سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رییس جمهوری پیش از عزیمت به آنکارا:

موقعیت ژئوپلتیک ایران و ترکیه می‌تواند اقیانوس هند و اطلس را به هم وصل کند

حجت الاسلام و المسلمین دكتر حسن روحانی رییس جمهوری گفت: مردم ایران و ترکیه واقفند این دو کشور در موقعیت ژئوپلتیک بسیار مهمی قرار دارند که دریای عمان و دریای سیاه یا به عبارتی اقیانوس هند و اقیانوس اطلس را به هم وصل می‌کنند.

به گزارش حوزه دولت باشگاه خبرنگاران، دکتر روحانی پیش از سفر به آنکارا در فرودگاه مهرآباد تهران و در گفت و گو با خبرنگاران، ترکیه را یکی از کشورهای مهم منطقه و همسایه غربی ایران برشمرد و گفت: خوشبختانه دو کشور دارای روابط خوب سیاسی، اقتصادی و فرهنگی هستند و در دولت تدبیر و امید نیز یکی از برنامه‌ها توسعه و تحکیم روابط با همسایگان به ویژه ترکیه است.

رییس‌جمهوری تصریح کرد: از ابتدای تشکیل دولت تدبیر و امید برنامه هایی برای تبادل نظر و سفر مقامات دو کشور ایران و ترکیه پایه ریزی شد که سفر رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه به تهران در راستای همین برنامه ها انجام شد و سندهای همکاری مهمی برای توسعه در آن سفر به امضا رسید که در سفر به آنکارا مباحث را دنبال کرده و مورد تبادل نظر قرار خواهیم داد تا به انجام برسد.

دکتر روحانی افزود: در سفر به ترکیه روابط دوجانبه و همکاری‌های اقتصادی به ویژه در زمینه انرژی شامل نفت، گاز و برق مورد تبادل نظر قرار خواهد گرفت و اسنادی نیز در زمینه‌های راه، امور گمرکی، صنعت گردشگری، امور فرهنگی، امنیتی و سیاسی به امضا می رسد.

رییس‌جمهوری تاکید کرد: در سفر نخست وزیر ترکیه به ایران توافق شد که سطح روابط دو کشور به لحاظ کیفی ارتقا یابد و در سفرهای هیات‌های عالی رتبه دو کشور، کمیسیون عالی مشترکی یا به عبارتی هیات دولت مشترکی متشکل از وزرای ایران و ترکیه تشکیل شود که مسائل مهم دو کشور را در سطح عالی و همه جانبه بررسی کند.

دکتر روحانی گفت: در این سفر اولین نشست مشترک کمیسیون عالی دو کشور با هدف توسعه همه جانبه روابط برگزار خواهد شد.

رییس‌جمهوری با بیان این مطلب که مردم ایران و ترکیه واقفند این دو کشور در موقعیت ژئوپلتیک بسیار مهمی قرار دارند که دریای عمان و دریای سیاه یا به عبارتی اقیانوس هند و اقیانوس اطلس را به هم وصل می کنند، تاکید کرد: توسعه روابط ایران و ترکیه برای منطقه مهم و دارای آثار و برکات خوبی خواهد بود.

دکتر روحانی مسائل منطقه ای از جمله تحولات در عراق و سوریه را از جمله موضوعات مورد گفتگو میان مقامات ایران و ترکیه دانست و گفت: خوشبختانه در ماه های اخیر شاهد تحولات مثبتی در این کشورها هستیم.

رییس‌جمهوری مسائل مربوط به شمال آفریقا، کل خاورمیانه و فلسطین را از دیگر موضوعاتی برشمرد که مقام های دو کشور درباره آنها تبادل نظر خواهند کرد.

دکتر روحانی در ادامه تصریح کرد : یکی از اهدافی که جمهوری اسلامی ایران در منطقه و جهان دنبال می کند مبارزه با خشونت، تروریسم و افراطی گری است و در این سفر با مقامات کشور دوست و همسایه مان ترکیه در خصوص راه های مبارزه و ریشه کن کردن آنها تبادل نظر خواهیم کرد.

رییس جمهوری را در این سفر دو روزه وزیران خارجه ، راه و شهرسازی ، نفت، ارتباطات و فناوری اطلاعات ، کشور ، فرهنگ و ارشاد اسلامی و اقتصاد ، رییس دفتر رییس جمهوری و رییس کل بانک مرکزی و حسین فریدون دستیار ویژه رییس جمهوری همراهی می کنند.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.