سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفتگو با شبکه تلویزیونی المنار؛

عمران الزعبی:اکثریت قاطع سوری‌های در خارج با کشور، دولت و ملت خود هستند/ آمریکا، فرانسه و کشورهای عربی خلیج فارس می خواهند جنگ سوریه طولانی شود

"عمران الزعبی" وزیر اطلاع رسانی سوریه با اشاره به حضور چشمگیر سوری های مقیم لبنان در انتخابات ریاست جمهوری سوریه گفت که اکثریت قاطع سوری‌های خارج از این کشور با کشور ، دولت و ملت خود هستند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه المنار لبنان، وزیر اطلاع رسانی سوریه با اشاره به حضور چشمگیر سوری های مقیم لبنان در انتخابات ریاست جمهوری سوریه گفت: اکثریت قاطع  سوریهای خارج از این کشور با کشور ، دولت و ملت خود هستند.  

"عمران الزعبی" وزیر اطلاع رسانی سوریه در گفتگو با شبکه تلویزیونی المنار لبنان درباره سونامی مشارکت سوری‌های مقیم لبنان در انتخابات ریاست جمهوری سوریه گفت: اولا باید بگویم به دلایل مختلف آنچه در لبنان و اطراف سفارت سوریه رخ داد به هیچ وجه مرا شگفت زده نکرد. نخستین دلیل اینکه ما باید واقعیت‌هایی را که در اطراف سوری‌های حاضر در لبنان جریان دارد ارزیابی کنیم ، آیا آن‌ها عملا آنگونه که برخی طرفهای توطئه گر بر ضد سوریه چه در لبنان و چه در دیگر کشورها می خواستند عمل کردند و آیا ارزیابی آن‌ها از سوری‌های مقیم لبنان که اعلام کرده بودند همه آن‌ها ضد دولت و نظام سیاسی سوریه هستند درست بوده است؟ زمانی که گفتیم عده زیادی از سوری‌ها به دلایل امنیتی و شخصی یا به علت حمله تروریست‌ها به مناطق مسکونی آنها از سوریه خارج شده اند برخی گفتند آنها ضد نظام سوریه هستند. اما بحث درباره این موضوع نتیجه ای نداشت زیرا مدارکی در این خصوص وجود نداشت اما زمانی که انتخابات در خارج از سوریه آغاز شد و در لبنان نیز تا بیست و نهم تمدید شد با حضور گسترده مردم در انتخابات به این بحث و جدلها پایان داده شد. بنابراین در اردن ، ترکیه ، عراق و کشورهای عربی خلیج فارس و کشورهای اروپایی اگر برخی از این کشورها اجازه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سوریه را در سفارتخانه های سوریه می دادند و معاهده وین را در خصوص روابط کنسولی و روابط دیپلماتیک نقض نمی کردند، موارد مشابهی را همانند حضور سوریها در لبنان در انتخابات مشاهده می کردیم. طبعا در لبنان به علت اینکه یک کشور همسایه سوریه است سوریهای بیشتری حضور دارند اما در برخی کشورهای دیگر نیز که 6 هزار سوری حضور داشتند 2400 نفر از آنها در انتخابات شرکت کردند.  

مجری پرسید: آیا این حضور گسترده سوریها و حرکت آنها به طرف سفارت سوریه در بیروت خودجوش بود یا اینکه برنامه ریزی شده و طراحی شده بود؟  

الزعبی گفت: حتی اگر فرض کنیم که برنامه ریزی شده بود این مسئله نشان می دهد که اکثریت قاطع  سوریهایی که در خارج هستند با کشور ، دولت و ملت خود هستند.  

مجری پرسید: گفته می شود فشارها و تهدیداتی بر ضد سوری‌ها وجود داشته است و دستگاه اطلاعاتی نظام سوریه و حتی حزب الله در این فشارها دست داشته اند و به نوعی تهدید و ترغیب برای مشارکت مردم در انتخابات و انتخاب رئیس بشار اسد وجود داشته است؟  

الزعبی گفت: یعنی دستگاه اطلاعاتی نظام به اندازه ای قوی است که می تواند در بسیاری از کشورهای جهان به چنین اقداماتی دست بزند؟ نه اینها فرضیه هایی است که مطرح می کنند و به کلی مردود است.  این در واقع تبلیغات رسانه ای کسانی است که از این حضور گسترده مردم سوریه در انتخابات خشمگین و دستپاچه شده اند. شهروندان سوری کاملا خودجوش و با اختیار خودشان در این انتخابات شرکت کردند. این شمار گسترده از مردم که به سفارت سوریه در بیروت رفتند در خیابانهای بیروت حضور داشتند نه در خیابان‌های دمشق تا با محافظت نیروهای امنیتی و ارتش لبنان در انتخابات شرکت کرده باشند. آن‌ها در خارج از سفارت حمایت خودشان را اعلام کردند و در حمایت از سوریه و امنیت کشور و بر ضد گروههای مسلح شعار سر دادند. به معنای دیگر باید متوجه این حجم گسترده از مردم باشیم نه اینکه به حاشیه برویم و فرضیه های بی اساس مطرح کنیم.  

