سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ستاره‌های قلابی بر شانه هتل‌ها

صنعت گردشگری کشورمان با افزایش سفر گردشگران خارجی در حالی وارد مرحله تازه‌ای از دوران شکوفایی و توسعه خود شده و در تلاش است تا جایگاه واقعی خود را در اقتصاد غیرنفتی به دست آورد که هتلداری قلب این صنعت، وضع چندان مطلوبی ندارد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،جام جم نوشت: این روزها گر چه هتل های برخی از شهر های گردشگری کشور به یمن حضور گردشگران خارجی روزهای شلوغی را سپری می کند و ضریب اشغال اتاق های آنها به بیش از۸۰ درصد رسیده است، اما در عرصه گردشگری داخلی به دلیل قیمت های بالا و نحوه خدمات آنها، همچنان هتل گریزی مسافران ادامه دارد و کارشناسان گردشگری نبود نظارت مناسب بر نحوه خدمات دهی هتل ها و کنترل قیمت ها را از دلایل استقبال نکردن گردشگران داخلی می دانند.

هزینه بالای اقامت در هتل ها
گرانی هتل ها یکی از مشکلات سفر های داخلی است. طبق آمار جامعه هتلداران ایران در حالی تعداد ۱۱۰۰ هتل یک تا پنج ستاره با ظرفیت ۲۰۰ هزار تخت درسراسر کشور وجود دارد که بسیاری از هتل های مطرح و درجه یک ایران بیش از ۴۰ سال قدمت دارند، بنابراین طی یک دهه اخیر احداث هتل های جدید و چند ستاره در شهر های گردشگری کشور همچون مشهد، شیراز، اصفهان و جزیره کیش از سوی بخش خصوصی مورد توجه قرار گرفته و مجلل ترین و زیباترین هتل های کشور در این مناطق ساخته شده است؛ هتل های مجللی که فقط قشر خاصی از جمعیت کشور ما توان پرداخت هزینه بالای اقامت در آنها را دارد.

به عنوان مثال هزینه اقامت در اتاق های لوکس یکی از گران ترین و مجلل ترین هتل های پنج ستاره کشور که در شهر مشهد ساخته شده است برای هر نفر از شبی ۱۸۵ هزار تومان تا دو میلیون تومان قیمت دارد که باعث شده اغلب کسانی که در این هتل اقامت می کنند مسافران پولدار داخلی یا گردشگران خارجی باشند.

از این رو نرخ بالای یک شب اقامت در بسیاری از هتل های چند ستاره کشور، مسافران را در انتخاب محل اسکان خود با مشکل روبه رو کرده است. بنابراین مسافران و گردشگران داخلی در ایام تعطیلات برای سفر به شهر های مهم گردشگری کشور مجبورند یا با نرخ های بسیار بالای هتل های چند ستاره خود را سازگار کنند یا به اقامتگاه های اجاره ای شخصی پناه ببرند و یا حتی اقامت در چادرهای مسافرتی را به اقامت در هتل ترجیح دهند که این موضوع اصلا هیچ نفعی به حال صنعت گردشگری ملی ندارد.

به طوری که رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور اخیرا از آمار اقامت ۵۷ میلیون نفر شب در ایام تعطیلات نوروز امسال خبر داد که به گفته وی سهم هتل ها، هتل آپارتمان ها و مهمانپذیر ها از این آمار میلیونی اقامت فقط ۸ درصد بوده است.

این آمار نشان می دهد با وجود همه فعالیت ها و وعده های مسئولان و فعالان صنعت گردشگری کشور برای بهبود و ارتقای زیرساخت های این صنعت، چادر مسافرتی همچنان با فاصله ای معنا دار برای گردشگران داخلی محبوب ترین اقامتگاه در طول سفرهای نوروزی است.

لزوم ساخت هتل های ارزان قیمت
به عقیده کارشناسان صنعت گردشگری، یکی از مهم ترین اقداماتی که دولت باید در سال های آینده توجه ویژه ای به آن داشته باشد، ساختن هتل های ارزان قیمت است. این دسته از هتل ها برای گردشگرانی از اقشار متوسط جامعه است که تنها قصدشان از سفر،گردشگری و سیاحت و لذت بردن از مناطق مختلف کشوراست.

