به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز؛ سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: این رتبهبندی شاخصهای آموزشی، پژوهشی، بینالمللی و تعاملات منطقهای را میسنجد.
جعفر مهرداد ادامه داد: طرح رتبه بندی U-Multira، حاصل همکاری بین چندین سازمان از جمله موسسه علوم و فناوری دانشگاه لایدن (هلند)، مرکز توسعه آموزش عالی در آلمان و بخش کتابسنجی دانشگاه لایدن برای توسعه یک نظام رتبهبندی چند بعدی تهیه و ارائه شده است.
وی افزود: برای اولین بار نتایج این رتبهبندی که بیش از 850 دانشگاه و موسسه آموزش عالی از 74 کشور در سطح در آن حضور دارند، منتشر شده است.
رئیس مرکز منطقهای اطلاع رسانی علوم و فناوری، افزود: این رتبهبندی یک ابزار جدید و شفاف بینالمللی است که چند بعدی، چند سطحی و کاربر محور است.
وی بیان کرد: به دلیل این ویژگیها با سایر نظامهای رتبهبندی آموزش عالی موجود متفاوت است و پاسخگوی نیاز مخاطبان و ذینفعان مختلف آموزش عالی از جمله اساتید، دانشجویان، مدیران، سیاستگذاران در سطوح مختلف، حمایتکنندگان مالی، رهبران تجاری، پژوهشگران و عموم مردم است.
مهراد هدف از این طرح را توسعه یک نظام رتبهبندی با در نظر گرفتن همه ابعاد و طبیعت ناهمگون دانشگاههای جهان دانست و افزود این طرح نه فقط با تمرکز بر پژوهش بلکه به ارزیابی دانشگاهها در 5 حوزه آموزش و یادگیری، پژوهش، انتقال دانش، تعامل منطقهای و بینالمللیسازی میپردازد که شامل یک رتبهبندی چند بعدی و 4 رتبهبندی در رشتههای مهندسی مکانیک، مهندسی برق، کسب و کار و فیزیک است.
وی ادامه داد: پوشش دانشگاهی این نظام رتبهبندی شامل دانشگاههای داخل اتحادیه اروپا و خارج از اتحادیه اروپا از جمله دانشگاههای آمریکا ، آسیا، آفریقا و استرالیا است.
سرپرست ISC در مورد منبع دادهها در این نظام رتبهبندی گفت: منابع گردآوری داده در این نظام رتبهبندی شامل پایگاههای Scopus , web of science ، اطلاعات ارسالی توسط موسسات، نظرسنجی از دانشجویان و در صورت نیاز پایگاههای پروانه ثبت اختراع است.
وی گفت: منظور از نتایج نظرسنجی در اینجا، نظرسنجی درباره شاخص شهرت به کار رفته توسط تایمز و QS نیست.
انتهای پیام/ب