سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

افغانستان از بی‌مسئولیتی آمریکا در قبال حملات موشکی پاکستان انتقاد کرد

وزارت خارجه افغانستان در بیانیه ای از بی مسئولیتی آمریکا در قبال حملات موشکی پاکستان به افغانستان انتقاد کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران؛ وزارت خارجه افغانستان در بیانیه ای از بی مسئولیتی آمریکا در قبال حملات موشکی پاکستان به افغانستان انتقاد و تاکید کرد نقض تعهدات آمریکا در قبال افغانستان، همکاری راهبردی دو کشور را زیر سوال برده است.

وزارت امور خارجه افغانستان روز پنجشنبه با صدور بیانیه ای ضمن رد اظهارات اخیر "جیمز کنینگهام" سفیر آمریکا در افغانستان مبنی بر اینکه بر اساس موافقتنامه همکاری های درازمدت راهبردی امریکا و افغانستان ، نیروهای آمریکایی مکلف به اقدام مشخصی در برابر حملات راکتی پاکستان به خاک افغانستان نیستن ، آمریکا را به پایبندی به تعهداتش در قبال پیمان راهبردی دو کشور ملزم دانست.

این بیانیه افزود: بر مبنای ماده نهم توافقنامه راهبردی کابل- واشنگتن ، آمریکا تاکید می کند هرگونه تجاوز خارجی به افغانستان سبب نگرانی آن کشور می شود و در صورت وقوع چنین رویدادی ، دو کشور باید هرچه سریعتر مذاکره کنند و پاسخ مناسبی در زمینه های سیاسی ، دیپلماتیک ، اقتصادی و نظامی و با توافق هر دو طرف ، مطابق با قوانین اساسی دو کشور ، طرح و اجرا کنند.

وزارت امور خارجه افغانستان در این بیانیه واکنش صریح آمریکا را در قبال این حملات بر اساس این توافقنامه خواستار شده است.

افغانستان در پاسخ به آن بخش از سخنان سفیر آمریکا در کابل مبنی بر اینکه واشنگتن برای تحویل نیروهای طالبان به دولت افغانستان نیز هیچ توافقنامه ای با دولت افغانستان ندارد، انتقال 5 تن از سران طالبان را از گوانتانامو به قطر ، نقض اشکار توافقات قبلی کابل-واشنگتن دانست.

آمریکا به تازگی پنج تن از سران طالبان را که در زندان گوانتانامو بودند با یک نظامی اسیر آمریکایی مبادله کرد.

در این بیانیه آمده است: دولت افغانستان در این مورد به دولت و مقامات آمریکا به ویژه در دو سال گذشته بارها تاکید کرده است که اگر زندانیان طالبان با رضایت خود کشوری را انتخاب کنند ، دولت افغانستان با اعزام آنها به آن کشور ، مشکلی ندارد، اما اتباع افغانستان نباید به عنوان اسیر از یک کشور بیگانه به کشور بیگانه ی دیگر انتقال داده شوند.

در بیانیه وزارت امور خارجه افغانستان آمده است که وزیر امور خارجه آمریکا یک شب قبل از انتقال این زندانیان در تماس تلفنی با "امد کرزی" رییس جمهور افغانستان به وی تعهد داد که این افراد نخست به افغانستان منتقل شوند.

در این بیانیه با انتقاد از عملی نشدن این تعهد ، نگرانی شدید دولت افغانستان را از سلب آزادی شهروندان افغانستان از سوی آمریکایی ها ابراز کرد.

در این بیانیه آمده است ، آمریکا بار دیگر با نقض تعهدات شفاهی و کتبی خود در قبال افغانستان ، جایگاه و اعتبار خود را به عنوان همکار راهبردی بین مردم این کشور زیر سوال برده است.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.