سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نامزد ریاست جمهوری افغانستان: توافقنامه دوجانبه امنیتی را با آمریکا امضا می کنم

ˈاشرف غنی احمدزیˈ از مقامات سابق بانک جهانی و یکی از دو نامزد دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان گفت، در راستای همکاری با آمریکا به امضای توافقنامه دوجانبه امنیتی که ˈحامد کرزیˈ از امضای آن با واشنگتن سر باز زد، متعهد است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، اندیشکده شورای آتلانتیک، غنی احمدزی در گفت وگوی آنلاین با این اندیشکده آمریکایی گفت، اوباما در سخنرانی اخیر در کالج ˈوست پوینتˈ روند آموزش نیروهای افغانستان را که قرار بود 10 سال به طول انجامد، به یک دوره دو ساله تقلیل داد و با لحنی دیپلماتیک بر ضرورت کار متمرکز برای واگذاری همه وظایف امنیتی به نیروهای افغانستان تا تاریخ مورد نظر وی در پایان سال 2016 تاکید کرد.

غنی احمدزی خاطر نشان کرد، تصمیم به نسبت سریع و عجولانه اوباما برای حضور دو ساله نیروهای آمریکایی در افغانستان مشابه فرمان سال 2009 وی برای افزایش شمار نیروهای آمریکایی در افغانستان به منظور در هم کوبیدن نفوذی که شبه نظامیان طالبان در این کشور به دست آورده بودند، است.

وی افزود، به عنوان کسی که در طول این دوره افزایش نیرو برنامه ریزی امنیتی افغانستان را به همراه آمریکا به عهده داشتم، مطمئن هستم که در این زمان دوباره به روند طراحی شده ای نیاز داریم که این امکان را برای ما فراهم کند تا بر ضروریات این همکاری که اکنون از سوی رئیس جمهوری آمریکا تعریف شده است، تمرکز کنیم.

غنی احمدزی تصریح کرد، من متعهد می شوم که در راستای این همکاری، در اولین هفته پس از به دست گرفتن قدرت، توافقنامه دوجانبه امنیتی با آمریکا را که کرزی از امضای آن سر باز زد، امضا کنم. نیروهای امنیتی کشور ما به تضمین هایی نیاز دارند که موجب ادامه کمک بین المللی شود که این توافقنامه به دنبال خواهد داشت.

وی که از هرات و اندکی پیش از برگزاری گردهمایی انتخاباتی در این شهر در این گفت وگو شرکت کرده بود، از اقتصاد افغانستان به عنوان مشکلی بدیهی و عظیم یاد کرد و گفت، رشد اقتصادی کشور که در سال گذشته چهار درصد بود، امسال بدون تغییر خواهد بود. پس از خروج نیروهای آمریکایی و سایر نیروهای خارجی از افغانستان باید ائتلافی از موسسات مالی بین المللی و سایر کمک کنندگان به منظور برنامه ریزی برای احیای افغانستان تشکیل شود. پول های افغانستان که به خاطر ترس افغانستانی ها از سرمایه گذاری در داخل، در خارج انباشت شده است، باید به کشور بازگردانده شود.

بر اساس این گزارش، تدوین برنامه ای به منظور ایجاد اشتغال برای خیل عظیم بیکاران در افغانستان همانند طرح ˈفرانکلین روزولتˈ برای خروج اقتصاد آمریکا از رکود، مدیریت بهتر بخش معدن افغانستان، توسعه مناسبات تجاری این کشور با پاکستان و هند، همکاری با کشورهای منطقه، تبدیل افغانستان و پاکستان به ارکان ثبات منطقه، از دیگر برنامه های غنی احمدزی برای آینده افغانستان است.
/انتهای پیام

منبع:ایرنا
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.