سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

الشرق:

شورای همکاری خلیج فارس فلج شده است

الشرق در مقاله ای نوشت شورای همکاری خلیج فارس تقریبا ربوده شده و یا فلج شده و نمی تواند نظر متحدی را ارائه دهد که نماینده رای همه دولتهای عضو برای مقابله با چالشهای خارجی باشد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران؛ پایگاه اینترنتی روزنامه الشرق  در مقاله ای به قلم "احمد المهندی" نوشت: 33 سال از تشکیل شورای همکاری خلیج فارس می‌گذرد و به این مناسبت جشنهای رسمی فراوانی برگزار شد. من معتقدم در این جشنها تعارفات فراوانی رد و بدل می شود که فاقد حمایت مردمی است. آیا شورای همکاری خلیج فارس توانست خواسته های مردم این کشورها را تامین کند؟ طبعا آرمانهای ملتهای عضو شورای همکاری خلیج فارس بزرگ و پایان ناپذیر است .اما در قرن بیست و یکم هنوز می بینیم هر یک از اعضا ساز خاص خود را براساس سیاست کشورش می زند و به سیاست یکپارچه شورا چندان اهمیتی نمی دهد. این امر پس از شکافی که در این شورا به سبب اختلاف جزئی بین دولتهای برادر بوجود آمده ،آشکار است. بحثهای رسانه ای بین برخی از اینها ظاهر شد و برخیها معیارهای دو گانه ای در پیش گرفتند ، دروغ بافی کردند و ملتها را گمراه کردند. دولت قطر به برکت رهبری شیخ تمیم بن حمد آل ثانی توانست به برادران ثابت کند قطر آنگونه که برخیها رفتار می کنند ، تعامل نخواهد کرد و مقابله به مثل نمی کند. 

در بخش دیگری از این مقاله آمده است توافقنامه هایی وجود دارد که از سوی همه اعضای این شورا امضا شده است با این وجود می بینیم شکافهایی بین اعضا برای امضای توافقنامه های جانبی وجود دارد که در تعارض با توافقنامه های رسمی است. تقریبا شورای همکاری خلیج فارس ربوده شده ، یا فلج شده و نمی تواند نظر متحدی را ارائه دهد که نماینده رای همه دولتهای عضو  برای مقابله با چالشهای خارجی باشد و هر دولتی موضع خاص خود را دارد. هر عضو براساس خواست خود عمل می کند حتی اگر در تضاد با نظر دیگر اعضا باشد.

در پایان این مقاله آمده است ملتهای حوزه خلیج فارس آرزوهای فراوانی دارند و سران آنها باید در اصلاح این شورا تلاش کنند ،همانطور که به برگزاری سالیانه نشستها اهمیت می دهند ، هزینه های هنگفتی صرف برگزاری نشستهای این شورا می کنند که صرفا برای  پذیرایی گرم ، احترام و تعارفاتی است که در خور ملتهای این کشورها نیست. 



انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.