می تواند ماده اولیه تولیدات محصولات جدید باشد.
 
محیایی با اشاره به اینکه در خصوص پسماند و بازیافت در کشور زیاد موفق نبوده ایم و فقط در مواردی که مزیت اقتصادی داشته است موفق بودیم، اظهار داشت: در بازیافتهایی که انجام داده ایم بالاترین میزان بازیافت  در حوزه های نفتی و روغنی است همچنین در حوزه کاغذ، پت، فلزات سنگین نیز بالاترین میزان بازیافت انجام گرفته است اما در حوزه های دیگر موفق نبوده ایم ورود بورس می تواند میزان موفقیت را فزایش دهد به همین دلیل اولین پیشنهاد سازمان حفاظت  محیط زیست به سازمان بورس، بورس بازیافت یا بورس پسماند است.
 
وی گفت: در دنیا کشورهایی که میزان تولید گازهای گلخانه ای آنها کمتر از میزان سهمیه شان است، سهم  خود را به کشورهای دیگر می فروشند ولی کشور از این موضوع استفاده  نکرده است اگر چه در سالهای اخیر میزان  تولید گازهای گلخانه ای به  قدری افزایش یافته که میزان سهمی  برایمان باقی نمانده است.
 
معاون رئیس سازمان حفاظت  محیط زیست تصریح کرد: یکی ازمباحث جدی در حوزه اقتصاد که نیازمند توجه جدی است بحث اثرات آلودگی های دستگاه ها بر محیط زیست است بسیاری از دستگاه ها  اگر بدانند که اثرات آلودگی که بر محیط زیست تحمیل می کنند قابل جبران نخواهد  بود برای حل اثرات محیط زیستی اقدام خواهند کرد.
 
وی با اشاره به اینکه خساراتی که به محیط زیست وارد می شود به 2 روش جریمه و جبران خسارات قابل پیگرد است افزود: بیمه از دیگر مباحثی است که در کاهش اثرات و مشکلات زیست محیطی بسیار تاثیر گذار است.
 
وی ادامه داد: یکی از مسائل مهمی که با وزارت  اقتصاد و دارایی در حال بررسی هستیم موضوع اصلاح مالیتهای مستقیم و ارزش افزوده است، ارزش افزوده باید طوری تنظیم شود که اگر محصولی میزان آلایندگی محیط زیستی آن زیاد باید روی قیمت و ارزش افزوده آن لحاظ شود.
 
معاون رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خاطر نشان کرد: چنانچه صنعتی سبز باشد و خدمات  سبز نیز ارائه دهد مورد توجه ما خواهد بود و سازمان حفاظت محیط زیست به دنبال اخذ عوارض زیست محیطی به عنوان منبع درآمد نیست.
 
انتهای پیام/
برچسب ها: آسیب ، قیمت ، صندوق ، زیست
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.