سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد/

همزمان با روز جهانی بدون دخانیات اعلام شد: دخانیات، سالانه جان بیش از 4 هزار نفر را در خراسان رضوی می گیرد

کارشناسان بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد از مرگ سالانه بیش از 4 هزار نفر در استان به دلیل استعمال دخانیات خبر دادند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، کارشناسان بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد می گویند هشت درصد افراد 15 تا 65 سال یعنی حدود 285 هزار نفر در خراسان رضوی از مواد دخانی استفاده می کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: متوسط سن شروع كشیدن سیگار در استان خراسان رضوی 14 سال است و به ‌طور میانگین افرادی كه سیگار كشیدن را از دوران نوجوانی آغاز می‌كنند 20 تا 25 سال زودتر از افراد غیرسیگاری می میرند.

حمید بهرامی عنوان کرد: در 20 سال گذشته استعمال دخانیات علت دهم مرگ و میر در جهان به شمار می رفت و در حال حاضر در رتبه چهارم قرار دارد و پیش بینی می شود تا 20 سال آینده مرگ و میر ناشی از استعمال دخانیات به رتبه اول جهان برسد.

وی هزینه روزانه استعمال دخانیات در کشور را پنج تا هفت میلیارد تومان اعلام کرد و با اشاره به این که دو برابر این میزان صرف هزینه های درمانی افراد می شود؛ اعمال قوانین کنترل دخانیات در کشور را نیازمند یک عزم ملی، همکاری دستگاه های مختلف و رسانه ها در راستای فرهنگ سازی و افزایش حساسیت جامعه در این زمینه دانست.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: باور عمومي بر آن است که عبور دود از ميان آب درون محفظه شيشه‌اي قليان موجب تصفيه آن مي‌شود که اين باور، اشتباه است و برخلاف باورهاي سنتي حجم دود استنشاق شده ناشي از يک وعده مصرف قليان معادل 20 تا 40 نخ سيگار است.

بهرامی خاطرنشان کرد: قليان نه تنها تمام 4 هزار ماده سمي و 70 ماده سرطان‌زاي موجود در سيگار را داراست بلکه مونوکسيدکربن بيشتري نيز توليد مي‌کند؛ به‌علاوه دود قليان مجموعه‌اي از عوامل سرطان‌زاي ديگر را هم در خود دارد که ناشي از سوختن ذغال است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: افراد در معرض دود قليان نیز معادل 4 تا 7 نخ سيگار، دود وارد ريه‌هايشان می شود.

وی گفت: بر اساس آمارها علت90 درصد سرطان‌هاي ريه، 80 درصد موارد برونشيت مزمن و15 تا 20 درصد سرطان‌هاي روده بزرگ،کبدورحم استعمال دخانيات است و خطر ايجاد بيماري‌هاي قلبي عروقي در اثر استفاده از سيگار در مردان تا 3 برابر و در زنان تا 6 برابر افزايش مي يابد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه استعمال دخانيات در ايجاد بيماري‌هاي گوارشي، پوکي‌استخوان، پوسيدگي دندان‌ها و بيماري‌هاي پوستي نقش مؤثري دارد عنوان کرد: دخانيات قدرت باروري زنان را کاهش داده و خطر ايجاد‌سقط، تولد نوزاد با وزن‌کم، مرده‌زايي و يائسگي زودهنگام را افزايش مي‌دهد.

انتهای پیام/ش

برچسب ها: استعمال ، دخانیات ، مرگ
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.