سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

زاهدان/

زاهدان بالاترین سرانه بافت فرسوده در کشور را دارد

مدیرعامل سازمان بهسازی و نوسازی شهرداری زاهدان گفت: مناطقی از شرق، شمال شرق و بخش‌هایی از هسته مرکزی شهر زاهدان را بافت‌های فرسوده و ناپایدار تشکیل می‌دهد.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران ، به نقل از روابط عمومی شهرداری زاهدان، محمدمهدی مرعشی اظهار کرد: بدون در نظر گرفتن اراضی جدیدی که به محدوده شهر زاهدان اضافه شده‌اند از جمله مهر شهر، مساحت شهر زاهدان حدود 8 هزار و 500 هکتار است که 2 هزار و 100 هکتار آن را بافت فرسوده تشکیل می‌دهد و تاکنون قریب به هزار و 800 هکتار آن مورد مطالعه قرار گرفته است.

وی بیان کرد: حدود 225 هزار نفر در بافت فرسوده شهر زاهدان سکونت دارند و این در حالی است که از 2100 هکتار بافت فرسوده مقدار هزار و 700 هکتار آن به تصویب شورای عالی معماری و شهرسازی کشور رسیده است.

این مسئول از افزایش میزان تشویق‌ها و تخفیف‌ها در راستای نوسازی بافت فرسوده شهری در سال جاری خبر داد و گفت: با استناد به ماده 16 قانون ساماندهی مسکن و بافت فرسوده در سال گذشته 50 درصد تخفیف در پروانه ساختمانی اعمال می‌شد که با مصوبه شورای اسلامی شهر این تخفیفات در سال جاری تا سقف 90 درصد افزایش یافت.

وی افزود: متاسفانه در بین شهرهای کشور بالاترین میزان بافت فرسوده شهری را داریم یعنی 19 درصد از مساحت شهر زاهدان در محدوده ی بافت فرسوده قرار دارد و در همین راستا و به منظور بازسازی و نوسازی این مناطق، پهنه فرسوده شهر زاهدان را به سه دسته با عنوان تی1، تی2 و تی3 تقسیم بندی کردیم که در سال جاری تخفیفات در نظر گرفته شده برای این مناطق به ترتیب از 50 درصد به 75، 85 و 90 درصد در بخش مسکونی افزایش یافته است.

مرعشی ادامه داد: افرادی که در این مناطق نسبت به بازسازی اقدام کنند علاوه بر تخفیف‌های مذکور از پرداخت عوارض نوسازی به مدت سه سال و پرداخت عوارض نقل و انتقال ملک نیز برای یک بار برخوردار خواهند شد ضمن اینکه برای هر واحد مسکونی تا سقف 30 میلیون تومان از طریق معرفی به بانک‌های عامل وام در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل سازمان بهسازی و نوسازی شهرداری زاهدان به موضوع اجرای طرح ممیزی بافت فرسوده اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه اطلاعات ما از بافت فرسوده شهری یک سری اطلاعات کلی است که توسط مشاور تهیه شده است لذا برای اینکه بتوانیم در این موضوع تحولی ایجاد کنیم نیاز به دستیابی به یکسری اطلاعات دقیق و جزء به جزء از لایه های فرسوده ی شهری داریم که اجرای طرح ممیزی می‌تواند به ما در این راه کمک شایانی کند و ان‌شاءالله تا 20 روز آینده این طرح را در سطح هزار و 400 هکتار از پهنه زاهدان اجرا خواهیم کرد.

وی به موضوع اجرای سیستم پالایشی ماهواره‌ای برای بافت فرسوده شهری پرداخت و گفت: هرچه اطلاعات ما برای اجرای طرح‌ها و برنامه ها بیشتر باشد قطعاً موفق‌تر عمل خواهیم کرد لذا اجرای طرح GIS را برای شناسایی و کسب اطلاعات بیشتر لایه‌های بافت فرسوده به صورت تفیک شده به منظور رفع مسائل و مشکلات این مناطق را در دستور کار داریم و ان‌شاءالله با اجرای این طرح اطلاعات کافی را برای اجرای برنامه‌ها به صورت دقیق و منظم  بدست خواهیم آورد.

مرعشی در پایان از مشارکت شهرداری با سازمان میراث فرهنگی خبر داد و گفت: بافت فرسوده به نوعی در همه جا عیب نیست لذا برخی از ساختمان‌ها از جمله بازارچه‌ها، قهوه خانه‌ها و منازلی قدیمی در بافت فرسوده قرار دارند که به از نظر فرهنگی و تاریخی دارای ارزش هستند و به عنوان بافت‌های دارای میراث هستند و ما سعی داریم با همکاری میراث فرهنگی و شهرداری این املاک را تملک کنیم تا از آنها به عنوان گنجینه‌های فرهنگی و تاریخی نگهداری کنیم و با ترمیم آنها به عنوان یک اثر قدیمی و ماندگار تقدیم شهروندان شود.

انتهای پیام/م
برچسب ها: زاهدان ، بافت ، فرسوده
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.