سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آيت‌الله محسنی گركانی:

پرونده‌های زندانی دار و مُسن بايد به قيد فوريت رسيدگی شود

رئيس ديوان عالی كشور گفت: يكی از مشكلات بزرگ دستگاه قضايی چه ديوان عالی كشورو چه محاكم حقوقی وكيفری پرونده‌های بلا تكليف و مُسن است و اين موجب نگرانی مسئولان عالی رتبه دستگاه قضايی است.

به گزارش حوزه حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، جلسه هيات عمومی اصراری كيفری ديوان عالی كشور صبح روز سه شنبه مورخ 93.3.20به رياست آيت‌الهی احمد محسنی گركانی رئيس محترم ديوان عالی كشور و با حضور قضات عالی رتبه ديوان عالی تشكيل شد.
 
آيت‌الهی محسنی گركانی ضمن تبريك ميلاد منجی عالم بشريت حضرت اباصالح المهدی (عج) برتمام مسلمين عدالت خواه جهان افزودند: يكی از مشكلات بزرگ دستگاه قضايی چه ديوان عالی كشورو چه محاكم حقوقی وكيفری پرونده‌های بلا تكليف و مُسن است و اين موجب نگرانی مسئولان عالی رتبه دستگاه قضايی است، اگر رسيدگی به پرونده‌ای دو سال طول بكشد قابل تحمل است چرا كه لازمه رسيدگی بدوی و تجديد نظر و .... است ولی اگر از اين مدت بگذرد و پرونده‌ای چندين سال طول بكشد اين هم به ضرر مردم و هم به ضرر دستگاه قضايی است.
 
رئيس ديوان عالی كشور با ذكر اين مطلب كه پرونده‌های زندانی‌دار بايد هر چه سريعتر  مورد رسيدگی قرار گيرد خاطر نشان كردند:  قضات محترم سراسر كشور بايستی به پرونده‌های زندانی‌دار به قيد فوريت رسيدگی كنند تا خدائی ناكرده حق از كسی ضايع نشود و اگر به پرونده متهم زندانی زودتر رسيدگی و اقدام شود ممكن است متهم بی‌گناه باشد و نگهداری او در زندان برای شخص زندانی و خانواده او ضرر قابل توجهی را دارد لذا رسيدگی به اين گونه پرونده‌ها می‌بايستی مد نظر قضات محترم  باشد.
 
رئيس هيات عمومی ديوان عالی تصريح كردند : برای رسيدگی سريع به پرونده‌های مُسن وهمچنين زندانی‌دار سياست مسئولان بر اين است كه با اقدامات معاونت نظارت ديوان عالی و اداره كل نظارت اين امر مهم محقق شود .
 
حضرت آيت‌الله محسنی گركانی در بخش ديگری از بياناتش به نحوه داوری و قضاوت پرداخته و افزودند : داوری بايد براساس عدالت در قضاوت باشد و تمامی اختلافات در جامعه اسلامی خواه بزرگ باشد يا كوچك براساس حكم الهی رسيدگی شود وچنين قضاوتی از قضاوت پيامبر(ص) سرچشمه می‌گيرد و محور داوري‌ها و قضاوت‌ها به طور كامل تسليم در برابر حق و عدالت است. در مواردی كه حكم مطابق حق و عدالت باشد اگرچه به زيان انسان است،  قبول آن نشانه ايمان است.
 
رئيس ديوان عالی كشور ادامه دادند : اگر گروهی از مسلمانان خدا را بپرستند نماز را به پا دارند و زكات بدهند و روزه ماه رمضان و حج را انجام دهند ولی نسبت به كارهايی كه پيامبر بطور كلی وقضاوت دستوری صادر کنند. با بدگماني و سوء ظن بنگرند ويا بگوييد اگر پيامبر فلان كار را انجام نداده بود بهتر بود كه اگر اين گونه شد مشخص است كه آنها در حقيقت مومنان واقعی نيستند. لذا حضرت امام صادق (ع) در اين مورد آيه 65 سوره نساء را قرائت كرده‌اند كه می‌فرمايد : ای پيامبر به پروردگارت سوگند كه آنها مومن نخواهند بود مگر اين كه در اختلافات خود تو را به داوری قبول كند و از داوری و قضاوت تو كمترين ناراحتي احساس نكنند و كاملاً تسليم باشد .
 
آيت‌الله محسنی گركانی افزودند : ايمان واقعی در فرد مسلمان زماني محقق می‌شود كه به آيه شريفه در سه مرحله عمل كند و قضات محترم  و مردم شريف به اين نكات می‌بايستی توجه ويژه داشته باشند .
 
1.    درتمامی مشاجرات و اختلافات در همه زمانها و مكانها محور قضاوت داوری پيامبر باشد و از داوران طاغوتی  و باطل اجتناب كند .
 
2. پس از صدور حكم عادلانه مردم تسليم باشند و احساس ناراحتی نكنند و به دستگاه قضاء اسلامی بدبين نباشند اگر اعتراض قانونی دارند اعتراض خود را در دادگاه ذی‌‌ربط مطرح كنند.
 
3.حكمی كه به حق صادر شده كاملاً تسليم آن باشند چه به زيان آنها باشد يا به نفع در تمام مراحل پذيرفتن آن نشانه باور عميق و ايمان به خداست و هر گونه اظهار عقيده غير قانونی اجتهاد در مقابل حق است اداره دستگاه قضايی  كشور با محوريت فقاهت و عدالت امكان‌پذير است و پشتوانه عدالت ايمان به خداست .
 
رئيس ديوان عالی در آخرضمن تشكر از قضات ديوان عالی اضافه كردند : قضات ديوان عالی ستون دستگاه قضا هستند و از همه قضات ديوان درخواست می‌كنم تا موقعی كه توان جسمی دارند درخواست بازنشستگی نكنند و مددكار دستگاه قضاء باشند و مطمئن باشند كه كار آنها عبادتی با ارزش است.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.