سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شهرکرد/

بهره برداری از نخستین دهکده تولید قارچ کشور در استان چهارمحال و بختیاری

طرح تولیدی دهکده قارچ استان چهارمحال و بختیاری با ظرفیت تولید سالانه ۸۰۵ تن قارچ دکمه‌ای، و اعتباری بالغ بر ۱۰ میلیارد و ۴۳۰ میلیون ریال، در روستای قلعه ممکا از توابع شهرستان کیار به بهره برداری رسید.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شهرکرد:

طرح تولیدی دهکده قارچ استان با ظرفیت تولید سالانه ۸۰۵ تن قارچ دکمه‌ای، و اعتباری بالغ بر ۱۰ میلیارد و ۴۳۰ میلیون ریال، در روستای قلعه ممکا از توابع شهرستان کیار به بهره برداری رسید.

معاون برنامه ریزی استاندار چهارمحال و بختیاری با اعلام این خبر گفت: دهکده تولید قارچ استان چهارمحال و بختیاری در 17 واحد فعال و در زمینی به وسعت 2 هزار و 484 متر مربع در روستای قلعه ممکا از توابع شهرستان کیار احداث شده است.

اسماعیل عامری گلستان افزود: با اجرای طرح تولیدی دهکده قارچ در این استان، سالانه 805 تن قارچ دکمه‌ای تولید و روانه بازارهای مصرف داخلی و خارجی می‌شود.

وی تصریح کرد: این طرح تولیدی با اعتباری بالغ بر 10 میلیارد و 430 میلیون ریال راه‌اندازی شده است که از این مبلغ 6 میلیارد و 80 میلیون ریال از محل تسهیلات پرداختی صندوق قرض‌الحسنه مهر امام رضا (ع) و بقیه اعتبار از محل آورده بخش خصوصی تأمین و هزینه شده است.

معاون برنامه ریزی استاندار چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه با راه‌اندازی این طرح تولیدی، 16 خانوار روستای قلعه ممکا، از شهر به این روستا مهاجرت معکوس داشته اند، خاطرنشان کرد: با اجرای طرح تولیدی دهکده قارچ استان چهارمحال و بختیاری، زمینه اشتغال 92 نفر به صورت تمام وقت و 15 نفر به صورت پاره وقت فراهم شده است که از این تعداد 70 نفر ساکن روستای قلعه ممکا می باشند.

عامری گلستان خاطرنشان کرد: راه اندازی واحدهای حمل و نقل اختصاصی، سردخانه، پایانه بسته‌بندی، واحد غنی‌سازی خاک، صنایع تبدیلی و تکمیلی، آزمایشگاه، کمپوست‌سازی، تولید مواد اولیه و واحد تحقیق و توسعه از طرح‌های در دست اجرا در دهکده تولید قارچ استان چهارمحال و بختیاری است.

استان چهارمحال و بختیاری با تولید سالیانه چهار هزار و 200 تن، همچنان رتبه چهارم تولید قارچ را در کشور دارد و قارچ تولیدی چهارمحال و بختیاری به استان های اصفهان، تهران و خوزستان صادر می شود.

روستای قلعه ممکا از توابع شهرستان کیار در استان چهارمحال و بختیاری است که در فاصله 10 کیلومتری جنوب شهر شلمزار ( مرکز این شهرستان ) واقع شده است.

شهرستان کیار، با 56 هزار نفر جمعیت، از شهرستان های 9 گانه استان چهارمحال و بختیاری می باشد که مرکز آن ( شهر شلمزار ) در فاصله 40 کیلومتری شهرکرد ( مرکز این استان ) قرار دارد./س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.