سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نشریه اینترنتی تاور تشریح کرد:

نگاهی به سفر آتی روحانی به ترکیه/ آنکارا بیش از پیش از غرب فاصله می‌گیرد

نشریه اینترنتی "تاور" سفر آتی حسن روحانی به ترکیه را برای رابطه تهران و آنکارا نویدبخش خواند.

به گزارش  سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، نشریه تاور گزارش داد: وقتی حسن روحانی رئیس جمهور ایران نهم ژوئن وارد ترکیه می‌شود، هیات همراهش و میزبان آنها فرصت دارند رابطه میان دو کشور بزرگ غیر عرب در خاورمیانه را گسترش دهند. دو دولت چندین قرارداد همکاری اقتصادی امضاء می‌کنند که باعث می‌شود ترکیه بیش از پیش از غرب فاصله بگیرد.

وزیر ارتباطات ، فناوری و اطلاع رسانی فرآیند همکاری ترکیه و ایران از جمله در بخش انرژی را مثبت ارزیابی کرد و گفت : در سفر آتی روحانی به آنکارا  دستکم شش سند همکاری  امضاء می شود. واعظی گفت که در همکاری های بخش انرژی ، گفتگوهای خوبی انجام شده است.ترکیه یکی از خریداران عمده  گاز ایران است.

تاور نوشت: دو کشور در سالهای اخیر همکاری در بخش های مختلف اقتصادی ، امنیتی ، تجاری ، آموزشی ، انرژی و فرهنگ گسترش داده اند ، به طوری که تجارت دوجانبه به بیش از دو میلیارد دلار در دو ماهه اول سال 2014 رسیده است.پیش بینی می شود تجارت سالانه از سی میلیارد دلار در سال 2015 بگذرد.اما رابطه خوب بین تهران و آنکارا  به معاملات تجاری محدود نمی شود.دو طرف توافق کرده اند در خصوص مسائل مهم منطقه ای نیز با هم گفتگو کنند.در اولین دور این مذاکرات که در آنکارا برگزار شد ، دو کشور درباره مصر ، سوریه و عراق تبادل نظر کردند.دو کشور مرز مشترک با عراق دارند.سیاست حرکت به سمت تهران وقتی قوت گرفت که رجب طیب اردوغان  در سال 2002 نخست وزیر شد.او از  اولین کسانی بود که به احمدی نژاد بابت رئیس جمهور شدنش تبریک گفت.



انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.