سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ژاپن مواد هسته‌ای خود را برای ساخت 80 بمب اتم را از آژانس مخفی کرده

دولت ژاپن بخشی از مواد هسته ای تولید شده در این کشور را به آژانس بین المللی انرژی اتمی اطلاع نداده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی سی سی تی وی، فاش شدن ذخایر گزارش نشده پلوتونیوم در ژاپن، نگرانی های منطقه ای و جهانی را به همراه دارد.

دولت ژاپن بخشی از مواد هسته ای تولید شده در این کشور را به آژانس بین المللی انرژی اتمی اطلاع نداده است.

این مواد هسته ای، ششصد و چهل کیلوگرم پلوتونیوم است که برای ساخت هشتاد بمب اتمی کافیست و طی سال های 2012 و 2013 ژاپن آن را به آژانس اطلاع نداده است.

ژاپن تا پیش از انتشار این خبر، اعلام کرده بود چهل و چهار تن پلوتونیوم در اختیار دارد اما حجم واقعی پلوتونیوم این کشور ششصد و چهل کیلوگرم بیشتر است.

این میزان پلوتونیوم گزارش نشده، بخشی از مواد هسته ای است که در تاسیسات هسته ای در جنوب ژاپن نگهداری می شود و در مارس 2011یعنی کمی پیش از حادثه نیروگاه فوکوشیما به این محل منتقل شده است. 

کارشناسان از دولت ژاپن به علت گزارش نکردن میزان دقیق ذخیره پلوتونیوم خود انتقاد می کنند. ژاپن بیشترین ذخیره پلوتونیوم را در بین نه کشور هسته ای جهان دارد. چهل و چهار تن پلوتونیومی که این کشور آن را اعلام کرده است، برای تولید بیش از پنج هزار بمب  اتمی کافیست. این حجم پلوتونیوم نگرانی های زیست محیطی را در این کشور و نیز نگرانی های امنیتی را در سطح جهانی ایجاد کرده است.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.