آزاده عابدین نژاد، کارشناس هتلداری در خصوص دلیل پایین بودن نسبت کسانی که از خدمات هتل ها استفاده می کنند به تعداد زیاد گردشگران و مسافران، معتقد است: در دیگر کشورها هتل ها تنوع قابل ملاحظه ای دارد، یعنی در کنار هتل های پرستاره و مجلل، هتل های اقتصادی، دانشجویی و پانسیون ها هم به وفور ساخته می شود. به این ترتیب مردم با بودجه های مختلف می توانند در انواع هتل ها اقامت کنند؛ اما متاسفانه در ایران چنین تنوعی به چشم نمی خورد.

وی با اشاره به افزایش قیمت هتل ها در سه سال اخیر می افزاید: در این سال ها از یک سو هزینه هتل ها برای پذیرایی از مسافران بشدت افزایش یافت و از سوی دیگر تعداد گردشگران با کاهش مواجه شد، بنابر این برای کاستن از این فشار به جای این که هتل ها قیمت اقامت را برای خارجی ها افزایش دهند، با بالا بردن هزینه برای مسافران داخلی، عملا هزینه اقامت ایرانی ها و خارجی ها را تک نرخی کردند که باعث شده فشار مضاعف بر مسافران ایرانی وارد شود.

نقاط ضعف صنعت هتلداری کشور
استانداردسازی هتل ها و مراکز اقامتی کشور و رساندن خدمات و امکانات این مراکز به سطح جهانی، یکی از نیاز های اصلی صنعت هتلداری است؛ اما با وجود گذشت بیش از سه سال از معرفی شرکت سرمایه گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران (سمگا) به عنوان شرکت عامل تطبیق، همچنان طرح استانداردسازی هتل ها به اتمام نرسیده است.

از سوی دیگر واقعیتی که مشهود و غیر قابل انکار است، ضعف قابل توجه صنعت هتلداری در پرورش و به کارگیری نیروی متخصص و آموزش دیده برای ارائه خدمات مناسب است. در حالی که در کشورهای توسعه یافته چگونگی خدمات دهی و امکانات واقعی، معیاری برای ستاره دهی به هتل ها محسوب می شود و تعداد ستاره ها بیانگر کیفیت و نوع خدماتی است که هتل ها ارائه می کنند، ولی در کشور ما تعداد ستاره های هتل ها فقط برای دریافت پول بیشتر است و هتل های چند ستاره کشور با وجود ارائه نرخ های سنگین اقامت در اتاق ها، در کیفیت خدمات دهی بسیار پایین تر از هتل های دنیا عمل می کنند.

آن طور که علی لطفی ، مدیرکل دفتر امور مراکز و خدمات گردشگری کشور به میراث فرهنگی می گوید: ستاره بیش از ۵۰ درصد هتل های کشور طبق استانداردهای جهانی نیست.به هر ترتیب این روزها صنعت هتلداری در برخی از استان های کشور وضع چندان مطلوبی برای جذب مسافر و گردشگر ندارد.

طبق گفته سیدعلی معین زاده، رئیس انجمن هتلداران استان کرمان، وضع هتل های این استان به لحاظ جذب مسافر بحرانی است، به همین دلیل بسیاری از هتلداران این استان از طریق برگزاری مراسم جشن و عروسی در تالار و رستوران هتل های خود هزینه هایشان را تامین می کنند.

حسن سیادتان، رئیس اتحادیه هتلداران استان فارس نیز در گفت وگو با جام جم با بیان این که ۸۰ درصد اتاق های هتل های این استان از نیمه دوم فروردین ماه تا پانزدهم خردادماه جاری اشغال است، می گوید: یکی از مشکلات صنعت هتلداری در استان فارس فرسوده بودن برخی از هتل هاست که با مذاکرات صورت گرفته با رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور، ایشان قول مساعد داده تسهیلات بانکی برای سرویس دهی بهتر و بازسازی هتل های استان فارس پرداخت شود.
برچسب ها: ستاره ، قلابی ، هتل
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.