سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

داژبال همدم تابستانی دانش آموزان

ورزش تفریحی داژبال از این پس در تابستان رونق بیشتری پیدا خواهد کرد و اوقات فراغت دانش آموزان را پر می کند.

به گزارش گروه ورزش باشگاه خبرنگاران،با توجه به اتمام مدارس و رسیدن فصل بازی و کلاس های تابستانی، مدارس نیز جهت پر کردن اوقات فراغت دانش آموزان برنامه های مختلفی را در نظر گرفتند و برنامه ریزی هایی را بدین منظور انجام داده اند.

یکی از این موارد نیز ورزش های متفاوتی از جمله فوتبال، فوتسال، شنا،بسکتبال، اسکیت و از این قبیل فعالیت ها. اما تمام ساعات رو نمیتوان با این ورزش ها پر کرد و ساعات خالی را می توان با بازی های هیجان انگیز دیگری تکمیل نمود.

بازی هایی چون گرگم به هوا، وسطی یا همان داژبال، هفت سنگ و ...،علاوه بر افزایش آمادگی جسمانی، در ایجاد روحیه همکاری دسته جمعی و از خود گذشتگی نیز تاثیر مثبت می گزارد.

اما قوانین و مقررات بازی داژبال (وسطی) :

1-هر تیم شامل 5 بازیکن می باشد که 4نفر آن ها اصلی و 1 نفر به عنوان ذخیره قرار دارد.

2-لباس بازیکنان باید متحدالشکل باشد.

3- شماره پیراهن بازیکنان در وسط پشت 20سانتی متر و در وسط جلو 15 سانتی متر و در پهنای 2 سانتی متر باشد.

4- مسابقات با توپ والیبال برای دوره راهنمایی و توپ مینی والیبال برای دوره ابتدایی برگزار می شود.

5- هرگونه تصمیم گیری در موارد پیش بینی نشده،به عهده کمیته فنی مسابقات خواهد بود.

این بازی از دو گروه تیم مدافع و مهاجم تشکیل می شود. تیم مدافع ، تیمی است که در وسط زمین قرار می گیرد و تیم مهاجم ، تیمی که در دو طرف زمین حضور دارد.

شروع بازی با قرعه کشی بوده و برنده قرعه حق انتخاب مدافع یا مهاجم بودن را دارد. تیم مدافع در وسط زمین قرار می گیرد و تیم مهاجم نیزبه دو گروه تقسیم شده و در دو طرف محل تعیین شده مستقر می شوند. بازی با سوت داور شروع شده و کرنومتر روشن می شود.

زمان بازی 12 دقیقه است.

طول و عرض محوطه بازی 5 در 10 متر برای دوره راهنمایی و 4در 8 متر برای دوره ابتدایی است.

چنانچه بازیکن وسط ،توپی را که تیم مهاجم پرتاب می کند،بگیرد؛ گل محسوب شده و به نام خودش ثبت می شود.

لازم به ذکر است اگر بازیکنی که گل داشته باشد، با توپ زده شود، در بازی می ماند و گل او از بین می رود. همچنین در صورتی که دو یا سه بازیکن در زمین باشند، این بازیکن می تواند گل خود را به افراد دیگری از تیم خود که از زمین خارج شده اند، بدهد. در ابتدا نفر اولی که زمین را ترک کرده است، باید وارد زمین شود.

آخرین نفری که در زمین می ماند، پس از 5 رفت و برگشت موفق (حداکثر 10 پرتاب) باید یکی از افراد تیم را که در ابتدا زمین را ترک کرده به داخل زمین دعوت کند.

بازیکنان مهاجم می توانند در جریان بازی به جای اینکه بازیکنان وسط رابا توپ بزنند، با اعلام کلمه «پاس» توپ را به طور مستقیم به بازیکنان هم تیمی خود پاس دهند.

در صورتی که توپ پاس داده شود و به بازیکن وسط زمین برخورد کند،بازیکن نباید از زمین خارج گردد.

استراحت بین دو بازی نیز 5 دقیقه می باشد.

خطاهای بازی داژبال یا وسطی به شرح ذیل می باشد.

1-پرتاب توپ به شکل شوت با پا خطا محسوب می شود و بازیکن خاطی باید زمین بازی را ترک کند.

2-بازیکنان مدافع که در وسط قرار دارند، اگر در جریان بازی پای یکی از آن ها از خط زمین به طور کامل عبور کند، خطاست و باید بازی را ترک کند.

3- اگر بازیکنان مدافع ، توپ را پس از دریافت ، به محل دورتر پرتاب کنند برای اتلاف وقت، همان بازیکن پرتاب کننده باید از دور بازی خارج شود

4- چناچنه یکی از بازیکنان مهاجم، خطای عمد روی بازیکنان مدافع انجام دهد خطا محسوب می شود. همچنین بازیکن مهاجم نباید پایش را روی خط محوطه بگذارد.

