سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قزوين/

تجویز و مصرف منطقی دارو، با فرهنگ‌سازی

کارشناس نظارت بر امور دارو و مخدر مرکز بهداشت بوئین‌زهرا گفت: تجویز و مصرف منطقی دارو با فرهنگسازی ایجاد می‌شود و باید نسبت به گذشته با جدّیت بیشتری در این زمینه حرکت کرد.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران«آویشن فرزانه»، اظهار کرد: خودمراقبتی به مسئولیت‌پذیری افراد در مقابل سلامت خود از طریق اتخاذ سبک زندگی سالم، تدبیراندیشی برای جلوگیری از بروز حوادث و بیماری‌ها، نگهداری و استفاده‌ی صحیح از داروهای بدون نسخه در بیماری‌های جزئی و مراقبت بهینه بیماری‌های مزمن اطلاق می‌شود.

وی افزود: بخش عمده‌ای از بیماری‌ها را بیماری‌های جزئی تشکیل می‌دهد که در مدت کوتاهی، بدون درمان یا با درمان‌های خانگی ساده بهبود می‌یابند.

کارشناس نظارت بر امور دارو و مخدر مرکز بهداشت بوئین‌زهرا با اشاره به این ‌مطلب که نزدیک به دو سوم مشاوره‌های پزشکان عمومی که به تجویز دارو منجر می‌شود، بدون دارو قابل درمان است، افزود: با ارائه‌ی توصیه‌های خودمراقبتی در چنین مواردی، می‌توان مردم را توانمند کرد تا بطور مناسب مشکل خود را برطرف کنند و از دریافت غیرضروری دارو اجتناب کنند.

فرزانه تصریح کرد: حدود 80 درصد التهاب‌های گلو، ویروسی هستند و نیازی به آنتی‌بیوتیک ندارند و مصرف بی‌رویه‌ی آنتی‌بیوتیک‌ها، مُسّکن‌ها و کورتون‌ها علاوه بر ایجاد مقاومت دارویی، ضمن آنکه موجب بیماری‌های گوارشی و کلیوی می‌شود، هزینه‌ی گزافی بر جامعه تحمیل می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: هزینه‌هایی که باید برای کشف و تولید داروهای بیماری‌های خاص بکار برده شود، صرف تأمین داروهای معمولی می‌شود.

انتهای پیام/م

منبع: ایسنا
برچسب ها: قزوین ، دارو ، فرهنگ
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.