سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یدیعوت آحارنوت مدعی شد :

برقراری خط مستقیم تلفنی بین پوتین و نتانیاهو برای رایزنی در امور مهم منطقه‌ای چون ایران و سوریه

یک رسانه صهیونیستی از برقراری خط مستقیم تلفنی بین مسکو-تل‌آویو برای رایزنی در امور مهم منطقه‌ای چون ایران و سوریه خبر داد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارنوت ؛ این روزنامه صهیونیستی در خبری مدعی شد : روسیه بدنبال جبران تحریم هایی است که از سوی غرب علیه این کشور و با این استدلال که مسکو در امور اوکراین در بحران آن دخالت دارد ، اعمال شده است .

به نوشته این روزنامه ، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهونیستی و ولادیمیر پوتین ، رییس جمهوری روسیه روابط خود را احیا کرده و بر همین اساس این دو رهبر توافق کرده اند که یک خط ارتباطی مستقیم میان دفتر و ادارات ریاستی آنان برقرار شود . 

مسکو روز جمعه اعلام کرد : این تصمیم در حالی گرفته شده که روابط میان روسیه و اسرائیل _‌ بعنوان اصلی ترین هم پیمان ایالات متحده _ به پایین ترین حد خود رسیده بود . 

دولت روسیه در بیانیه ای اعلام کرده است : کرملین تصمیم گرفته است که پیشنهادی را که مشترکا از سوی سرویس اطلاعاتی و وزارت خارجه کشور ارائه شده ، بپذیرد . بر اساس این پیشنهاد یک خط ارتباطی امن و محرمانه که قابلیت برقراری ارتباط مستقیم میان نتانیاهو و پوتین را فراهم می سازد ، برقرار خواهد شد . 

روسیه دارای خطوط تلفنی مخصوص بارهبران کشورهای مختلف دنیا دارد . نخستین خط تلفنی روسیه در سال 1963 برقرار شده که طی آن "نیکیتا خوروشچف"رهبر شوروی سابق با "جان اف کندی " رییس  جمهوری آمریکا بر سر مسئله بحران موشکی کوبا گفتگو کردند . 

در سال 1966 مسکو چنین خط ارتباطی را با فرانسه برقرار کرد و انگلیس ، آلمان ، اسپانیا ، ایتالیا و کره جنوبی مقاصد بعدی این طرح روسی بودند . 

الکس تنتزر ، کارشناس روسی در این باره اظهار داشت : برقراری یک خط ارتباط مستقیم میان تل آویو و مسکو این امکان را به دو طرف میدهد تا بر سر موضوعاتی که به هر دوی آنها مرتبط بوده و بر آنها تاثیر گذار است بدون آنکه ایالات متحده مداخله ای در آن داشته باشد ، مذاکره و گفتگو انجام دهند .

وی افزود : رهبران آمریکایی و اسرائیلی نیز دارای خطوط گفتگوی مستقیم تلفنی هستند . مسکو مایل است ارتباط بیشتری با اسرائیل داشته باشد . بخصوص اینکه کرملین مایل است گفتگوها و مذاکرات دو جانبه میان مسکو و تل آویو بدون هرگونه شنود خارجی از جمله آمریکا باشد . 

این روزنامه صهونیستی همچنین نوشت :‌ایجاد این خط ارتباطی بدنبال اتفاقاتی نیز هست که در اوکراین روی داده است . در بحران اوکراین کشورهای غربی مسکو را تحت فشار قرار داده تا نسبت به کریمه اعلام بی طرفی نماید . 

در این باره تل آویو هیچگونه اظهارنظری علیه مسکو نداشته و به همین دلیل از سوی واشنگتن مورد نقد و نکوهش قرار گرفته است . 

گفتنی است انتقادات غرب از روسیه در قبال بحران اوکراین ، مسکو را واداشته است تا روابط خود را با دیگر کشورها از جمله چین ،‌هند و رژیم صهونیستی قوی تر و بیشتر کند . مسکو و تل آویو از این طریق درباره موضوعات منطقه ای مهم از جمله ایران و سوریه گفتگو خواهند کرد . 



انتهای پیام /

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.