سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پيام رئيس منطقه مديترانه شرقي سازمان جهاني بهداشت به مناسبت روز جهانی بدون دخانیات؛

بالا بردن ماليات بر محصولات دخاني يك تعهد بين‌المللي قانوني است

رئيس منطقه مديترانه شرقي سازمان جهاني بهداشت به مناسبت روز جهاني بدون دخانيات پيامي صادر كرد.

به گزارش گروه علمي،‌ پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وبدا، دكتر علا علوان در اين پيام آورده است با 10 درصد افزايش ماليات محصولات دخاني، مصرف آن در كشور، بين 4 تا 6 درصد كاهش و شمار افراد سيگاري تا 42 ميليون نفر كاهش و جان 10 ميليون نفر را نجات پیدا می کنند.

متن اين پيام به شرح زير است:

به نام خداوند بخشنده مهربان

امسال تاكيد روز جهاني بدون دخانيات، بالا بردن ماليات بر محصولات دخاني است.

ماليات بيشتر بر دخانيات، براي دولت‌ها و برنامه‌هاي بهداشتي، در آمد به ارمغان مي‌آورد.

ماليات بيشتر، مصرف دخانيات را كاهش مي‌دهد.

ماليات بيشتر، بعني جوامع سالمتر و اقتصاد سالمتر.

سياستي عملي با تأثيري پر قدرت.

ميانگين قيمت سيگار در منطقه شرق مديترانه سازمان جهاني بهداشت، دومين رتبه پايين در جهان را دارد. در بعضي كشورها، قيمت يك پاكت سيگار كمتر از يك دلار است.

اكنون زمان آن رسيده تا اين وضعيت را تغيير دهيم.

بالا بردن ماليات بر محصولات دخاني يك تعهد بين‌المللي قانوني است كه به روشني در كنوانسيون كنترل دخانيات سازمان جهاني بهداشت و بيانيه سياسي سازمان ملل متحد براي پيشگيري و كنترل بيماري‌هاي غيرواگير مندرج است. با كمك آن، كشورها مي‌توانند بار بيماري‌هاي غيرواگير ناشي از دخانيات از جمله بيماري‌هاي قلبي عروقي و سرطان را كاهش دهند.

دلايل متقني بر كاربرد موثر افزايش ماليات وجود دارد. با ده درصد افزايش در قيمت محصولات دخاني، مصرف آن در كشورها، بين 4 تا 6 درصد كاهش و شمار افراد سيگاري تا 42 ميليون نفر تقليل و جان ده ميليون نفر را نجام مي‌دهد.

با افزايش ماليات بر محصولات دخاني، مصرف مواد دخاني را مي‌توانيم كاهش دهيم و از سيگاري شدن جوانان جلوگيري نماييم.

ولي ما با چالشي بزرگ در اجرايي كردن اين سياست در منطقه روبرو هستيم.

افزايش ماليات بر محصولات دخاني بايد مبتني بر سياست‌هاي موثر مالياتي و كنترل‌هاي ذيربط كه بتواند از نفوذ صنعت دخانيات جلوگيري كند، باشد.

صنعت دخانيات با ادعاي اينكه، اين كار موجب افزايش قاچاق مي‌گردد، استدلال خواهد كرد كه اين امر تلاش‌هاي دولت را در جهت كاهش مصرف و كسب درآمد تضعيف و در نتيجه خواسته آنها، حفظ وضع كنوني خواهد بود.

در اين خصوص، ما مي‌بايد پاسخي مستدل داده و در مقابل اين اقدامات ايستادگي كنيم و از تمامي استدلال های تجربيات بين‌المللي در اختيار، استفاده كنيم. شواهد موجود افزايش ماليات را به روشني توجيه مي‌كند. دولت‌ها مي‌توانند كاملاً مطمئن و موضع خود را حفظ كنند.

مبارزه با قاچاق محصولات دخاني، با مديريتي منسجم، اجرا و پايش قوانين كنترل بر دخانيات، امكان‌پذير است.

امروز، سازمان جهاني بهداشت در روز جهاني بدون دخانيات، از كشورهاي عضو درخواست دارد كه ماليات و افزايش ماليات بر تمامي محصولات دخاني را اجرا نمايند كه گامي است اساسي در جهت كنترل مصرف دخانيات و بهبود سلامت عمومي

بياييد از اين روز، كه روز بدون دخانيات است براي تجديد پيمانمان جهت نجات زندگي‌هايي كه در اثر مصرف دخانيات از دست مي‌روند استفاده كنيم. 


انتهای پیام/
برچسب ها: مالیات ، دخانیات ، سلامت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.