سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مزایای استفاده از گاز نیتروژن در "تایر خودرو"

مدتی است که تب استفاده از گاز نیتروژن به جای باد معمولی در لاستیک خودروها بالا گرفته و این در حالی است که تا به حال عمده ‏ترین کاربرد استفاده از نیتروژن ...

به گزارش گروه بازار باشگاه خبرنگاران، مدتی است که تب استفاده از گاز نیتروژن به جای باد معمولی در لاستیک خودروها بالا گرفته و این در حالی است که تا به حال عمده ‏ترین کاربرد استفاده از نیتروژن در حوزه وسایل نقلیه، مربوط به خودروهای نظامی و سنگین، هواپیماهای تجاری، خودروهای مسابقه ‏ای و شاتل‏ های فضایی بوده است.

در ادامه به ذکر چند نکته در خصوص مزایای استفاده از نیتروژن به جای باد معمولی (هوا) در لاستیک خودروها می‏ پردازیم.

باد معمولی خودروها یا همان هوا، دارای 21 درصد اکسیژن، 78 درصد نیتروژن و یک درصد هم گازهایی مانند ازن، آرگون و مقداری رطوبت به واسطه وجود اکسیژن است. پس طبیعی است که با حذف اکسیژن از هوا باعث حذف رطوبت از داخل لاستیک می‏شویم که موجب کاهش اثر خورندگی سیم ‏های فولادی داخل لاستیک خواهد شد، زیرا به دلیل کاهش میزان حمله رطوبت به سیم‏های فولادی لاستیک، افزایش عمر لاستیک‏ها امکان پذیر می‏گردد.

از طرف دیگر نیتروژن در فرآیند احتراق به همراه اکسیژن شرکت نمی‏کند، پس از نظر ایمنی هم نسبت به هوا ارجح است.

مولکول‏ های نیتروژن، نسبت به اکسیژن بزرگتر هستند. احتمال خروج و فرار مولکول‏های بزرگ‏تر نیتروژن از تایر و کاهش فشار باد لاستیک و خطرهای ناشی از آن کمتر است. براساس مطالعات متخصصان شرکت لاستیک‏سازی میشلن سرعت کاهش فشار گاز نیتروژن در لاستیک خودرو، سه برابر کمتر از هوای معمولی است.

نیتروژن از هوا سبک‏تر بوده، وزن مولکولی هوا تقریباً دو برابر نیتروژن بوده و البته استفاده از آن، موجب کاهشی در حدود 4 درصد وزن هوای پرشده در لاستیک ‏ها می‏ شود. این سبک‏تر بودن در وزن باد لاستیک‏ ها می ‏تواند کاهش مصرف سوخت را به همراه داشته باشد.

لازم به ذکر است که این کاهش، با انتخاب رینگ و لاستیک مناسب برای خودرو، بسیار چشمگیرتر است.

نیتروژن، نسبت به هوا، گرمای خود را زودتر از دست می‏دهد و در واقع با زدن نیتروژن درون لاستیک‏ها، ترکیدگی لاستیک در روزهای گرم تابستان بر اثر افزایش دما و انبساط گاز درون لاستیک، کمتر اتفاق خواهد افتاد که باز هم ایمنی بیشتر آن را نشان می‏دهد. به خصوص برای خودروهای مسابقه‏ای فرمول یک، سوپر اسپرت‏هایی که سرعت‏های بالاتر از 200 مایل بر ساعت دارند و یا خودروهایی که کاربرد آنها در شرایط طولانی و سخت است.

همچنین میزان تغییرات فشار با دما در نیتروژن کمتر از هوا است، چرا که هوای معمولی دارای اکسیژن و رطوبت بوده که میزان فشار رطوبت آن (هر چند ناچیز) با دما بیشتر تغییر می‏کند. می توان چنین نتیجه گرفت که کاهش مصرف سوخت، افزایش دوام لاستیک خودرو، ایمنی بیشتر، بهبود فرمان‏پذیری، افزایش چسبندگی لاستیک به زمین، نرمی بیشتر لاستیک و سهولت استفاده از خودرو به دلیل عدم نیاز به تکرار تنظیم باد لاستیک‏ها، از مهمترین مزایای استفاده از گاز نیتروژن در لاستیک خودروها به جای هوای معمولی است.

