سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

حجت الاسلام و المسلمین سعیدی در نشست خبری تشریح کرد؛

دفاع ما از سوریه اعتقادی، امنیتی و استراتژیک است/مقابله ما با رژیم صهیونیستی مقابله مبنایی است/ فیلم منتسب به سرلشکر جعفری را ندیده‌ام

نماینده ولی فقیه در سپاه با اشاره به تاثیر تفاوت‌های برداشت مردم سالاری دینی با مردم سالاری سکولار در همه عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی و 5 عامل مهم در تغییر و تحول علوم انسانی گفت: این نوع تفاوت برداشت در عرصه سیاست خارجی نیز تاثیر می‌گذارد و بر همین اساس مقابله ما با رژیم صهیونیستی مقابله مبنایی بوده و دفاع ما از سوریه دفاع اعتقادی، امنیتی و استراتژیک است.

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی باشگاه خبرنگاران؛ حجت‌الاسلام و المسلمین علی سعیدی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در نشست خبری اظهار داشت: تحولات در حوزه نمایندگی ولی فقیه یکی پس از دیگری به وجود آمده و زمینه‌های فرهنگی خوبی در سپاه فراهم شده است.
 
وی افزود: سال 59 دانشگاه شهید محلاتی در قم برای تامین کادر نمایندگی ولی فقیه در قم شکل گرفت که به تربیت نیروهای عقیدتی و فرهنگی در نیروهای مسلح بپردازد.  
 
حجت‌الاسلام و المسلمین سعیدی تصریح کرد: در سال‌های اولیه تشکیل نمایندگی پژوهشکده‌ای تاسیس شد که در 34 سال گذشته پژوهش‌ها و آثار ارزشمندی را منتشر کرده و مورد استقبال قرار گرفته است.
 
نماینده ولی فقیه در سپاه گفت: با درخواست بسیاری از پژوهشگران و با تدبیر رهبر معظم انقلاب بنا براین شد که از خرداد 93 این پژوهشکده به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع) تبدیل شود که خوشبختانه این امر صورت گرفت.
 
وی افزود: تربیت پژوهشگرانی موحد و مومن و ورود به عرصه رقابتی با سایر پژوهشگاه‌ها از اهداف این پژوهشگاه است.
 
وی اظهار داشت: پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع) به شکل جدیدی ساماندهی شده و دارای رشته‌های الهیات و علوم سیاسی مطالعات اجتماعی ، فرهنگ مقاومت، دفاع و امنیت، آینده پژوهی و مطالعات راهبردی است.
 
نماینده ولی فقیه در سپاه تصریح کرد: این پژوهشگاه در علوم انسانی می‌تواند گام‌های بلندی بردارد و با تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی در این زمینه امور انسانی برعهده این پژوهشگاه گذاشته شده و نیز نیازهای اسلامی در علوم انسانی مربوط به عقیدتی سیاسی ارتش و نیروی انتظامی بر عهده آن است تا هم نیاز سپاه و هم نیازهای سایر نیروهای مسلح را در این زمینه تامین کند.  
 
وی گفت: سپاه برای مجموعه خود تلاش‌های زیادی در این زمینه انجام داده و همیشه در راستای تاکیدات و فرامین مقام معظم رهبری حرکت کرده است.
 
حجت‌الاسلام و المسلمین سعیدی افزود: مهمترین موضوع مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن است که سپاه با این نگاه راهبردی تمام توان خود را گذاشته تا پاسداران با بهره‌گیری از معنویت بالا در برابر هجمه‌های دشمن ایستادگی کنند.
 
وی اظهار داشت: سپاه در سال‌های اخیر با وجود کمبود اعتبارات ماموریت‌ها را به نحو احسن انجام داده و هنگامی که با اعتبار کم مواجه شده با جهاد و مدیریت جهادی این کارها را به خوبی انجام داده است.
 
نماینده ولی فقیه در سپاه تصریح کرد: در عرصه اقتصادی نیز سپاه توانمندی خود را اعلام کرده اما دولت استقبال خوبی از این موضوع انجام نداده اگر چه این اعلام آمادگی سپاه به معنای سهم خواهی از دولت نبود.
 