مجری گفت: بسیاری از سوری‌های مقیم لبنان نیز در این انتخابات شرکت نکردند چرا که شمار آوارگان سوری در لبنان بیش از یک میلیون نفر است و برخی نیز از یک میلیون و پانصد هزار نفر و بیشتر سخن می گویند در صورتی که گفته می شود بین دویست هزار تا دویست و پنجاه هزار نفر در این انتخابات شرکت کرده اند؟  

وزیر اطلاع رسانی سوریه پاسخ داد: اولا تاکنون نتایج انتخابات اعلام نشده است و حتی نمی دانیم چه تعداد در انتخابات شرکت کرده اند. دوم اینکه بخش زیادی از سوری‌هایی که فرصت مشارکت در انتخابات را پیدا نکردند از طریق صندوق‌های اخذ رای در مرز و یا ورود به سوریه در این انتخابات شرکت خواهند کرد. سوم اینکه ما اصلا نگفته ایم که همه سوریهای خارج با نظام سیاسی سوریه هستند ما چنین ادعایی نمی کنیم. برخی از مردمی که سوریه را ترک کرده اند با مخالفان هستند و یا از نظام حمایت نمی کنند. نکته دیگر اینکه گفته می شود یک میلیون یا یک میلیون و پانصد هزار آواره سوری در لبنان حضور دارند این ارقام به هیچ وجه دقیق نیست و آمار مشخصی در این خصوص وجود ندارد. آماری که دولت سوریه ، دولت لبنان ، سازمان ملل متحد و سازمان‌های دیگر در اختیار دارند این را نمی گوید. بر فرض که این آمار درست باشد نمی توانیم انتظار داشته باشیم همه این یک میلیون نفر در انتخابات شرکت کنند چرا که محدودیت سنی برای مشارکت در انتخابات وجود دارد ضمن اینکه برخی ممکن است بیمار باشند و یا به دلایلی نتوانند در انتخابات شرکت کنند.  

وی در پاسخ به اینکه اگر مردم سوریه نظام را دوست دارند چرا به خارج می روند ، گفت: سوریه اساسا از همه شهروندانی که در خارج هستند خواسته است به کشور بازگردند. در به روی سوریها و حتی کسانی که به علتهای سیاسی رای نداده اند باز است ، سوریه کشور همه آنهاست و هر زمان که خواستند می توانند بازگردند.  

مجری گفت: جریان چهارده مارس لبنان پیشنهاد اخراج سوریهای طرفدار نظام دمشق را مطرح و جمیل پیشنهاد کرده است سفیر سوریه در لبنان مانند اقدامی مشابهی که در اردن صورت گرفته است از این کشور اخراج شود ، همچنین می گویند سوریه در سال 2005 با لباس نظامی از لبنان خارج شد و امروز با لباس غیرنظامی به لبنان بازگشته است؟ 

الزعبی گفت: روابطی که بین سوریها و لبنانی‌ها وجود دارد با دیگر کشورها متفاوت است. روابط تاریخی بین دو کشور وجود دارد برای همین این اظهارات بی معناست. شما به خاطر دارید در زمان حملات اسرائیل به لبنان بسیاری از لبنانیها به راحتی به سوریه می آمدند و ما معتقدیم آنها به کشور خودشان می آمدند و ما آنها را نه آواره و نه مهاجر می دانستیم بلکه همانند هموطن خود با آنها رفتار می کردیم همین مسئله نیز درباره سوریهایی که در لبنان حضور دارند صادق است. 

وی در پاسخ به اینکه راهبرد شما در این انتخابات چیست آیا برنامه ای برای بالا بردن میزان مشارکت مردم در انتخابات برای اینکه مشروعیت و محبوبیت خود را بالا نشان دهید دارید گفت: این انتخابات از نظر قانون اساسی و از نظر سیاسی کاملا قانونی است ، اولا این انتخابات بر اساس قانون اساسی که در سال 2012 به همه پرسی گذاشته شد و حمایت مردم را کسب کرد برگزار می شود. 

