به گزارش
خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، حمیدرضا کفاش، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری امروز خود با اصحاب رسانه ضمن تشریح فعالیتهای تابستانی دانش آموزان گفت: اوقات فراغت جدا از نظام آموزش رسمی آموزش و پرورش است. بسیاری از اندیشمندان معتقدند که اوقات فراغت در تربیت انسان نقش موثرتری از اوقات رسمی آموزشی دارد در اوقات فراغت انتخاب و تنوع دیده میشود به طوری که تصمیمگیری برای دانش آموز کمی سخت است. اوقات فراغت برای انسان نقش سازندهای داردو تنها منحصر در تابستاننمیشود.
وی در ادامه افزود: غنیسازی و برنامهریزی برای اوقات فراغت بسیار مهم است زیرا اگر سازماندهی این اوقاف به درستی انجام گیرد بیشترین بهرهوری را میتوان از آن حاصل نمود.
کفاش با بیان اینکه مدیریت بر اوقات فراغت مدیریت بر زندگی و اقتصاد زندگی است، گفت: مثلث خانواده، جامعه ومدرسه در یک فرآیند متعامل نقش بسزایی در غنیسازی اوقات فراغت دارد. مدیریت مصرف و برنامهریزی به دست خانوادهها است و به تبع مهمترین نقش نیز به شمار میآید. بنابراین نگاه غلطی است که بخواهیم اوقات فراغت را به گروههای دیگری جز خانواده بسپاریم. نهادهای اجتماعی، رسانهها، آموزش و پرورش میتوانند برنامههای مناسبی در این ایام تولید نمایند و به دانش آموزان ارائه دهند.
وی همچنین اضافه کرد: مصوبه 160 کمیسیون معین شورای عالی آموزش و پرورش را موظف کرده که برای تامین اوقات فراغت دانش آموزان برنامههایی داشته باشند. 25 دستگاه وسازمان در کشور متولی غنیسازی اوقات فراغت نوجوانان و جوانان هستند. تعدد این دستگاهها نه تنها یک فرصت است بلکه قدرت انتخاب را برای خانوادهها افزایش میدهد. تحقق این امر در صورتی است که این دستگاهها با یکدیگر هماهنگ باشند.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: آموزش و پرورش تنها متولی اوقات فراغت نیست. آموزش و پرورش از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی بر اساسا تعهدی که به جوانان داشته در خصوص اوقات فراغت در صحنه بوده است. درتاریخ شانزدهم اردیبهشت سال جاری دستورالعمل اوقات فراغت به استانها ابلاغ شده است ودورههای توجیهی نیز برگزار گردیده است.هر دانش آموز یک مهارت شعار امسال آموزش و پرورش است.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: براساس آیین نامه فعالیت تابستان همه بخشهای آموزش و پرورش موظف هستند امکانات و فضاهایی را در اختیار فعالیتهای تابستانی قرار دهند.20 هزار پایگاه تابستانی در آموزش و پرورش وبا مدیریت حوزههای پرورشی در استانها ومناطق مشغول به فعالیت میشوند. پایگاههای تابستانی به معنای اردوها و کانونهای فرهنگی و تربیتی از اصلیترین پایگاهها در سطح کشور به شمار میآیند که فعالیتهای متنوعی را با محوریت هر دانش آموز یک مهارت را ارائه میدهند. این پایگاههای تابستانه میبایست در طول 8 هفته تابستان باز بوده وبرنامههای فرهنگی، اردویی و آموزشی را به دانش آموزان مراجعه کننده ارائه دهند.
* 25 دستگاه متولی غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان هستند
کفاش در
ادامه افزود: پژوهش سراهای دانشآموزی، کانونهای پژوهشی فکری کودکان و
نوجوانان، دارالقرآنها و مراکز تخصصی تشکلهای دانشآموزی به عنوان
پایگاههای تابستانه فعالیتهای ویژهای به دانشآموزان ارائه میدهند.
