سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رییس اتحادیه صنف فروشندگان فرش دستباف:

بازار "فرش دستباف" در رکود است/ دولت تسهیلات بیشتری ارائه دهد

مجتبی عراقچی گفت: با توجه به افزایش 20 درصدی حقوق کارگران و کارمندان در سال جاری افزایش 10 تا 15 درصدی قیمت فرش دستباف دور از انتظار نیست.

مجتبی عراقچی، رییس اتحادیه صنف فروشندگان فرش دستباف در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران گفت: فرش دستباف صد درصد وابسته به صادرات است و این بازار در حال حاضر راکد است.

وی با اشاره به رکود صادرات فرش دستباف گفت: 40 درصد صادرات ایران به آمریکا بود که اکنون انجام نمی‌شود و همچنین اروپا هم در بحران داخلی به سر می‌برد و خرید کشورهای عربی هم تا حدودی کم شده است.

رییس اتحادیه صنف فروشندگان فرش دستباف تصریح کرد: درحال جایگزین کردن بازارهایی مثل چین و روسیه و برزیل هستیم اما تا بازار خود را در این کشورها به دست آوریم طول می‌کشد.

وی با اشاره به افزایش 20 درصدی حقوق کارگران و کارمندان در سال جاری گفت: 80 تا 90 درصد فرش دستباف وابسته به دستمزد است و با افزایش دستمزد بافنده‌ها در سال جاری انتظار افزایش 10 تا15 درصدی قیمت فرش دستباف دور از انتظار نیست.

عراقچی در ادامه افزود: انتظار داریم دولت تسهیلات بیشتری را به این صنعت ارائه کند اما متاسفانه چند سال است که 5 درصد تشویق صادراتی را هم پرداخت نکرده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا چین در حال حاضر مصرف‌کننده فرش دستباف ایران است و برگزاری نمایشگاه فرش دستباف ایران در کشور چین یکی از عوامل تاثیرگذار بر آن است؟ گفت: کشور چین به کشوری صنعتی تبدیل شده است و بافنده‌های چینی به جای بافت فرش دستباف در کارخانجات موبایل و لوازم خانگی تولید می‌کنند و ما رقیبی به نام چین در فرش دستباف نداریم.

** دریافت مالیات از فروشندگان فرش دستباف

رییس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف با اشاره به این که تولید فرش دستباف و صادرات آن از مالیات معاف است، افزود: با این حال فروشندگان فرش دستباف که بین تولیدکنندگان و صادرکننده هستند، باید مالیات بپردازند در حالی که در صنعت فرش هیچ شکوفایی اقتصادی رخ نداده که مالیات‌ها افزایش پیدا کند.

عراقچی خاطر نشان کرد: دریافت مالیات از فروشندگان فرش دستباف موجب شده که همکاران ما مغازه‌های خود را تعطیل و اغلب به ساخت و ساز مشغول شدند.

انتهای پیام/
برچسب ها: فرش ، صادرات ، بازار
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.