سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سلطانیه در همایش بین‌المللی امام خمینی(ره) و سیاست خارجی:

ایران به دنبال سلاح هسته‌ای نیست/ آمریکا از کنواسیون منع سلاح اتمی فرصت می‌خواهد!

نماینده سابق ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کفت: ما همواره جزء فعال‌ترین کشورها در کنوانسیون منع سلاح اتمی بوده‌ایم، طبق کنوانسیون منع سلاح این سازمان به کشورهای جهان که دارای سلاح اتمی هستند 10 سال فرصت می‌دهد تا تمامی سلاح‌های خود را از بین ببرند اما با وجود گذشت 15 سال آمریکا هم چنان سلاح خود را از بین نبرده و برای از بین بردن تمام سلاح‌های خود باز هم فرصت می‌خواهد و این تنها به این دلیل است که این کشور سلاح‌های گسترده‌ای دارد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران؛ "علی اصغر سلطانیه" نماینده سابق ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با حضور در هشتمین همایش بین‌المللی امام خمینی(ره) و سیاست خارجی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران دنبال سلاح هسته‌ای نیست؛ معاهده منع سلاح هسته‌ای پیش از انقلاب تصویب شده بود و بعد از انقلاب و پس از آن در سازمان انرژی اتمی موجود بود.
 
وی ادامه داد: پس از انقلاب بحث بر سر این بود که ایران باید به سمت سلاح هسته‌ای برود یا خیر، جلسات متعددی توسط متفکران تشکیل شد نتیجه آن شد که ما تنها انرژی اتمی را می‌خواهیم به این دلیل این که انرژی بستری برای پیشرفت در همه زمینه‌های دیگر بود.
 
سلطانیه تاکید کرد: زمانی که کشوری دارای انرژی هسته‌ای است نباید تعجب کرد که تکنولوژی‌های دیگر پیشرفت نکنند چرا که بستر لازم فراهم شده است.
 
وی تاکید کرد: پس از انقلاب تمام تلاش‌ها برای بازنگری معاهدات صورت گرفت، در آن زمان بسیاری از کشورها جزء معاهده NPT نبودند اما جمهوری اسلامی به این نتیجه رسید که می‌خواهد پای‌بند NPT باشد و چون تا پیش از انقلاب نماینده‌ای در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نداشتیم براین اساس قرار شد این نمایندگی قرارداد تصویب شود و بنده افتخار داشتم که به عنوان نماینده دائم ایران در ان‌جا حضور داشته باشم تلاش داشتیم که در آژانس مبانی جمهوری اسلامی را انعکاس دهیم در حالی که در آن زمان هیچ گونه راه ارتباطی از قبیل اینترنت نبود.
 
نماینده سابق ایران در آژانس انرژی اتمی خاطرنشان کرد: خطاب حضرت امام خمینی(ره) به دانشمندان و روشنفکران در آن زمان آگاهی دادن به مردم بود این در حالی است که ما همواره همکاری خود را با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام دادیم و در ده سال پیاپی 7 هزار نفر بازرسی‌هایی را از تاسیسات هسته‌ای ایران انجام دادند، بازرسی‌های مداخله‌جویانه که البته جمهوری اسلامی ایران به منظور شفافیت کار خود به تمامی آن‌ها اجازه داد و از هیچ تلاشی در مذاکرات دریغ نمی‌ورزد.
 
سلطانیه تصریح کرد: جمهوری اسلامی اکنون با 1+5 در حال مذاکره است، جمهوری اسلامی ایران در تمامی این مذاکرات به طرف مقابل اعلام کرده ما به عنوان مذاکره کننده با احترام متقابل و به طور مساوی خود را با آن‌ها برابر می‌دانیم.
 
وی ادامه داد: اکنون فکر کنید ایران بخواهد به دنبال سلاح هسته‌ای برود و بهترین سناریو تمامی متخصصان می‌دانند بر اساس موادی که ایران دارد آیا می‌توان با 27 هزار سلاح اتمی 5 قدرت هسته‌ای مقابله کرد حتی اگر سال آینده بخواهیم با سلاح هسته ای در برابر این 5 قدرت مذاکره کنیم به دلیل کم بودن سلاح اتمی آمریکا خواهد گفت که ایران با این کشور برابر نیست.
 
وی ادامه داد: ما همواره جزء فعال‌ترین کشورها در کنوانسیون منع سلاح اتمی بوده‌ایم، طبق کنوانسیون منع سلاح این سازمان به کشورهای جهان که دارای سلاح اتمی هستند 10 سال فرصت می‌دهد تا تمامی سلاح‌های خود را از بین ببرند اما با وجود گذشت 15 سال آمریکا هم چنان سلاح خود را از بین نبرده و برای از بین بردن تمام سلاح‌های خود باز هم فرصت می‌خواهد و این تنها به این دلیل است که این کشور سلاح‌های گسترده‌ای دارد.
 
نماینده سابق ایران در آژانس انرژی اتمی خاطرنشان کرد: پروتکل منع سلاح‌های میکروبی ده سال مذاکرات را پشت سر گذاشت و در حالی که ایران جزء فعال ترین کشورها در این مذاکرات محسوب می‌شد آمریکا در سال 2001 تنها به دلیل مخالفت این مذاکرات را متوقف کرد.

انتهای پیام/
برچسب ها: سازمان ، انرژی ، اتمی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.