مسئله ه‏ایی که باید در این خصوص مورد توجه قرار گیرد، این بوده که در حال حاضر در آمریکای شمالی برای زدن نیتروژن به هر لاستیک باید حدود 2 تا 5/2 دلار هزینه کنید که برای چهار لاستیک خودرو حدوداً 8 تا 10 دلار خرج بر می‏دارد و این یعنی حداقل 10 برابر قیمتی که باید برای باد معمولی لاستیک ‏ها بپردازید، ضمناً به هیچ وجه نمی‏توانید از صحت و کیفیت گاز نیتروژن تزریق شده، اطمینان حاصل کنید.

همچنین نحوه تزریق باد جدید، یعنی مکش کامل باد قبلی لاستیک و سپس تزریق نیتروژن واقعی به آن، مسئله مهمی است که باید به همراه انتخاب و خرید رینگ و لاستیک مناسب برای کاهش مصرف سوخت و کارآیی خودرو در نظر گرفته شود.

استفاده از نیتروژن به جای اکسیژن در لاستیک خودروها، باعث افزایش عمر لاستیک تا 30 درصد و کاهش مصرف بنزین تا 15 درصد می‏شود و به دلیل کاهش وزن لاستیک‏ها، شتاب و سرعت خودرو نیز بهبود می‏یابد. استفاده از گاز نیتروژن خشک در لاستیک‏ها، علاوه بر راحتی راننده و نرمی بیشتر خودرو، باعث ثابت ماندن فشار لاستیک‏ها و سرد بودن آنها در طول سال و در نتیجه امنیت بیشتر لاستیک می‏گردد.

به دلیل اینکه مولکول‏های نیتروژن از اکسیژن بزرگ‏تر هستند، بنابراین از هوا راحت‏تر در لاستیک حرکت می‏کنند و ضمناً در برابر گرما از هوا مقاوم‏تر هستند. کی دیگر از مزایای نیتروژن نسبت به اکسیژن این است که نیتروژن از اکسیده شدن سیم‏های فولادی درون لاستیک و تخریب آن جلوگیری کرده، عمر لاستیک را افزایش داده و عملکرد خودرو را نیز بهبود می‏ بخشد.

در صنایع حمل و نقل از گاز نیتروژن برای باد کردن چرخ‏های هواپیما، شاتل‏های فضایی، خودروهای نظامی، کامیون‏ها و بیل‏های مکانیکی بزرگ در معادن و ماشین‏های مسابقه‏ای استفاده می‏گردد.

در نهایت می‏توان چنین نتیجه گرفت که استفاده از این گاز مزیت‏های زیر را به همراه دارد:

