سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یاسوج/

کشت گلخانه‌ای زمینه‌ای برای اشتغال و درآمد

کشت گلخانه ای زمینه‌ای برای اشتغال و درآمد استان کهگیلویه و بویراحمد قابلیت های زیادی برای توسعه دارد که کشت گلخانه ای از جمله تولید انواع گل از جمله زمینه هایی است که می تواند اشتغالزایی و درآمد زایی مناسبی در این استان داشته باشد و موجب ارتقاء سطح زندگی بخشی از ساکنان آن شود .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران یاسوج کارشناسان باغبانی معتقدند که وسعت کم اراضی کشاورزی ، بیکاری فصلی نسبتاً طولانی در بخش کشاورزی،رواج تداوم کار و تولید محصول در تمام فصل‌های سال ، افزایش تولید در واحد سطح ، تولید بیش از یک محصول ، افزایش کیفیت محصولات و در نتیجه اشتغال و درآمدزایی بیشتر ایجاب می‌کند تا کشت گلخانه‌ای در این استان رواج و توسعه پیدا کند.

ابوذر محمدی می افزاید: وفور مناب آب به ویژه میانگین بارش 750 میلیمتر به صورت سالیانه ، چهارفصل بودن ، نزدیک بودن به کشورهای حوزه خلیج فارس ، همچنین نزدیکی به استانهای فارس ، اصفهان ، خوزستان ، بوشهر و چهارمحال و بختیاری بستر مناسبی برای پرورش انواع گل ایجاد کرده است .

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی کهگیلویه وبویراحمد با بیان اینکه وجود آب با کیفیت مطلوب ضریب شوری پایین و شرایط آب و هوایی مناسب زمینه توسعه کشت های گلخانه ای در استان ایجاد کرده است گفت : در سال گذشته 6 میلیون شاخه گل رز به خارج از استان صادر شد.

زواره آزاد پور افزود: در سال گذشته از میزان تولید 14 گلخانه مدرن پرورش گل در استان قریب به 6 میلیون شاخه گل رز به بازارهای استان تهران ارسال شد که 30 میلیارد ریال درآمد ناخالص عاید گلخانه داران استان شده است. مسئول گلخانه‌های جهاد کشاورزی استان هم سیستم حمل و نقل را به دلیل کوتاه بودن عمر گل مطرح کرد و گفت: نبود سیستم حمل و نقل مناسب مهمترین مشکل گلخانه داران گل رز استان می‌باشد.

پروین هرمزی نژاد با بیان اینکه هم اکنون 14 گلخانه با مساحت حدود 6 هکتار در استان وجود دارد گفت: بیشترین این گلخانه ها در شهرستان بویراحمد واقع شده اند که در هر مترمربع فضای گلخانه‌ای 7 پایه گل رز کشت می‌شود و 120 شاخه گل رز برداشت می شود.

مسئول گلخانه‌های جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه برداشت گل رز زمان خاصی ندارد و برداشت به صورت متناوب انجام می‌شود گفت: دلسیوتنا، فیستا، آوالانچ، ردوان، تابسان، اورانجیوس، آنجلینا و سامورایی از مهمترین ارقام گل رز هلندی تولید شده در استان است.

وی گفت: فارس، خوزستان ، تهران و اصفهان مهمترین استان‌هایی هستند که گل رز استان به این استان‌ها ارسال می‌شود . گلخانه داران گل رز استان نیز در این بین به مشکلات خود اشاره کردند و عنوان کردند که برخی فروشندگان گل رز در بازار از عمر پایین گل ناراحت هستند . م . ج فروشنده گل رز می گوید‌: مشتریان گل رز گاهی از قیمت گل ناراضی هستند چون نیمی از گل های خریداری شده از تولیدکنند در مغازه ها خراب می‌شود و ما مجبوریم نیمی دیگر را به قیمتی که برایمان سود داشته باشد بفروشیم .

تولید کنندگان گل رز همچنین از سیستم حمل و نقل برای صادرات گل به استانهای همجوار و دورتر ابراز ناراحتی کردند و عنوان کردند که تجهیز گلخانه داران استان می تواند علاوه بر اشتغالزایی درامد زایی مناسبی برای دولت و رفاه منطقه داشته باشد . آنان همچنین بالا بودن هزینه تامین گل رز نسبت به بقیه گلخانه هاونبود سیستم بسته بندی مناسب را از مهمترین مشکلات خود عنوان کردند.

تدوین و اجرای برنامه های ارشادی و اطلاع رسانی برای هدایت سرمایه ها نیروی انسانی از سوی دولت در این بخش ، ایجاد زیرساخت ها و تاسیسات لازم برای راه اندازی مجتمع‌های تولید گل ، اعطای تسهیلات بانکی به سرمایه گذاران و علاقمندان و ارائه معافیت‌ها و امتیازهای تشویقی به این قشر ، تشکیل تعاونی ها از جمله راهکارهایی است که می تواند موجب توسعه گلخانه‌هایی تولید گل رز در کهگیلویه و بویراحمد شود./ز
برچسب ها: کشت ، گلخانه ، اشتغال
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.