سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در سخنانی در نشست امنیتی آسیایی در سنگاپور؛

هیگل: اقدامات ستيزه‌جويانه روسيه باعث تحريک اعضای ناتو شد

وزیر دفاع آمریکا چین را به انجام دادن اقدامات " بی ثبات کننده و یکجانبه "در دریای چین جنوبی متهم کرد و هشدار داد اگر نظم بین المللی به خطر بیفتد، واشنگتن بیکار نخواهد نشست.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از اسوشيتدپرس، 
هیگل در کنفرانس امنیت بین‌المللی در سنگاپور اعلام کرد اقدامات تحریک‌ آمیز روسیه که شامل اشغال شبه‌جزیره کریمه اوکراین و استقرار هزاران نیرو در مرز این کشور بود، کشورهای عضو ناتو را وادار خواهد کرد نگاهی دیگر به بودجه دفاعی خود بیاندازند.

مقامات آمریکایی، متحدان این کشور را در ناتو برای افزایش هزینه‌های دفاعی خود و گسترش تلاش‌ها به منظور همکاری و هماهنگی بیشتر در زمینه امنیت، تحت فشار قرار داده‌اند.

هیگل گفت اعضای ناتو همچون لهستان برخی از قابلیت‌های دفاعی خود را تقویت کرده‌اند.

انتظار می‌رود هیگل در نشست این هفته وزرای دفاع کشورهای عضو ناتو شرکت کند.

اقدامات روسیه، نگرانی کشورهای عضو ناتو را برانگیخته و باعث شده است تمرینات نظامی و گشتی‌زنی‌هایی هوایی بیشتری در این منطقه انجام دهند.

وزیر دفاع آمریکا همچنین از رهبران کودتا در تایلند خواست بازداشت شدگان را آزاد کنند.  هیگل همچنین خواستار برگزاری انتخابات در این کشور در سریع ترین زمان ممکن شد.

وزیر دفاع آمریکا در کنفرانس امنیتی آسیا در سنگاپور گفت:"  ما از ارتش سلطنتی تایلند می خواهیم  آنهایی را که بازداشت شده اند، آزاد کند، به محدودیت ها در زمینه آزادی بیان پایان دهد و هر چه سریع تر از طریق برگزاری انتخاباتی آزاد و عادلانه، قدرت را به مردم این کشور باز گرداند."

هیگل همچنین گفت:" تا زمانی که چنین درخواست هایی اجابت شود، بر اساس قوانین آمریکا وزارت دفاع کمک های نظامی و تعامل با بانکوک را به حالت تعلیق در می آورد."

رئیس ارتش تایلند روز جمعه برگزاری انتخابات را دست کم طی یک سال رد کرد تا بتواند " اصلاحات " سیاسی را در این کشور انجام دهد . او همچنین از کوتای نظامی 22 ماه مه در مواجهه با هشدار های فزاینده بین المللی دفاع کرد.

این در حالی است که آمریکا رزمایش نظامی با تایلند را لغو کرده است و دیدارهای برنامه ریزی شده با مقامات این کشور را پس از به قدرت رسیدن ارتش تایلند در این کشور به حالت تعلیق درآورده است.

رزمایش نظامی لغو شده معمولا با حضور چند صد ملوان دریایی و نظامی آمریکایی برگزار می شود. ارتش آمریکا روابطی دیرینه با نیروهای مسلح تایلند دارد و تاریخ این روابط به زمان جنگ کره و ویتنام باز می گردد.

تایلند در سطحی پایین در نشست امنیتی سنگاپور شرکت کرده است.

ارتش تایلند پس از ماه ها ناآرامی و خشونت های سیاسی مهلک  در این کشور قدرت را در دست گرفت، که این اقدام به نوبه خود خشم کشورهای بین المللی را در پی داشت و نگرانی هایی را در زمینه آینده این کشور آسیایی و دموکراسی مترلزل آن به وجود آورد.

چاک هیگل در بخشی دیگر از سخنان خود چین را به انجام دادن اقدامات " بی ثبات کننده و یکجانبه "در دریای چین جنوبی متهم کرد و هشدار داد اگر نظم بین المللی به خطر بیفتد ، واشنگتن بیکار نخواهد نشست.

هیگل افزود چین طی چند ماه اخیر اقداماتی بی ثبات کننده و یکجانبه را در اثبات ادعاهای خود بر دریای چین جنوبی انجام داده است.

وی تصریح کرد اگر اصول اساسی نظم بین المللی به چالش کشیده شود واشنگتن واکنش نشان خواهد داد.