این انتخابات بر اساس قانون اساسی برگزار می شود که بند هشتم و جدید آن می گوید نظام سیاسی در سوریه یک نظام چند حزبی است و احزاب سیاسی می توانند از طریق صندوق آرا قدرت را به دست بگیرند. درحال حاضر احزاب سیاسی و نامزدها روند دموکراتیک قانونی را از طریق صندوق‌های رای دنبال می کنند. در این انتخابات 3 نامزد حضور دارند که مردم و همه طرفها حق دارند بر اساس قوانین انتخاباتی هر یک از این سه نامزد را انتخاب کنند. آنچه درحال حاضر جریان دارد این است که شاید سوریه به خاطر درگیری‌ها روند تحولات سیاسی و اصلاحات سیاسی را به تعویق بیندازد چراکه این حوادث آسان نیست اما روند اصلاحات سیاسی یک روند جدید نیست بلکه از سال 2000 زمانی که "بشار اسد" سمت ریاست جمهوری را برعهده گرفت آغاز شده است. این طرح که در آن زمان در سخنرانی وی در پارلمان مطرح شد اصلاحات اقتصادی ، اداری ، اجتماعی و سیاسی را شامل می شود و به طور کلی هر اصلاحاتی به اصلاحات دیگر می تواند اضافه شود. شاید تاخیری وجود داشته باشد اما به هیچ وجه هدف آن فرار از اصلاحات سیاسی و یا تعویق بی دلیل آن نیست. 

الزعبی در پاسخ به اینکه گفته می شود این انتخابات نمایشی است و نتیجه آن از پیش تعیین شده است گفت: کسانی که از مشروع نبودن این انتخابات صحبت می کنند مانند آمریکا و برخی کشورهای غربی بی مورد است. صحبت کردن کشورهای عربی درباره مشروعیت انتخابات هم خنده دار است. خنده دار است که عربستان سعودی که نمی داند انتخابات چه شکلی است و فکر می کند انتخابات اسم یک رستوران جدید مانند مکدونالد است بخواهد در این خصوص اظهار نظر کند. اجازه بدهید درباره کشورهایی که انتخابات درآنها برگزار می شود صحبت کنم. دولت کنونی فرانسه بر اساس آخرین نظرسنجی محبوبیت دولت آن به نوزده درصد رسیده است و درحال حاضر دولت آن دولتی غیرقانونی است چرا که کسانی که به اولاند رای داده بودند درحال حاضر دست از حمایت آن کشیده اند ، در هر حال ما کاری به انتخابات فرانسه نداریم و آنها نظر ما را درباره انتخابات خود گوش نمی کنند و ما نیز به نظر دیگران درباره انتخابات خود کاری نداریم. تا زمانی که فرانسه به نظر من به عنوان یک شهروند سوری احترام نمی گذارد و آمریکا نیز همچنین ، ما نیز حق داریم به نظر دیگران درباره آنچه در سوریه جریان دارد احترام نگذاریم و به نظر آنها کاری نداشته باشیم. این مسئله به امور داخلی ما مربوط می شود و این یک کلام سیاسی و قانونی است.  

الزعبی افزود: مسئله دیگر ، اولا در انتخابات مردم شرکت می کنند ، اکثریت قاطع شهروندان سوری در حال حاضر در مناطق تحت کنترل دولت سوریه و ارتش و نیروهای مسلح حضور دارند.  باید بگویم حدود90 درصد مردم سوریه در داخل سوریه در مناطق تحت کنترل نظام دمشق قرار دارند. ما برای این ادعا مدارک و اسناد داریم. دوم اینکه این انتخابات بر اساس قانون اساسی برگزار می شود و هیچ کس حتی شخص رئیس جمهور و مجلس الشعب (پارلمان) حق به تعویق انداختن آن را ندارند. حتی اگر مجلس الشعب بخواهد دست به چنین کاری بزند باید از طریق روند اصلاح قانون اساسی و اقدامات قانونی دیگر این کار را انجام دهد. نمی تواند این انتخابات را به تعویق بیندازد. سومین مسئله درباره جنگ است که وارد سال چهارم خود شده است. اهمیت این انتخابات این است که باب پایان دادن به این جنگ را باز خواهد کرد. طرف دیگر شامل گروه‌های مسلح و کسانی که از آنها حمایت می کنند مانند آمریکا ، فرانسه و کشورهای عربی خلیج فارس می خواهند این جنگ طولانی شود. نه فقط به علت برگزاری انتخابات و اینکه چه کسی در آن به پیروزی خواهد رسید. اساسا کسانی که معتقدند این منازعه بر ضد شخص رئیس بشار اسد آغاز شده است در اشتباهند. این در واقع تلاشی برای ارائه چهره ای متفاوت از طرح ضد سوری است. جنگی که به راه افتاده است بر ضد سوریه و برای تجزیه این کشور و از بین بردن توانمندیها و نقش منطقه ای ، قومی و عربی آن است.  بله آنها رئیس بشار اسد را نمی خواهند و ما نیز این را به خوبی می دانیم اما به خاطر توانمندی وی در تقویت نهادهای کشور و نقش منطقه ای سوریه است.  