وی
ادامه داد: شهرداری تهران از اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران درخواست
کرده 110 پایگاه را در اختیار معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران قرار
دهد تا آنان بتوانند فعالیتهای فرهنگی و هنری رایگانی به دانشآموزان
ارائه دهند. همچنین کمیته امداد امام خمینی(ره) برای 300هزار نفر
برنامهریزی اردویی در نظر گرفته است و به دنبال آن آموزش و پرورش نیز
3هزار معلم و مربی به منظور تحقق این امر در اختیار کمیته امداد قرار داده
است.
کفاش تصریح کرد: ستاد اجرایی بسیج دانشآموزی نیز به کمک آموزش و
پرورش آمده و سه برنامه عمده را در دستورکار خود قرار داده است. نخست، طرح
هجرت سازندگی است که ستاد اجرایی بسیج دانشآموزی مجری آن است.
در این
طرح 8هزار مدرسه در طول تابستان با همیاری دانشآموزان مرمت و بازسازی
میشود که سازمان نوسازی و تجهیز مدارس کشور، امکانات اولیه و آموزش و
پرورش نیز مربی این طرح را تامین میکنند.
معاون پژوهشی و فرهنگی وزارت
آموزش و پرورش گفت: به مدت یک هفته دانشآموزان در قالب کاروانهای جهادی
به مناطق محروم سفر خواهند داشت که با جمعآوری کمکهای مردمی در منطقه و
کمکهای آموزش و پرورش خدماتی را به این مناطق محروم ارائه دهند.
وی با
اشاره به اینکه برگزاری طرح یاوران ولایت، در مراکز استانها برنامه سوم
ستاد اجرایی بسیج دانشآموزی است افزود: 20هزار دانشآموز بسیجی مقطع دوم
متوسطه در این طرح شرکت میکنند و بسیج به منظور آشنایی دانشآموزان و حضور
پرنشاط آنان اردوی یک روزه سازندگی را در رابطه با اقتصاد مقاومتی و تحت
عنوان یک روز درو گندم در نظر گرفته است.
کفاش با اشاره به مشارکت
گسترده سازمان جوانان هلال بیان داشت: این سازمان دومین المپیاد
دانشآموزان هلال احمر با حضور هزار و 200 دانشآموز را در تابستان برگزار
خواهد کرد.
همچنین برای 4هزار و 500نفر از دانشآموزان عضو این سازمان در قالب اردوی دانشآموزان برنامههایی را در نظر گرفته است.
* اعزام زیارت اولیها به مشهد مقدس
وی
با اشاره به اینکه امسال بستهای از فعالیتهای متنوع عرضه خواهند شد
افزود: چند سالی است که با مشارکت آموزش و پرورش و آستان قدس رضوی فعالیتی
تحت عنوان زیارت اولیها، برای دانشآموزان دختر دبیرستانی برگزار میشود ،
به این شکل که دانشآموزان دختر متوسطه دور دوم منطقه محروم که تاکنون موفق
به زیارت مشهدالرضا نشدهاند،در قالب کاروانهایی به پابوش امام هشتم
شیعیان مشرف میشوند.
همچنین مزرعه تابستانی من به طرح دیگری است که از
قبل شکل گرفته و امسال نیز تقویت میگردد. سال گذشته این طرح در 10استان
با 5هزار و 600 دانشآموز و در 2هزار و 250 مزرعه اجرا شد.
کفاش ادامه
داد: در این طرح برخی از استانها زمینهایی را به دانشآموزان و به ویژه
هنرستانیها در اختیار میگذارند و درآمد حاصل از فروش آن محصولات نیز به
نفع خود دانشآموزان استفاده میشود.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت
آموزش و پرورش همچنین به سایر فعالیتهای فرهنگی مدارس اشاره کرد و گفت: در
طول سال فعالیتهایی در مدارس تحت عنوان فعالیتهای قرآنی، فرهنگی، هنری،
نویسندگی برگزار میشود. ظرفیت این طرح 20هزار نفر در سطح کشور است.
وی
ادامه داد: همزمان با برگزاری طرحهای گسترده طرح دیگری در قالب اردوهای
کشوری برای دانشآموزان عشایری و مناطق مرزی برگزار میشود که این اردوها
صد در صد رایگان است.
