سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اهمیت سفر امیر کویت به تهران از دید میدل ایست مانیتور:

بهبود روابط ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس در گرو سفر "احمد الصباح"

امیر کویت برای دیدار با مقامات ایران به تهران آمده و این در شرایطی است که کشورهای حوزه خلیج فارس توقع تغییر سیاست‌های ایران را در قبال خود دارند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه خبری میدل‌ایست مانیتور در گزارش خود آورده است: تحلیل‌گران مسائل سیاسی در حوزه کشورهای خلیج فارس بر این باورند که کشورهای این منطقه از ایران انتظار دارند در سفر شیخ الصباح الاحمد الصباح، امیر کویت و رئیس شورای همکاری خلیج فارس به تهران، گام‌های اساسی برای نشان دادن تمایل خود به تغییر در سیاست‌هایش در سطح منطقه بردارد.

دیدار امیر کویت از ایران نشان دهنده فرصتی برای بهبود روابط میان تهران و شورای همکاری خلیج فارس و باز شدن صفحه جدیدی در روابط دو طرف همزمان با ایجاد پیشرفت در مذاکرات هسته‌ای ایران است.

این سفر همچنین نشانه‌ای از بهبود روابط دو طرف با وجود ادامه بحران و درگیری در عراق و سوریه است. ریاض قهوه‌چی، دبیرکل موسسه خاور نزدیک در این‌باره می‌گوید: دیدار امیر کویت از ایران بسیار مهم است و نشانه این است که ایران قصد دارد روابط خود را با کشورهای حوزه خلیج فارس بهبود بخشد و این روابط را وارد فاز جدیدی کند.

وی در ادامه می‌افزاید: سیاست ایران در منطقه اکنون تغییری نکرده است، از سوی دیگر کشورهای عربی از جمله عربستان نمی‌خواهند در ازای توسعه روابط با تهران، شاهد گسترش نفوذ این کشور در میان اعراب باشند. با این وجود اگر ایران برای تغییر سیاست‌های خود آمادگی داشته باشد، به نظر من کشورهای عربی آن را خواهند پذیرفت.

از سوی دیگر دولت ایران ابراز امیدواری کرده است که سفر الصباح به تهران که نخستین سفر یک مقام کویتی به ایران محسوب می‌شود، بتواند بر مشارکت دو کشور در تقویت امنیت، ثبات و صلح در منطقه تاثیر مثبت داشته باشد. کویت نیز که یک سوم جمعیتش شیعه هستند، از ایجاد رابطه متعادل با ایران حمایت می‌کند و بر اساس برخی گزارش‌ها اخیرا میان تهران و ریاض به عنوان میانجی عمل کرده است.

روابط ایران و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس در سال‌های اخیر دچار تنش شده بود، اما پس از انتخاب یک رئیس‌جمهور میانه‌رو در ایران، اکنون تهران برای از سرگیری روابط با این کشورها تلاش می‌کند. در دسامبر سال گذشته میلادی بود که محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران به کویت، امارات، قطر و عمان سفر کرد، اما به عربستان و بحرین نرفت. این در شرایطی است که سعود الفیصل، وزیر خارجه عربستان اخیرا از همتای ایرانی خود برای سفر به عربستان دعوت کرده است. اقدامی که با استقبال ایران روبرو شده است، ولی تاریخی برای آن تعیین نشده است. البته برخی گمانه‌زنی‌ها از احتمال دیدار این دو در حاشیه کنفرانس سازمان همکاری اسلامی در جده در روز 15 ژوئن حکایت دارد. 

انوار اشکی، رئیس مرکز مطالعات استراتژیک خاورمیانه در عربستان در این‌باره می‌گوید: ایران در تلاش‌های خود برای بهبود روابط با کشورهای عرب حوزه خلیج فارس جدی است، اما باید در این زمینه اقدامات جدی و صادقانه نیز انجام شود. به نظر من اکنون فرصت برای این منظور فراهم شده است، ایران اکنون در حال تجدید نظر در سیاست‌های خود است و به نظر می‌رسد قصد ایجاد تغییرات در برخی از این سیاست‌ها را دارد.



انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.