سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ارومیه/

میراث فرهنگی تنه اصلی درخت فرهنگی کشور است

معاونت امور مجلس، حقوقی و استان‌های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: میراث فرهنگی تنه اصلی درخت فرهنگی کشور است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگارن ارومیه ، اسدالله درویش امیری در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی که در سالن اجتماعات اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان برگزار شد ضمن تبریک روز پاسدار، اظهار داشت: امام حسین (ع) پاسدار اخلاق، عدالت، شجاعت، ایثار و فداکاری بود.

وی با بیان اینکه امسال تحت عنوان سال اقتصاد و فرهنگ از سوی مقام معظم رهبری نام‌گذاری شده، خاطرنشان کرد: سازمان میراث فرهنگی در حوزه فرهنگ و نیز در حوزه اقتصاد مسئولیت گسترده و فراگیر دارد و تنها سازمانی بوده که این دو ماموریت را بر عهده دارد.

معاونت امور مجلس، حقوقی و استان‌‌های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: تحقق این اهداف با حمایت همگانی و عزم ملی امکان‌پذیر است.

وی خاطرنشان کرد: همه نقاط ایران دارای آثار گران‌بهای میراث فرهنگی بوده و میراث تنه اصلی درخت فرهنگی کشور است و جهان باید ایران را از دریچه میراث گران‌بهای فرهنگی و تاریخی 10 هزار ساله‌اش بشناسد.

امیری ادامه داد: ایران دارای تمدن و میراث گران‌بهای تاریخی است که بیش از 10 هزار سال با افتخار در کنار ملت ایران قرار گرفته و دنیا باید ایران را از این منظر بشناسد.

وی با بیان اینکه تخت سلیمان افتخار میراث استان است، ادامه داد: این اثر تاریخی یک‌بار در تاریخ برای ملت ایران ساخته شد و تکرار نشدنی است و باید با همه توان و قدرت این آثار گران‌بهای تاریخی استان حفظ شود.

امیری افزود: یک‌هزار و 483 اثر ثبت شده و دو اثر تاریخی ثبت شده جهانی شامل مجموعه تخت سلیمان و قره کلیسا در استان وجود دارد.

وی با بیان اینکه تنها موضوعی که در اثر فرهنگی تکرار نشدنی بوده حوزه میراث و آثار میراثی است، افزود: باید برای حفظ این آثار با تمام وجود دقت شود و نگذاریم بناهای تاریخی در معرض تخریب قرار گیرند و در این راستا حفظ و احیای آثار نه تنها وظیفه سازمان میراث فرهنگی بلکه وظیفه همه بخش‌های دولتی و مردم بوده و وظیفه همگانی محسوب می‌شود.

امیری با بیان اینکه باید فرهنگ احیا و مرمت به عنوان فرهنگ عمومی و اجتماعی آموزش و ترویج داده شود، ادامه داد: حوزه میراث فرهنگی فرابخشی است و باید همه در این خصوص احساس مسئولیت کنند چراکه میراث فرهنگی شناسنامه تاریخ ملت ایران است.

وی خاطرنشان کرد: از سال 1309 که قانون حفظ آثار میراث به تصویب رسید تاکنون تنها 32 هزار آثار مفاخر ملت ایران به ثبت رسیده و تعیین حریم شده که باید برای حفظ، احیا و مرمت این آثار اقدامات لازم انجام شود.

امیری تصریح کرد: حفظ میراث باید مورد حمایت جدی دولت و مجلس قرار گیرد و باید مردم به عنوان فرهنگ اجتماعی احساس کنند که اگر خدشه‌ای به میراث وارد شد خدشه‌ای به تاریخ آن‌ها و شناسنامه‌ آن‌ها وارد خواهد شد.

وی با بیان اینکه محصولات فرهنگی و میراثی سرمایه گرانبهایی است که تکرار نخواهد شد، گفت: صنایع دستی همراه با میراث و تمدن ملت ایران است و امروز افتخار می‌کنیم که از 450 اثر صنایع دستی شناخته شده دنیا 360 اثر صنایع دستی متعلق به ایران است.

امیری افزود: صنایع دستی معرف فرهنگ، دین و آیین کشور ایران است چراکه بیشتر صنایع دستی محتوای اعتقادی و دینی دارد.

وی با اشاره به حوزه گردشگری خاطرنشان کرد: گردشگری امروز در دنیا به عنوان صنعت زودبازده، کم‌هزینه، اشتغال‌زا و اقتصادی مطرح است و بسیاری از کشورهایی که از منابع زیرزمینی محروم بوده به سمت صنعت گردشگری حرکت کرده و از صنعت گردشگری به عنوان فرصتی برای معرفی کشور و توسعه اقتصاد بهره برده‌اند.

امیری در پایان با بیان اینکه سازمان میراث فرهنگی در تغییر و تحولات پی در پی آسیب‌های فراوانی دیده، ادامه داد: در این تغییر و تحول آسیب به بدنه هر سازمان و ستادی وارد می‌شود که سازمان میراث فرهنگی نیز مشمول این خسارت شده است.

مدیرکل جدید میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی، جلیل جباری در ادامه با بیان اینکه گردشگری و میراث محور اصلی توسعه مطرح است، اظهار داشت: نوع نگاه به این حوزه باید نگاه همه جانبه باشد و نگاه تک بعدی موثر نخواهد بود.

وی اعلام کرد: بازبینی در مطالعات مناطق گردشگری با هدف جذب سرمایه‌گذار، بحث ایجاد موزه‌ها با مشارکت بخش خصوصی، ارائه خدمات موزه‌‌ای، بحث منابع انسانی، تسریع شناسایی، ثبت، احیا و مرمت میراث فرهنگی، توجه به حوزه گردشگری، برگزاری دوره‌های تخصصی و حضور فعال در نمایشگاه‌ها جزو برنامه‌ها و اولویت‌های کاری است/س.

برچسب ها: میراث ، مجلس ، ارومیه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.