*مراسم معنوی اعتکاف 30هزار دانشآموز در ماه رمضان
کفاش
با بیان اینکه یکی از محورهای فعالیت در ماه مبارک رمضان حضور گسترده در
نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم است افزود: امسال آموزش و پرورش بخشهای
ویژهای در نمایشگاه قرآن خواهد داشت. همچنین امسال سازمان دانشآموزی،
آموزش و پرورش، اعتکافی را برای 30هزار دانشآموز در ایام شبهای قدر
برنامهریزی کرده است.
وی در خصوص برنامههای پایگاههای تابستانه در
ماه مبارک رمضان گفت: پایگاه تابستانی در طول ماه رمضان جلسات قرآنی و
آموزشهای ویژه قرآنی را خواهند داشت که این برنامهها در هر استان منطقه
به صورت جداگانه داشته است.
توصیه شده است که در این دستورالعمل بدون
کمک دولتی و تنها با مشارکت اولیا جمعهای افطاری ساده با حضور دانشآموزان
در فضاهای پرورشی برگزار گردد.
کفاش با اشاره به اینکه 2هزار پایگاه
انتخاب رشته در ایام تابستان به دانشآموزان خدمات ارائه میدهند تصریح
کرد: 32 مرکز مشاوره در استان و 718 متسدی مشاوره در مناطق در طول تابستان
فعال است و خدمات رایگانی به دانشآموزان ارائه خواهند داد.
وی با
اشاره به اینکه هماهنگی فعالیتهای تابستانی در وزارت آموزش و پرورش و
نهادها و سازمان بر عهده معاونت پرورشی و فرهنگی است افزود: در سال تحصیلی
حضور دانشآموزان در مدرسه الزامی اما در طول تابستان برنامههای ارائه شده
توسط این معاونت، اختیاری است.
کفاش در خصوص اینکه چه تعداد دانشآموز
در این پایگاهها حضور خواهند داشت گفت: آموزش و پرورش صرفاً برای
دانشآموزان برنامهریزی ارائه میدهد و مسئول تامین اوقات فراغت افراد
دیگر جامعه نیست با سایر دستگاهها برنامههایی را به منظور غنیسازی اوقات
فراغت برای همه افراد جامعه ارائه میدهد، آموزش و پرورش توان برنامهریزی
و غنیسازی اوقات فراغت 12 میلیون و 300هزار دانشآموز را ندارد زیرا که
ممکن است با شروع تابستان خانوادهها برنامههایی برای سفر و اوقات فراغت
داشته باشند بنابراین نمیتوانیم بگوییم همه دانشآموزان از این پایگاه
استفاده کنند.
وی در خصوص آموزش مهارتها به هنرستانیها گفت: امسال در
کل کشور بخشنامهای برای تمام هنرستانها و مراکز کار و دانش به منظور
فعالیت تا شبانه ابلاغ شده است تا بدین وسیله دانشآموزان را برای آموزش یک
مهارت ثبت نام نمایند.
وی در خصوص ثبتنام در پایگاههای تابستانه
بیان داشت: هفته اول تیرماه مرحله ثبتنام و هفته دوم تیرماه شروع رسمی
فعالیت پایگاههاست.
کفاش در خصوص اعتباری که آموزش و پرورش برای اوقات
فراغت دانشآموزان در نظر گرفته است، خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش
50میلیارد ریال اعتبار برای فعالیتهای تابستانی به استانها ابلاغ نموده
است.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش درباره درآمدزایی
اردوگاههای آموزش و پرورش گفت: حوزه فعالیت دانشآموزان میبایستی به
سمتی برود که دانشآموزان در فضای تربیتی احساس آزادی داشته باشند.
آموزش
و پرورش فضاهای خالی در کانونهای فرهنگی تربیتی و اردوگاههای کشوری در
اختیار دارد که میتواند درآمدزایی کرده و درآمد حاصل از آن را در حوزه
دانشآموزان استفاده نماید.
انتهایپیام/