همچنین چاک هیگل با لحنی تند گفت آمریکا متعهد شده است مواضع نظامی خود را در منطقه تقویت کند و از این که اصول بنیادین مرتبط با نظم بین الملل زیر سوال برده شود چشم پوشی نخواهد کرد.

وی تاکید کرد:" طی ماه های اخیر چین دست به اقدامات یکجانبه ای زده و با مطالبات خود در دریای چین جنوبی سبب بی ثباتی منطقه شده است.»

وزیر دفاع آمریکا درباره صحت و سقم این مطالبات ابراز عقیده نکرد اما گفت: "  ما قاطعانه با توسل به ارعاب، فشار و تهدید برای دستیابی به این مطالبات مخالفیم."

"شینزو آبه" نخست وزیر ژاپن دیروز جمعه در کنفرانس امنیتی سنگاپور گفته بود کشورهای جنوب شرق آسیا می توانند در تلاش های خود برای دفاع از حریم هوایی و دریایی خود روی " حمایت کامل " ژاپن حساب کنند.

بی تردید  با این سخنان آبه چین را هدف قرار داده است؛ کشوری که مدعی مالکیت تقریباً ‌ کل آب های دریای چین جنوبی است در حالی که ویتنام، فیلیپین ، تایوان، مالزی و کشور سلطان نشین برونئی نیز هر یک مدعی مالکیت بخشی از این دریا هستند.

ژاپن و چین نیز بر سر مالکیت جزایر غیر مسکونی دریای چین شرقی با یکدیگر اختلاف دارند.

آبه تاکید کرد: " ژاپن در نظر دارد نقشی فزاینده و فعالانه تر از سابق ایفا کند و بدین ترتیب صلح را در آسیا و جهان بیش از پیش تضمین نماید." 

این سخنان نخست وزیر ژاپن در حالی بیان شده است که در ژاپن بحث بر سر بازنگری در قانون اساسی بالا گرفته است. عده بسیاری در ژاپن خواهان تجدید نظر در قانونی اساسی این کشور هستند.  نگارش قانون اساسی ژاپن به سال های بعد از جنگ جهانی دوم باز می گردد و در آن توانایی های نظامی ژاپن محدود شده است.

به موجب قانون اساسی ژاپن به ویژه اعزام نیروهای ژاپنی به خارج ممنوع است.

چین تاکید دارد توکیو می کوشد از اختلافات خود با پکن بر سر جزایر مورد مناقشه برای توجیه تمایلات نظامی اش سود ببرد.

"فو یینگ" رئیس هیئت چین در کنفرانس امنیتی سنگاپور روز جمعه اظهار داشت: " آبه مشکلات را بزرگ می کند و به این بهانه می خواهد سیاست امنیتی ژاپن را تغییر بدهد. این موضوع برای منطقه و چین نگران کننده است." 

آمریکا که مجبور است بودجه نظامی خود را کاهش دهد از این که متحدانش نقش خود را در منطقه افزایش دهند خرسند است و سخنرانی شینزو آبه با استقبال قابل توجه چاک هیگل مواجه شد.

وزیر دفاع آمریکا گفت: "ما از تلاش های ژاپن برای هدایت دوباره سیاست دفاعی این کشور و تلاش فعالانه برای برقراری نظم  منطقه ای بر پایه صلح  دفاع می کنیم." 

هیگل به علاوه از اراده دولت جدید هند برای ایفای نقش فعالانه تر در نهادهای منطقه ای و افزایش توانایی های دفاعی این کشور حمایت کرد و گفت: " ما با توسعه، ارائه و حفظ توانایی های نظامی مطابق با چالش هایی که به سرعت تحول می یابند موافقیم." 

وزیر دفاع آمریکا بارها بر اراده باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا برای تقویت موضع نظامی آمریکا در آسیا تاکید کرد.

وی افزود: " اوباما و من به شما اطمینان می دهیم هر گونه کاهش بودجه دفاعی آمریکا به تعهدات آمریکا در منطقه‌ آسیا- اقیانوس آرام زیانی وارد نخواهد کرد. "

هیگل در پایان گفت: " کلیه کشورهای منطقه از جمله چین دو گزینه در پیش رو دارند یا این که بار دیگر برای برقراری نظم پایدار منطقه متعهد شوند یا از این تعهد فاصله بگیرند و صلح امنیتی را که میلیون ها نفر در منطقه و میلیاردها نفر در جهان از آن بهره مندند به خطر بیاندازند." 


انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.