سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دانستنی ها/

بهترین "روغن موتور" برای خودرو چیست؟

یکی از سؤالات دائمی همه رانندگان این است که برای موتور خودروی من چه روغن موتوری خوب است؟ حتی در بین مکانیک‌ها هم اتفاق نظر در این مورد وجود ندارد و هرکس حرف خودش را می‌زند و حتی شایعات و حکایات عجیب و غریب هم از زبان این و آن شنیده می‌شود.

به گزارش گروه بازار باشگاه خبرنگاران؛تقریباً می‌توان گفت هیچ پاسخی برای این سؤال که چه روغن موتوری بهترین است وجود ندارد. همان‌طور که هیچ پاسخی برای این سؤال که چه وزنی برای یک خودروی خاص مناسب است وجود ندارد.  زیرا پاسخ این‌ها به منطقه ای که در آن زندگی می‌کنید بستگی دارد.

مردم ایران هم این سؤال را بارها و بارها در انجمن‌های مربوط به مسائل خودروها مطرح می‌کنند که چه روغن موتوری انتخاب کنیم؟ کشور ایران کشوری با چهار فصل متفاوت در یک زمان یکسان است. توضیح بیشتر اینکه مثلاً یک نفر در دمای ۴۵ درجه سلسیوس در منطقه ای از کشور در حال شنا است درحالی‌که در سمتی دیگر عده ای در حال اسکی بر روی کوه‌های سبلان هستند. جالب اینکه همه این‌ها در دو استان همجوار قابل رویت است. بنابراین نمی‌توان یک وزن خاص برای روغن موتور را برای هردو این شرایط پیشنهاد داد. وزن روغن موتور به ماکزیمم و مینیمم دمای منطقه بستگی دارد و تنها خود شما هستید که بیشینه و کمینه دمای محیطتان را بهتر از هرکسی می‌دانید.

انتخاب روغن موتور

فرض کنید بیشینه و کمینه دما در تهران، صفر درجه سانتی‌گراد در زمستان (مینیمم) و ۳۰ درجه سانتی‌گراد در تابستان (ماکزیمم) است. بر طبق این گزینه‌ها، گزینه نرمال منطبق با این شرایط است، روی نمودار نگاه می‌کنیم تا روغن موتور مناسب را انتخاب کنیم. به نظر می‌رسد ۱۵W40 در دسته روغن موتورهای نرمال می‌تواند بهترین انتخاب باشد. مشکل اینجاست که اطلاعات دمایی که برای تهران ذکر کردیم مربوط به میانگین چند سال گذشته است، حال اگر کمینه دمای امسال پایین‌تر از این مقدار میانگین باشد چه؟

منظور من این است که چسبندگی (Viscosity) که شما انتخاب می‌کنید باید یک مقدار جای انتخاب بیشتر و محدوده وسیع‌تری را پوشش دهد تا هر دمای محتملی را شامل شود. حتی اگر کمینه دما منهای هشت درجه سانتی‌گراد باشد، به نظر می‌رسد ۱۵W40 این دما را هم پوشش می‌دهد، یعنی اینکه میزان چسبندگی ۱۵W40 در تهران مقدار قابل اطمینانی است. بار دیگر به نمودارها نگاه کنید:

• کمینه دمایی که ۱۵W40 پوشش می‌دهد برابر با منهای پانزده درجه سلسیوس است.

• بیشینه دمایی که ۱۵W40 پوشش می‌دهد برابر با ۴۰ درجه سلسیوس است.

استفاده از روغن با چسبندگی ۱۵W40  به چه معناست؟

اگر بیشینه دما در منطقه شما در تابستان ۳۰ درجه و کمینه دما در زمستان منهای هشت درجه باشد، بدان معناست که حاشیه دمایی برابر با ۱۰ درجه سانتی‌گراد برای تابستان و ۷ درجه سانتی‌گراد برای زمستان دارد، بنابراین می‌توانید از ۱۵W40 در محل زندگی‌تان استفاده کنید.

در مورد ۱۰W40 هم آیا این موضوع صادق است؟

شاید بعضی از مواقع پیدا کردن ۱۵W40 کار سختی باشد، بنابراین به جای آن می‌توانید ۱۰W40بخرید، این بدان معناست که حفاظتی تا منهای بیست درجه سانتی‌گراد در زمستان برای شما تضمین شده است.آیا استفاده از ۰W40 بهترین انتخاب است؟

بر اساس چه منبعی این موضوع را مطرح می‌کنید!؟ آیا فکر می‌کنید استفاده از ۰W40 برای ناحیه شما ضروری است یا فقط این پیشنهاد یکی از دوستانتان است؟ ۰W40 یک راه حل همه جانبه (مانند دستگاه‌های چندکاره) است، اما گزینه ای معمولی نیست. ۰W40   به معنی حفاظت تا دمای منهای سی و پنج درجه در زمستان و تا ۴۰ درجه در تابستان است. من که در ذهن چنین شهری را سراغ ندارم.

آیا در اروپای مرکزی زندگی می‌کنید؟

اگر از ساکنین اروپا هستید، در بیشتر مناطق ۱۰W30 (با پوشش دمایی از منهای بیست تا ۳۰ درجه سانتی‌گراد) مناسب است زیرا در اکثر کشورها بیشینه دما در تابستان بیشتر از ۲۰ تا ۲۲ درجه سانتی‌گراد نیست.

ترکیب ۱۰W30 و ۱۵W40

اگر از بیشینه دما در تابستان مطمئن نیستید یا فکر می‌کنید، حاشیه دمایی روغن مورد نظرتان برای تابستان پایین است می‌توانید از دو قدرت چسبندگی متفاوت برای زمستان و تابستان استفاده کنید، مثلاً اگر:

• کمینه دما برای ناحیه شما در زمستان منهای ده تا منهای پانزده درجه سلسیوس است.

• بیشینه دما برای ناحیه شما ۲۶ تا ۲۸ درجه سلسیوس است.

روغن ۱۰W30 برای استفاده در زمستان مناسب است زیرا حافظتی تا دمای منهای بیست درجه سلسیوس برای شما به ارمغان می‌آورد اما ممکن است حفاظت تا دمای ۳۰ درجه سانتی‌گراد برای شما کافی نباشد، یا حاشیه امنیت بیشتری برای تابستان بخواهید. بنابراین باید از روغنی با وزن ۴۰ استفاده کنید، نه ۳۰. تفاوت ۱۰W30 و ۱۰W40این است که هردو حفاظتی یکسان در زمستان را برای شما فراهم می‌کنند (تا منهای بیست درجه سلسیوس) اما حفاظتی که دومی‌برای شما در تابستان به ارمغان می‌آورد بیشتر است (تا ۴۰ درجه سلسیوس). اما به خاطر داشته باشید که اگر در تابستان از این روغن‌ها استفاده می‌کنید فعلاً به روغنی که تا منهای بیست درجه سانتی‌گراد را پوشش دهد نیاز ندارید بنابراین انتخاب بهتر ۱۵W40 خواهد بود.

 جمع بندی

در حقیقت هیچ جمع بندی و نتیجه گیری‌ای نداریم، زیرا انتخاب روغن موتور صحیح به شرایط آب و هوایی منطقه شما بستگی دارد، تنها نتیجه ای که می‌توان گرفت این است که «تنها خودتان هستید که می‌توانید برای انتخاب بهترین روغن موتور تصمیم بگیرید». بعد از انتخاب بهترین مدل، می‌توانید نزدیک‌ترین گزینه به این شرایط را امتحان کنید.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
پیمان
۰۸:۱۳ ۱۵ آبان ۱۳۹۸
عجب