سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

«پاسنگان» میراث تاریخی فراموش شده جاده ابریشم

پاسنگان یکی از 999 کاروانسرای دوران عباسی است که در سال 1321 در فهرست آثار ملی قرار گرفت و به نوعی یکی از جاذبه‌های توریستی و گردشگری به حساب می‌آید.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،همه کسانی که به سمت کاشان رفته‌اند و یا مسیرشان از آن سمت بوده است آنها را دیده‌اند و به طور حتم عده‌ای نیز حسرت را چاشنی تماشای زیبایی‌های آن ساخته‌اند.

پاسنگان از ارزشمندترین کاروانسراهای استان است با دو یادگار گذشتگان و آب انبارهایی که اینک شباهتی به آب انبار ندارند و در دشتی پهناور خودنمایی می‌کند.

در شهرهای گرم و خشک ایران در اکثر محله‌ها آب انبارهایی با همت مردم و یا یک بانی ایجاد می‌شد تا همه مردم آن منطقه و محله از آن سودی ببرند.

مسافران و بازرگانانی که عازم کاشان بودند در مسیرشان پس از استراحت در کاروانسرا سری هم به آنجا می‌زدند، این آب انبارها به دوران ایلخانی بر می‌گردد و منبع خوبی برای ذخیره آب برای فصول گرم سال بود.

آب انبارهای پاسنگان دارای ورودی و مخزنی که آب در آن ذخیره می‌شد بود و کاروانیان در مسیر خود برای استراحت از آن استفاده می‌کردند استفاده از این آب انبارها دوام پیدا نکرد و همزمان با ورود صنعت و تکنولوژی به کشور و لوله‌کشی آب استفاده از این آب انبارها کاهش پیدا کردند به گونه‌ای که مورد استفاده عده معدودی قرار می‌گرفتند.

آب انبار پاسنگان از آجر و ساروج متشکل از آهک و خاک رس تشکیل شده است که در حال حاضر با گذشت زمان رو به نابودی است و تنها اثراتی از آنها باقی مانده است. بناهایی که روزی عظمت و خواهان بسیار داشتند گرچه در حال حاضر کاروانسرای پاسنگان با تعمیراتی به سفره خانه تبدیل شده که هر از چند گاهی مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما همین کاروانسرا و آب انبارها تبدیل به تل خاک شدن را در صورت بی توجهی تجربه خواهند کرد.

معاون فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم با اشاره به اینکه بناهای تاریخی در استان در حال نابودی هستند، گفت: با توجه به عدم وجود بودجه برای بازسازی و ترمیم میراث فرهنگی و تاریخی، بناهای تاریخی استان به سمت زوال پیش می‌روند.

عمار کاوسی افزود: کاروانسرای پاسنگان مدتی است به بخش خصوصی واگذار شده است و مرمت‌هایی روی آن صورت گرفته به گونه‌ای که در حال حاضر تا حدودی پذیرای دوستداران تاریخ و ستاره‌شناسان شده است؛ زیبایی این مکان در شب و تماشای ستارگان بسیار خیره‌کننده و هیجان‌انگیز است.

این کاروانسرای تاریخی دارای 2 هزار و 500 متر مساحت به شکل مربع و چهار ایوانی بنا شده که در آن چهار برج نیم دایره با نمایی تزئینی به چشم می‌خورد و با گذری در شجره‌نامه این کاروانسرا آثار و رگه‌هایی از دوران صفویه قابل مشاهده است.

پاسنگان به عنوان یکی از جاذبه‌های توریستی و گردشگری در سال 1321 در فهرست آثار ملی قرار گرفت و در حال حاضر نوعی یادگاری از گذشته‌های دور است.

شیوه معماری این بنای تاریخی نمادی از معماری سنتی گذشتگان در اطراف قم بوده و نیازمند احیا و بازبینی است.

این کاروانسرا به دلیل وجود پی‌های سنگی، پاسنگان نامیده شده است و دارای قدمتی 400 ساله یادگاری از جاده ابریشم است و یکی از 999 کاروانسرای عباسی است که در مسیر جاده ابریشم واقع شده است.

استان قم با توجه به واقع شدن در شاهراه ارتباطی و جایگاه مواصلاتی و همچنین وجود بارگاه ملکوتی حضرت معصومه (س) و مسجد مقدس جمکران می‌تواند یکی از مناطق مساعد برای جذب توریست و سرمایه باشد.

وجود آب انبارهای متعدد و مکان‌های زیارتی که دیدنشان برای عده بی‌شماری جذاب و لذت بخش است نقش موثری در اقتصاد استان دارد.

آب انبارهای چهل اختران، راهجرد، پاچیان، البرز و... از بناهای تاریخی استان هستند که در شرف فراموشی به سر می‌برند و اگر نگاه‌ها و توجهات اینگونه ادامه پیدا کند باید گذشته را فراموش کنیم و آرام آرام همه چیز تنها به خاطرات تبدیل شوند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.