سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

عبدالله عبدالله: توافقنامه امنیتی با آمریکا را امضا می‌کنم

نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان درباره تصمیم باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در خصوص خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان گفت آنچه برای ما مهم است همکاری میان دو کشور است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی فرانس 24، عبدالله عبدالله در گفتگو با این شبکه افزود برخی از جزییات همکاری میان آمریکا و افغانستان باید بیشتر روشن شود. اما در عین حال دورنمایی برای امضای توافقنامه همکاری های امنیتی میان کابل و واشنگتن توسط رئیس جمهور آینده افغانستان وجود دارد. این مسئله زمینه همکاری های درازمدت را میان دو طرف فراهم می کند.اما در شرایط کنونی توافقنامه همکاری های امنیتی میان دو طرف امضا نشده و پایگاهی در اختیار نیروهای آمریکایی در افغانستان قرار نگرفته است ، بنابراین طبیعی است که رئیس جمهور آمریکا از خروج نیروهای این کشور در افغانستان خبر دهد.


عبدالله در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا اگر بر اساس طرح باراک اوباما نیروهای آمریکایی تا پایان سال دو هزار و شانزده از افغانستان خارج شوند خلا امنیتی در این کشور ایجاد نمی شود گفت قضاوت در این خصوص اندکی زود هنگام است. زیرا هیچ کسی تمایل ندارد اوضاع به گونه ای رقم بخورد که به دوران قبل از مداخله آمریکا بازگردد. هنوز زمان برای کار در این خصوص وجود دارد. آمریکا باید به گونه ای مسئولانه نیروهای خود را از افغانستان خارج کند.


عبدالله افزود من تلاش می‌کنم توافقنامه همکاری های امنیتی با آمریکا امضا شود. در صورتی که من به عنوان رئیس جمهور آینده افغانستان انتخاب شوم چنین توافقنامه ای را با آمریکایی ها امضا خواهم کرد. وی خاطر نشان کرد به نظر من نیازی به بازنگری در مذاکرات با آمریکا برای امضای توافقنامه امنیتی نیست زیرا به اندازه کافی درباره آن بحث شده است.تنها کاری که باید کرد امضای توافقنامه است . 


عبدالله درباره حملات شبانه نیروهای آمریکایی و کشته شدن شهروندان عادی گفت باید تدابیری برای جلوگیری از کشتار غیر نظامیان اتخاذ شود.تصور می کنم به اندازه کافی به این موضوع توجه شده است.نیازی نیست بیش از این وارد این مسئله شویم. 

وی درباره جاسوسی سازمان امنیت ملی آمریکا و شنود مکالمات در کشورهای مختلف از جمله افغانستان گفت به نظر من چنین اقدامی به هیچ وجه مناسب نیست. 


عبدالله درباره پیروزی خود در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان گفت با تکیه بر مردم اطمینان دارم پیروز خواهم شد.ما با دستگاه های انتخاباتی برای جلوگیری از تخلفات انتخاباتی همکاری می کنیم.هنوز اطمینان کافی ندارم که همه امور بدون تخلف پیش رود.ما همه تلاش خود را برای جلوگیری از تخلف و تقلب به کار می بریم.باید تلاش کنیم چالش هایی را که افغانستان با آن مواجه است حل و فصل کنیم تا بتوانیم از شکاف میان دولت و مردم بکاهیم . همچنین باید برای روابطی خوب با همسایگان خود تلاش کنیم.


عبدالله وعده داد در صورت پیروزی در انتخابات مبارزه با فساد را در دستور کار خود قرار دهد.


وی افزود ما در سال های اخیر فرصت های زیادی را از دست داده ایم. عبدالله درباره طالبان گفت گفتگو با طالبان باید ادامه یابد زیرا باب گفتگو همیشه باز است اما در عین حال باید به مردم اطمینان داد از آنها در برابر خشونتها محافظت خواهد شد. نبرد در صورت ادامه خشونت ها ادامه خواهد یافت به عبارت دیگر وقتی مذاکرات بی نتیجه باشد نبرد برای برقراری آرامش ادامه خواهد داشت.وی درباره ارتباط پاکستان با طالبان گفت امیدوارم همگان بدانند حمایت از تروریسم به هیچ کشوری کمک نخواهد کرد.گفتگوها با پاکستان ادامه دارد ولی در عین حال باید به دنبال راههای گسترش همکاریها بود.



انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.