سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یزد/

خطر معلوليت 60 درصد بيماران هموفيلي استان را تهديد مي‌كند/کمبود فاکتور انعقادی هفت در استان یزد

نایب رئیس کانون هموفیلی استان يزد اعلام كرد: كمبود فاکتور انعقادی هفت در استان 60 درصد بیماران هموفیلی نوع A را با خطر معلوليت مواجه كرده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز یزد

نایب رئیس کانون هموفیلی استان يزد اعلام كرد: كمبود فاکتور انعقادی هفت در استان 60 درصد بیماران هموفیلی نوع A را با خطر معلوليت مواجه كرده است.

"رضا خواجه سروی" ،با بیان این که در حال حاضر بیماران هموفیلی استان یزد با کمبود شدید فاکتور انعقادی هفت مواجه هستند، تصریح کرد: نقش حیاتی اين دارو در زندگی این افراد دارد و کمبود آن در استان مشکلات زیادی را از جمله معلولیت برای بیماران به دنبال دارد.

وی بیان كرد: فاکتور انعقادی هفت یکی از مهمترین داروهای انعقادی بیماران هموفیلی است که اغلب بیماران هموفیلی نوع A که در حدود 60 درصد جامعه بیماران هموفیل استان را به خود اختصاص داده‌اند، از آن استفاده می کنند.

خواجه سروي دلیل تقاضای بیشتر فاکتور هفت در استان را ارسال یک سوم سهمیه‌ی داروی استان خواند و اضافه كرد: استفاده بیماران از این دارو به دلایلی همچون ایجاد مقاومت بیماری در برابر فاکتور انعقادی هشت در برخی از بیماران هموفیلی و ایجاد حساسیت برخی بیماران به فاکتور انعقادی هشت، حائز اهميت است.

نایب رئیس کانون هموفیلی استان خاطرنشان كرد: بیماری هموفیلی به چند دسته تقسیم می‌شود که در نوع A و B، وراثت عامل اصلی بروز آن به شمار می‌رود و در حال حاضر 75 درصد جامعه بیماران هموفیلی استان را تشکیل داده است.

وي عنوان كرد: در بیماری هموفیلی، مفاصل فرد بيمار به خاطر کمبود داروهای انعقادی دچار خونریزی می‌شوند و تداوم این خونریزی‌ها باعث تغییر شکل مفصل و در نهایت معلولیت فرد هموفیلی می‌شود که برای پیشگیری از این موضوع باید فاکتورهای انعقادی هفت، هشت و نه در زمان مناسب به دست بیمار برسد و مورد استفاده قرار گیرد تا خونریزی بیمار ادامه پیدا نکرده و مفصل را دچار تغییر شکل و معلولیت نکند.

اين مسئول يكي از گلایه بیماران هموفیلی استان از دستگاه بهداشت و درمان را اجرايي نشدن مصوبات ذكر كرد و در اين رابطه تصريح كرد: کانون بيماران هموفیلی یک NGO است ولی در عین حال یاری‌گر دولت در ساماندهی بیماران مذكور است ولي تاکنون درخواست بيماران هموفيلي استان در مورد بسیاری از مشکلات از جمله نبود مکان رسمی و جامع برای تشکیل کانون هموفیلی استان با توجه به این که در کنار مصرف دارو، انجام فیزیوتراپی یکی از حیاتی‌ترین موارد برای تقویت مفاصل حساس این بیماران است، از سوي مسئولان پاسخ داده نشده است.

خواجه سروي در اين باره افزود: راه‌اندازی مرکز فیزیوتراپی براي این بیماران، راه‌اندازی مرکز ژنتیک برای شناسایی ناقلین هموفیلی، خدمات دندانپزشکی ویژه برای بیماران دارای هپاتیت و اقدام براي اشتغال بیماران هموفیلی چندین بار از مسئولین درخواست شده و حتي در جلساتی مورد تصویب قرار گرفته است ولی بعد از گذشت چند سال، هنوز شاهد هیچ اقدامی در راستای اجراي اين مصوبات نیستیم./س
برچسب ها: مشکلات ، بیماران ، هفوفیلی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.