وی گفت: تنها راه مقابله با تحریم‌ها و فشارهای دشمن تکیه بر استحکام درونی کشور و نظام است و سپاه آمادگی دارد تا طبق خواست مردم این توانایی‌ها را در اختیار دولت قرار دهد.  
 
حجت‌الاسلام و المسلمین سعیدی در پاسخ به سوال خبرگزاری شبستان درباره همکاری با پژوهشکده‌های بیرونی اظهار داشت: قطعا نیازمند کمک همه پژوهشگران و پژوهشگاه‌ها هستیم و البته درصددیم تا اعضای هیئت علمی پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع) نیز افزایش یابد.
 
نماینده ولی فقیه در سپاه با اشاره به طرح صالحین تصریح کرد: این عرصه‌ای بسیار گسترده است و هم در متن و هم در محتوا در حال ساماندهی جدیدی هستیم تا با تشکیل اعضای هیئت علمی و کادر پژوهشی از پژوهشکده‌های دیگر نیز در این زمینه استفاده کنیم.  
 
وی گفت: در روش شناسی مطالعات دینی کار زیادی انجام نشده و دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های علوم دینی ما در این حوزه با مشکل روبه رو هستند.
 
حجت‌الاسلام و المسلمین سعیدی افزود: به دنبال این هستیم که این مشکل را برطرف کنیم و البته برخی تقاضاها در ظرفیت خود پژوهشگاه ما قابل انجام است و یا تحت لیسانس پژوهشگاه‌های دیگر این کار انجام می‌شود.  
 
نماینده ولی فقیه در سپاه درباره برخی از اظهارنظرهای اخیر در مورد صحبت‌های رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در انتقاد از رسانه‌های مربوط به نیروهای مسلح گفت: نقدها باید منطقی و منصفانه و با حساب و کتاب باشد و حتی رئیس‌جمهور نیز حامی نقد است اما نقد باید زمینه رشد را فراهم کند.
 
وی افزود: اظهارات رئیس ستاد کل نیروهای مسلح مبنی بر این موضوع بود که خبر و اطلاعاتی که در جامعه ما منتشر می‌شود باید جوانب مختلف و لازم را در آن خبر در نظر بگیرند برخی رسانه‌هایی که به سپاه منتسب هستند و آن چیزی که از خبرگزاری فارس و دیگران انتظار آن را داریم این است که جامعیت را رعایت کنند و در بیان و سرعت خبر دقت لازم را داشته باشند تا مبادا پرداختن به آن خبر هزینه بی‌جایی را تحمیل کند.
 
حجت‌الاسلام و المسلمین سعیدی تصریح کرد: این خبرها باید واقعیت‌هایی را که زمینه رشد و شکوفایی را فراهم می‌کند در نظر داشته و دولت نیز به جای اعتراض و ناراحتی از این نقدها باید استقبال کند.
 
نماینده ولی فقیه در سپاه درباره ویدیویی که اخیرا از سرلشکر جعفری پخش شده گفت: این فیلم را ندیده‌ام که بخواهم نظر بدهم اما نمی‌شود با بریدن قبل و بعد یک مطلب درباره آن قضاوت کنیم و کلامی را بگیریم.
 
وی افزود: هر کلامی را باید موشکافانه بررسی کنیم و شاید برداشت‌هایی باشد که مد نظر گوینده نبوده است.
 
حجت‌الاسلام و المسلمین سعیدی در مورد دو دیدگاه مردم سالاری دینی و مردم سالاری سکولار اظهار داشت: این دو دیدگاه چالش‌هایی را در برداشته و در طول 35 سال اخیر موضوعاتی براساس این دو نوع باور به وجود آمده است.
 
وی گفت: چالش امام خمینی(ره) براساس مردم سالاری دینی با دولت موقت که مردم سالاری سکولار را دنبال می‌کرد وجود داشت و برداشت‌ها یکی نبود و برهمین اساس نیز دیدگاه امام خمینی(ره) با بنی‌صدر یا حتی با آیت‌الله منتظری متفاوت بود.
 
وی افزود: برهمین اساس نگاه کارگزاران با مردم سالاری دینی یا اصلاح طلبان با اصولگرایان دارای برداشت‌های متفاوت است.
 
حجت‌الاسلام و المسلمین سعیدی اظهار داشت: یکی از موضوعات اصلی و اصول سپاه اعتقاد به ولایت فقیه است که ادامه  ولایت ائمه معصومین (ع) است.
 