قابل ذکر است مربی در هر دور بازی می تواند از بین پنج بازیکن خود چهار نفر را به عنوان نفرات اصلی وارد زمین کند.

پیش از شروع بازی نیز مربیان باید اسامی 4 بازیکن اصلی را به طور کتبی به منشی ارائه دهد. البته استفاده از بازیکن ذخیره در جریان بازی فقط در صورت آسیب جدی بازیکن اصلی و با تایید سرپرست فنی انجام می پذیرد.

در جریان بازی ، بازیکنان باید سعی کنند که توپ را به سمت بازیکنان وسط زمین به گونه ای پرتاب کنند که توپ به آن ها برخورد نماید.

بازیکنی که توپ به او اصابت کرده، از زمین بازی خارج می شود.

هنگامی که آخرین نفربا توپ زده شد، کرنومتر خاموش شده و زمان بازی برای بازیکنان وسط زمین ثبت می گردد.

با فرمان داور جای دو تیم عوض شده و به همان صورت زمان بازی تیم دوم نیز ثبت می شود.

تیمی که زمان بیشتری بازی کرده باشد، برنده اعلام میشود.

چنانچه یک بازیکن مدافع باقی بماند، پس از 5 رفت و برگشت می تواند یک یار خود را به داخل زمین دعوت کند و بازیکن پرتاب کننده اگر با واژه پاس، توپ را برای یاران خود بفرستد و نفر وسط به توپ ضربه بزند، به اصطلاح میگویند،پاس شکسته شده و یک نوبت از پنج نوبت به حساب می آید.در حالی که اگر توپ با واژه پاس به یار خودی برسد، فقط پاس است و نوبت محسوب نمی شود.

استفاده از واژه پاس تنها زمانی میسر است که یک نفر از بازیکنان مدافع داخل زمین باشد. تیم مهاجم نمی تواند از 2 پاس پی درپی استفاده کند. در صورت انجام دو پاس، یک نوبت از 10نوبت شمارش می شود.

اهداف پرورشی این بازی دسته جمعی، ایجاد همکاری، هدف گیری و سرعت انتقال است.

از دیگر بازی های ورزشی مورد علاقه دانش آموزان دوره ابتدایی بازی گرگم به هوا است که این بازی نیز به صورت دسته جمعی انجام می شود.

بازیکنان از میان خود به حکم قرعه ، گرگ بازی را انتخاب می کنند. سپس بقیه بازیکنان در زمین بازی پخش می شوند تا گرگ آن ها را دنبال کند و یکی از آن ها را بگیرد و خود را از گرگ شدن نجات دهد.زمانیکه گرگ توانست یکی از بازیکنان را بگیرد، باید اعلام کند که گرگ جدید چه کسی است تا بقیه بازیکنان متوجه شوند و خود را از دسترس او دور نگه دارند. اما گاهی اتفاق می افتد که گرگ از ابتدای بازی یک نفر را دنبال می کند و آنقدر او را تعقیب می کند تا او را خسته کرده و بگیرد.

در صورتی که دنبال بازیکن مشخصی است،آن دانش آموز زمانی که خیلی خسته شد برای یک بار حق دارد مدت کمی روی زمین بنشیند و استراحت کند و باز دوباره بلند شود و بازی را ادامه دهد. در این مرحله دو حالت برای او پیش می آید،یا گرگ دست از تعقیب او بر نمی دارد و کنار او می ایستد تا همین که بلند شد او را بگیرد و یا اینکه منصرف می شود و دنبال یکی دیگر از بازیکنان می رود.

چنانچه فرد خاصی مورد تعقیب گرگ است و به علت خستگی اسیر گرگ می شود باید چند دقیقه برای رفع خستگی به او فرصت داده شود.

پیشنهاد داده می شود وقتی فرد خاصی مورد تعقیب است، بازیکنان دیگر خود را به گرگ نزدیک کرده تا او را به طمع انداخته و بدین وسیله از تعقیب دوست آن ها منصرف شود.

بازی گرگم به هوا مانند فعالیت های ورزشی دیگر اهدافی چون، افزایش استقامت عمومی و سرعت بدن، تقویت عضلات پاها، افزایش سرعت عکس العمل، افزایش انعطاف پذیری و چابکی را به دنبال دارد.

علاوه بر این موارد موجب دوستی و صمیمیت ، نوعی شادابی و نشاط در بین دانش آموزان می گردد و همچنین اثر مثبت ورزش در افزایش قدرت یادگیری دروس را نباید انکار نمود.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۵:۰۵ ۱۱ آبان ۱۳۹۴
مرسی خیلی مفید بود