سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اراک/

تعداد سنگ نگاره های مکشوفه در ایران به 50 هزار مورد رسید

پژوهشگر سنگ نگاره های ایران گفت: تعداد سنگ نگاره های مکشوفه در ایران به بیش از 50هزار مورد رسیده است

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک، ناصری فرد افزود: این تعداد براثر بررسی های 10ساله با پراکندگی در 24 استان در ایران کشف شده اند که احتمال می رود بیش از این تعداد سنگ نگاره در ایران وجود داشته باشد.
وی گفت : بخش عمده ای از این آثار در یک منطقه محدود در ایران بنام تیمره شهرستان خمین به بیش از 21 هزار مورد می رسد که عمر بعضی از آنها چهل هزار سال است و بشر تاکنون موفق به کشف هیچ پدیده ی تاریخی و هنری بدین قدمت نشده است.
ناصری فرد افزود : آذربایجان شرقی و غربی ،اصفهان، اردبیل، تهران،خراسان جنوبی خراسان رضوی ، خراسان شمالی ، خوزستان ، زنجان، سیستان و بلوچستان، سمنان ، کرمان، کردستان ،کرمانشاه، قزوین، قم، لرستان، مازندران ،استان مرکزی ،هـرمـزگان ،همدان و یزد از استانهای است که سنگ نگاره در آنها پراکنده اند.
وی افزود: محوطه های سنگ نگاره ها کتاب هایی سنگی هستند که نویسندگان و هنرمندان آنها، در دوره های مختلف، زمانی که انسان هنوز زبان مشخصی برای گویش و خطی برای نوشتن نداشت (دوران غارنشینی)، به واسطه ی آنها سخن گفته و زندگی خود و دیگران و حتی محیط اقلیمی خود را تصویر کرده است.
پژوهشگر سنگ نگاره های ایران افزود: سنگ نگاره ها قدمتی بس کهن دارند که قلمرو بعضی از آنها به ورای مرز اسطوره ها می رسد و پیشانی تاریخ و هنر بشری محسوب می شوند.
پژوهشگر سنگ نگاره های ایران گفت: مطالعه بر روی سنگ نگاره ها حس هویت جویی را افزایش داده و سبب اسوه گزینی های اصیل اجتماعی می شود.
ناصری فرد گفت : سنگ نگاره ها، نمادهایی از زبان، خط، آداب و رسوم، اسطوره ها، ادبیات و ابزار تعیین قلمرو و پیشرفت پلکانی بشرند.
وی افزود: در واقع سنگ نگاره ها، علایم و نشانه های ارتباطی هستند که از طریق آنها نیاکان ما توانستند زندگی کنند و دوام بیاورند./س

 
برچسب ها: سنگ نگاره ، مکشوفه ، ایران
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.