سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شیراز/

شناسایی ناقل بیماری جاروک لیموترش برای نخستین بار در کشور

برای نخستین بار در کشور ، محققان فارسی موفق به شناسایی ناقل بیماری جاروک لیموترش شدند .

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز؛ عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس گفت: برای نخستین بار ؛ ناقل بیماری جاورک لیموترش با تحقیق و پژوهش در این مرکز شناخته شد.

صالحی ابرقویی ادامه داد: در مطالعه جامع این پژوهش 150 ژرم پلاسم مرکبات از جمله ارقام تجاری و پایه های معمول از نظر مقاومت به بیماری جاروک بررسی شدند و علاوه بر شناسایی ژرم پلاسم های مقاوم ، یک گونه به نام پرشین لایم در ایران به عنوان لیمو ترش مقاوم معرفی شد .

محمد صالحی ابرقویی افزود: طرح مطالعه جامع بیماری جاروک لیموترش در جنوب ایران در مقابله با این بیماری که خسارات سنگینی به باغات لیموترش وارد می کند بسیار اثرگذار است.

بیماری جاروک لیموترش توسط یک زنجرک از یک درخت به درخت دیگر و از باغی به باغ دیگر منتقل می شود و در کوتاه مدت منطقه ای را می تواند آلوده کند.

این بیماری به محض انتقال در قسمت های مختلف گیاه منتشر می شود و درخت آلوده طی سه تا پنج سال به طور کلی از بین می رود.

به گفته وی ، این بیماری در ایران، نخستین بار در سال 76 در نیک شهر استان سیستان و بلوچستان گزارش شد و به سرعت به استان هرمزگان قلب تولید لیموترش ایران و استان کرمان انتقال یافت و در نتیجه بخش اعظم درختان لیموی استان های سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان را از بین برد.

انتهای پیام/س

برچسب ها: شناسایی ، بیماری ، لیموترش
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.