- افزایش فوق العاده عمر لاستیک: به دلیل سرد بودن دائمی لاستیک با استفاده از این گاز، عمر لاستیک تا 40 درصد افزایش می‏یابد.
- نرم شدن کمک فنرهای خودرو: به دلیل نرم شدن لاستیک‏ها، جلوبندی خودرو استهلاک کمتری خواهد داشت و این امر باعث سالم ماندن اتاق خودرو می ‏گردد و چرخ‏ها تا 70 درصد بالانس می‏ شوند.
- تنظیم دائمی باد لاستیک‏ها: به دلیل اینکه مولکول‏های نیتروژن درشت‏تر از هوا یا اکسیژن هستند، هوای گرم و سرد تأثیر زیادی روی این گاز ندارد و همیشه ثابت است. در نتیجه خروج مولکول‏های بزرگتر از لاستیک زمان بیشتری نیاز دارد.
- کاهش مصرف سوخت: چون به دلیل تزریق گاز نیتروژن به لاستیک، اصطکاک آن با زمین کاهش می‏یابد، در نتیجه مصرف سوخت به میزان 10 درصد تا 15 درصد کاهش خواهد یافت.
- عملکرد عالی ترمز خودرو در سرعت‏های بالا: به دلیل نرمی بیش از حد لاستیک‏ ها با گاز نیتروژن، عملکرد ترمز خودرو تا 30 درصد بهبود می‏یابد.
- عملکرد بهتر رینگ‏های اسپرت: خشک بودن و کوبیدن رینگ اسپرت خودروها 100 درصد برطرف می‏شود و در نتیجه عمر جلوبندی افزایش پیدا کرده و استهلاک لاستیک‏ها کمتر می‏ شود.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
غ.ن
۱۰:۵۸ ۰۹ شهريور ۱۳۹۸
باسلام.من به خودروی خودم نیتروژن خالص که از کارخانه توی کپسولهای بزرگ است را تزریق کردم واقعا با نیتروژنی که درآپاراتیها است متفاوت است وباعث شده خودرو بسیارنرم شده و صداکمتروارد خودرو بشودو لاستیک کمتر گرم می شود
ابوالفضل
۰۱:۲۹ ۱۲ شهريور ۱۳۹۷
نیتروژنی که تو هواپیما و سوپر اسپرت ها میزنن فرق داره چون شرکتیه و از کارخونه میاد ولی اینایی که توی آپاراتی هستن باد معمولیه نیتروژن دما -۱۹۶ درجه هست پس یعنی وقتی به لاستیک دست زده میشه باید خنک بشه ولی هردفعه بردم واسه زدن نیتروژن دمای لاستیک اصلا تغییری نکرد لطفا گول آپاراتیا رو نخورین دستگاهی که اونا دارن نمیتونه اکسیژن و نیتروژن رو از هوا جدا کنه
صادق نازي نژاد
۲۱:۱۲ ۰۳ مرداد ۱۳۹۷
سلام، محصول ازت سوپرهايتك ميباشد و فرايند توليد ازت صنعتي به شماره٩٣٣٢٠ اداره مالكيت معنوي مورخه ٩٦/٠٦/٠٦براي صنايع هوافضا،اتمي،هوايي،نظامي،دارويي،پزشكي،غذايي،ساختمان،نفت،گاز،پتروشيمي،فولاد،خودرويي،الكترونيك،ثبت اختراع گرديده است وكاربرد خودرويي باعث عدم تركيدگي تاير،عدم تنظيم فشار،كاهش مصرف سوخت٥٠٪؜،افزايش عمرتاير٣برابر گارانتي ميباشد
ناشناس
۱۹:۰۱ ۰۶ دی ۱۳۹۶
سلام.واقعا مطلبش عالی بود ممنونم ازتون
پرسپولیس
۲۱:۲۷ ۰۸ آبان ۱۳۹۶
سلام.واقعا مطلبش عالی بود ممنونم ازتون واقعا مطالبش ب دردم خورد برا مدرسه
پرسپولیس
۲۱:۲۷ ۰۸ آبان ۱۳۹۶
سلام.واقعا مطلبش عالی بود ممنونم ازتون واقعا مطالبش ب دردم خورد برا مدرسه
یوسف
۰۷:۰۸ ۲۴ مهر ۱۳۹۶
سلام" خب نیتروژن تو هوای گرم خنک کننده هست تو هوای سرد و برف چجوری میشه هم گاز خنک، هم لاستیک سرد و خشک، اون موقع چی میشه؟ یا باید زمستونا گازو خالی بکنیم؟
ناشناس
۱۳:۲۹ ۰۹ مهر ۱۳۹۵
واقعاعالی بودمطالبش برای تحقیقات مدرسه مفهوم داش
ناشناس
۱۰:۵۷ ۱۸ خرداد ۱۳۹۳
از کجا بدونیم طرف نیتروژن می زنه به لاستیکامون یا اکسیژن ؟؟!!

چطور تشخیص بدیم ؟
یا باید هر چی گفتن باور کنیم ؟؟!!