نماینده ولی فقیه در سپاه تصریح کرد: ولی فقیه در اداره امور مردم همان اختیارات پیامبر(ص) را دارد اما شان این دو از یکدیگر متفاوت است.
 
وی با اشاره به این که در سیاست‌ خارجی نیز دیدگاه مردم سالاری دینی با مردم سالاری سکولار متفاوت است گفت: مقابله با اسرائیل یک مقابله مبنایی برای ما است و نه ابزاری و حضور دفاعی ما در سوریه نیز اعتقادی و دفاع از سوریه هم امنیتی و هم اعتقادی و هم استراتژیک است.
 
حجت‌الاسلام و المسلمین سعیدی با اشاره به تفاوت مردم سالاری دینی و سکولار در حوزه فرهنگی اظهار داشت: نگاه این دو در حوزه‌هایی مانند فیلم و تئاتر و حجاب تفاوت دارد و برهمین اساس برداشت‌های ما نیز متفاوت است.
 
وی افزود: در حوزه‌های اقتصادی نیز سه نگاه اقتصاد آزاد، آزادی اقتصادی و اقتصاد دولتی نیز وجود دارد که اعتقاد مقام معظم رهبری و امام راحل بر آزادی اقتصادی با تکیه بر عدالت اجتماعی است در حالی که اقتصاد آزاد به دنبال اقتصاد سرمایه‌داری در کشور بوده است.
 
حجت‌الاسلام و المسلمین سعیدی درباره طرح تحول در علوم انسانی گفت: هم امام خمینی(ره) و هم مقام معظم رهبری تحول در علوم انسانی را تاکید کرده‌اند.
 
نماینده ولی فقیه در سپاه افزود: اگر 5 عامل را دستخوش تغییر قرار ندهیم نمی‌توانیم به تحول در علوم انسانی برسیم و همه این عوامل به هم وابسته‌اند همان طور که در علوم حوزوی شهید قدوسی با مدرسه حقانی نتیجه گرفت.
 
وی اظهار داشت: این 5 عامل عبارتند از 1-متن و محتوا  که براین اساس سه نگاه اومانیسم اصالت ماده و اصالت خدا وجود دارد که متاسفانه علوم انسانی ما براساس نگاه اصالت ماده نوشته شده و تدریس می‌شود.  
 
وی افزود: دومین عامل استاد است با استاد سکولار نمی‌توان دانشجوی دینی تربیت کرد به تعبیر شهید مطهری(ره) فیزیک اسلامی و غیراسلامی نداریم اما این نگاه استاد مادی‌گرا به فیزیک است که با نگاه یک استاد دینی به آن علم تفاوت دارد.
 
حجت‌الاسلام و المسلمین سعیدی تصریح کرد: سومین عامل مدیریت است که آن نوع مدیریتی که بر وزارت علوم و یا دانشگاه‌ها وجود دارد، در این زمینه نیز تفاوت می‌کند و عامل چهارم نیز محیط است که برای پرورش دانشجو به عنوان قرنطینه است و انسان دارای استعداد تربیت و رشد بیشتری از سایر موجودات است.
 
وی با اشاره به عامل پنجم در تحول علوم انسانی اظهار داشت: سه نوع جهان‌بینی وجود دارد که عبارتند از جهان‌بینی عقلانی یا به تعبیر شهید مطهری (ره) جهان‌بینی فلسفی و دوم جهان‌بینی حسانی (حس و تجربه) و سوم جهان‌بینی وحیانی که همه مسائل باید با نگاه به این سه نوع جهان‌بینی بررسی شود.
 
نماینده ولی فقیه در سپاه خاطرنشان کرد: کار در این باره انگیزه کلانی می‌خواهد و در این زمینه دانشگاه امام حسین (ع) گام بزرگی برداشته و با برخی بزرگان و موسسات پژوهشی در قم در حال رایزنی است تا در این زمینه حرکت رو به جلو داشته باشد، البته علوم انسانی دارای 27 رشته است و نمی‌توان یک مرتبه همه آنها را تغییر داد، اما باید از یک جایی شروع کرد و این با همان انگیزه کلان انجام می‌شود.

انتهای پیام/
برچسب ها: نماینده ، ولی ، فقیه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.