سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

درگیری پلیس ترکیه با تظاهرکنندگان در استانبول/ دستگیری خبرنگار سی ان ان در جریان گزارش زنده در استانبول

علیرغم هشدار نخست وزیر ترکیه، صدها تن از شهروندان ترکیه‌ای در سالروز اعتراضات پارک گزی به خیابان آمدند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران خبرگزاری فرانس پرس گزارش داد، نیروهای امنیتی ترکیه برای متفرق کردن تظاهرکنندگان در استانبول به سوی آنان گاز اشک آور پرتاب کرده است.

 در حالی که امروز (31 مه) نخستین سالگرد اعتراضات پارک گزی ترکیه  است و به همین مناسبت قرار است در شهرهای مختلف این کشور تظاهرات ضد دولتی برپا شود.

رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه روز شنبه اعلام کرد کسانی که بخواهند در میدان تقسیم استانبول تظاهرات کنند، بازداشت خواهند شد.
همزمان با سالگرد برگزاری تظاهرات پارک گزی که تدابیر امنیتی درترکیه به شدت افزایش یافته است، خبرنگار سی ان ان در گزارشی گفت:دولت ترکیه نسبت به برگزاری تظاهرات به شدت حساسیت دارد.
به گزارش شبکه ی تلویزیونی سی ان ان؛
تدابیر امنیتی درحالی به شدت افزایش یافته است که قرار است مخالفان دولت در سالروز برگزاری تظاهرات پارک گزی، تظاهرات برگزار کنند.

هزاران نفر از ماموران پلیس ضد شورش ترکیه در خیابان های استانبول مستقر شده اند. تظاهرات سال گذشته ی پارک گزی در اعتراض به طرح دولت برای تخریب این پارک عمومی صورت گرفته بود اما خیلی سریع این تظاهرات به یک تظاهرات تمام عیار ضد دولتی تبدیل شد.
در این باره آیمن واتسون ؛ خبرنگار سی ان ان؛ از شهر استانبول گزارش داد.
زمانی که خبرنگار سی ان ان در جلوی صف ماموران پلیس ضد شورش مشغول تهیه ی گزارش بود یکی از ماموران پلیس ترکیه دست این خبرنگار را گرفت و ضمن قطع کردن صحبت های آیمن واتسون از وی پرسید که « آیا شما خبرنگار هستید؟».
مامور پلیس ترکیه از آیمن واتسون خواست که گذرنامه ی خود را ارائه کند. این مامور همچنین از خبرنگار سی ان ان پرسید که برای کدام شبکه گزارش تهیه می کند؟

خبرنگار سی ان ان هم در پاسخ گفت که برای شبکه ی تلویزیونی سی ان ان گزارش تهیه می کند.
خبرنگار سی ان ان کارت خبرنگاری بین المللی خود را به ماموران پلیس ترکیه نشان داد.
بعد از پخش این تصاویر، آیمن واتسون در ارتباط زنده ی تلویزیونی به شبکه ی سی ان ان گفت:
نیروهای امنیتی ترکیه قلب استانبول را تعطیل کردند، آنها عملا ورود و خروج به قلب استانبول را بستند و اندک مردمی که در میدان حضور دارند احتمالا گردشگران خارجی هستند. خودورها اجازه ی تردد در مرکز شهر را ندارند و اندک مردمی در پیاده روها درحال عبور هستند. این مسئله نشان می دهد که دولت ترکیه که هرگونه نمایش عمومی نارضایتی را منع کرده است، تا چه حد به برگزاری تظاهرات حساسیت دارد.
خبرنگار سی ان ان افزود:تظاهرات سال گذشته در اعتراض به طرح تخریب پارک گزی با هدف احداث یک مرکز خرید ، شروع شده بود. رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه در سخنانی که دیروز ایراد شده بود گفت جنبش برگزاری تظاهرات ، هدف بهره برداری از جوانان ترک را دنبال می کند تا به اقتصاد ترکیه و اعتبار این کشور لطمه وارد کند.

این خبرنگار گفت:« جنبش همبستگی تقسیم» که گروه اصلی تظاهرکننده در ترکیه محسوب می شود خواستار آن شده است که تظاهرکنندگان دسته گل هایی را در پارک گزی بگذارند تا یاد کشته شدگان تظاهرات سال گذشته را گرامی بدارند. در تظاهرات سال گذشته دست کم یازده نفر کشته شده بودند. فضای دو قطبی سیاسی در ترکیه بسیار زیاد است. حزب رجب طیب اردوغان در انتخاب ماه مارس به پیروزی رسید. وی بر عرصه ی سیاسی در ترکیه تسلط دارد. احزاب مخالف قادر نبوده اند که واقعا یک اپوزیسیون متحد تشکیل دهند. نمایش گسترده ی قدرت که در میدان شاهدش هستیم باعث شده است که چپ گراهای ترکیه از دولت انتقاد کنند. این مسائل نشان می دهد که مردم از دولت ترکیه ناراضی هستند . دولت ترکیه تجمع مردم را به دید یک تهدید می نگرد.

انتهای پیام/
برچسب ها: ترکیه ، پارک ، کزی ، پلیس ، گاز ، اشک ، آور
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.