سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

موسسه مطالعات امنیت ملی در تل آویو مدعی شد

برنامه موشک‌های بالستیک ایران باید در مذاکرات هسته‌ای، شفاف‌سازی شود

موسسه مطالعات امنیت ملی در تل آویو(INSS) با تاکید بر ضرورت شفاف‌سازی بحث موشکهای ایران ادعا کرد با توجه به ارتباط ذاتی تسلیحات هسته ای و سامانه های حمل آنها، مجزا کردن بحث موشک های بالستیک ایران از بحث هسته ای آن، معقول نیست.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل از  پایگاه INSS، "آزریل برمانت" و "امیلی بی لاندو" در مطلبی در این پایگاه می‌نویسند: در هشت ماه مذاکرات بین ایران و گروه پنج بعلاوه یک، برنامه موشکی تهران عمدتا در حاشیه قرار گرفته است. گرچه چند ماه قبل اشاره‌هایی شد که آمریکا ممکن است مصمم باشد این موضوع را نیز در توافق نهایی بگنجاند، ایران تاکید کرده است مایل نیست درباره برنامه موشکی خود با پنج بعلاوه یک بحث کند. 
 
این دو در ادامه نوشتند:  ایران هم اکنون موشک‌هایی عملیاتی با برد هزار و پانصد تا دو هزار و پانصد کیلومتر دارد که می‌توانند به اهدافی در خاورمیانه، ترکیه و جنوب اروپا برسند. علاوه بر این، این کشور سرگرم کار بر روی موشک‌های شهاب 3، به منظور ارتقاء بُرد آن بوده و ممکن است به زودی قادر باشد موشک‌هایی با برد سه هزار کیلومتر تولید کند. ایران همچنین یک برنامه وسیله پرتاب فضایی دارد. طبق گزارش دو هزار و دوازده وزارت دفاع آمریکا، ایران به توسعه موشک‌های دوربرد خود که می‌توانند اهدافی دورتر از دشمنان منطقه‌ای آن را هدف قرار دهند، ادامه می‌دهد و این کشور ممکن است از نظر فنی قادر باشد تا سال دو هزار و پانزده موشک‌های بالستیک بین قاره‌ای را آزمایش کند.
 
"جیمز کلاپر" مدیر اطلاعات ملی آمریکا در فوریه 2014 به کمیته نیروهای مسلح سنا گفت: انتظار می‌رود ایران یک سیستم موشکی را که به شکل بالقوه بردی معادل موشک های بالستیک بین قاره ای دارد آزمایش کند. 

برخی کارشناسان می‌گویند گنجاندن برنامه موشک‌های بالستیک ایران در مذاکرات پنج بعلاوه یک، مشکلات تازه‌ای را ایجاد می‌کند. برای مثال ایران می‌تواند تاکید کند که باید به برنامه‌های موشک‌های بالستیک عربستان و ترکیه نیز باید رسیدگی شود. 
 
در ادامه این مطلب آمده است: با توجه به اینکه روسیه تامین کننده قطعات این برنامه موشکی به ایران است، تعجبی ندارد که با گنجانده شدن این موضوع در دستورکار مذاکرات فعلی مخالفت می‌کند. اما درباره موضع آمریکا در این خصوص، باید یادآوری کرد وندی شرمن مذاکره کننده ارشد آمریکا در فوریه دو هزار و چهارده در کمیته روابط خارجی سنای این کشور به قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران پرداخت که توانایی‌های موشک‌های بالستیک ایران را هدف قرار می‌دهند اما بیانیه اخیر هیگل نوعی عقب‌گرد احتمالی از این موضع را نشان می‌دهد.
 
به نوشته این موسسه، نگرانی‌ها از برنامه موشک های بالستیک ایران در کانون تلاش های آمریکا برای توسعه و تحکیم سامانه‌های دفاع موشکی خود در خاورمیانه و اروپا قرار دارد. آمریکا با همکاری اسرائیل سرگرم توسعه سامانه دفاع موشکی اَرو است و همچنین تلاش کرده است اعضای شورای همکاری خلیج فارس را تشویق کند تا توانایی‌های دفاع موشکی خودشان را به این سامانه بیفزایند تا یک سپر منطقه‌ای مانند مدل ناتو ایجاد شود. آمریکا امیدوار است از این موقعیت سوءاستفاده کند و سامانه‌های ضدموشکی به خلیج فارس صادر کند و چهار کشور تا کنون آن را خریداری کرده‌اند. با این حال تلاش های آمریکا برای توسعه سامانه دفاع موشکی اش در اروپا به عنوان واکنشی به خطر ایران، تنش ها بین روسیه و غرب را شدت بخشیده است. 

براساس این گزارش، دولت اوباما پس از گذشت چند ماه از تصدی خود، از سامانه دفاع موشکی موسوم به «رویکرد چندمرحله ای انطباق پذیر اروپایی» (EPAA) پرده برداشت که جایگزین سپر ضد موشکی دوره بوش می شد. آمریکا و ناتو مدعی اند این سامانه به نوعی طراحی شده است که می تواند با خطر دوجانبه موشک های بالستیک و تسلیحات تخریب جمعی که از خاورمیانه نشات گیرد، مقابله کند.  اگرچه ناتو صراحتا اعلام نکرده است که این سامانه با هدف دفاع از اروپا در برابر خطر ایران تعریف شده است، روسیه این ادعا را رد می کند و مدعی است این سامانه نیروهای هسته ای راهبردی کشورش را مد نظر دارد.
 
در پایان این گزارش ادعا شده، به هر حال، با در نظر گرفتن توجهی که در طرح های دفاع موشکی آمریکا به خطر موشک‌های بالستیک ایران شده است، درک اینکه چرا آمریکا از پرداختن به این خطر در مذاکرات هسته ای ایران خودداری کرده، دشوار است. 


انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.