وی در پاسخ به اینکه با توجه به بی ثباتی و درگیری که در سوریه وجود دارد چگونه می توان انتخابات را به عنوان یک روند دموکراتیک برگزار کرد گفت: ما در خصوص برگزاری انتخابات وظیفه ای داریم و درباره جنگ نیز وظیفه ای. وظیفه ما در خصوص جنگ این است که به آن پایان دهیم و امنیت را به سوریه بازگردانیم و از وحدت ملی در کشور محافظت کنیم. وحدت ملی در کشور بین مردم و گروه‌های مختلف آن وجود دارد در غیر این صورت سوریه به طور کامل از هم می پاشید. اما اساسا چه کسی این جنگ را به وجود آورد؟ چه کسی عامل کشتار مردم است و چه کسی تروریستها را از خارج فرستاده است؟ چه کسی از خارج سلاح ارسال می کند؟ چه کسی پول ، خدمات تدارکاتی ، امکانات جاسوسی ارائه می کند و چه کسی بیمارستانها و پادگانها را در مرز ایجاد می کند؟ آیا آنها سوری هستند؟ آیا آنها مسئول این جنگ نیستند؟ آیا همه طرفهای جنگ در این خصوص که باید به یک راه حل سیاسی دست پیدا کنیم اتفاق نظر ندارند؟ و آیا پایبندی به نهادها و قانون اساسی راه دستیابی به راه حل سیاسی نیست؟ برگزاری انتخابات ریاست جمهوری نیز بخشی از قانون اساسی است پس چرا آنها با برگزاری انتخابات مخالفند؟ آنها انتخابات را غیرقانونی اعلام می کنند برای اینکه می دانند رئیس بشار اسد در این انتخابات پیروز خواهد شد

مجری پرسید: اگر کشورهای همراه با مخالفان سوری مانند آمریکا و کشورهای غربی و عربی رئیس جمهور پیروز در انتخابات را که دکتر بشار اسد خواهد بود به رسمیت نشناسند و آن را غیرقانونی بدانند واکنش دمشق چه خواهد بود ، آیا این مسئله فرصت دستیابی به راه حل سیاسی را از بین نخواهد برد؟ 

الزعبی گفت: نه من کاملا به عکس آن اعتقاد دارم. اولا هدف اصلی انتخابات ریاست جمهوری ، محافظت از موسسات کشور و تثبیت موفقیت اصلاحات سیاسی در کشور و حفظ قدرت کشور در پیگیری راه حل سیاسی به عنوان گزینه دولت است. البته اجازه بدهید درباره کشورهای عربی صحبت نکنیم چرا که صحبت کردن از انتخابات ، دموکراسی و مشروعیت و دیگر مسائل از طرف برخی کشورهای عربی مانند قطر ، بحرین و عربستان سعودی که چنین تجربه ای را ندارند خجالت آور است. اما دیگر کشورها از آمریکا و ترکیه گرفته تا اردن و بسیاری از کشورهای دیگر بر اساس منطقی بیهوده سخن می گویند. این کشورها پول و سلاح برای تروریست‌ها ارسال می کنند و به آنها خدمات تدارکاتی و اطلاعتی می دهند. آیا فکر می کنید این کشورها که دست به چنین اقداماتی می زنند بر اساس نتایج انتخابات موضع خود را انتخاب خواهند کرد؟ گزینه سیاسی که آنها ادعا می کنند کجاست؟ چه پیش از انتخابات و چه پس از انتخابات و انتخاب رئیس جمهور جدید ، دستیابی به راه حل سیاسی یک گزینه ملی برای سوریه است. امروز گزینه رئیس بشار اسد راه حل سیاسی است اما گزینه مبارزه با تروریسم نیز به موازات آن ادامه دارد. آیا پس از پیروزی رئیس بشار اسد در انتخابات اعتقاد او به راه حل سیاسی از بین خواهد رفت؟ اما دیگر کشورها آیا پس از انتخابات درباره راه حل سیاسی تجدید نظر خواهند کرد و از ژنو صرف نظر خواهند کرد؟ مسئله ، مسئله اشخاص نیست بلکه مسئله گزینه ها است.  

مجری پرسید: بسیاری می گویند نامزدهای دیگر مانند "حسان النوری" و" ماهر الحجار" هیچ تاثیری در روند انتخابات ندارند و تنها مهره های برگزاری این نمایش هستند و وجود آنها تنها برای تکمیل دکور انتخابات است ، آیا این درست است؟ 

وزیر اطلاع رسانی سوریه پاسخ داد: چنین چیزی نیست. با اطمینان و اعتقاد می گویم که این مسئله انتخابات در هیچ یک از مراحل آن ظاهرسازی نیست و نمی پذیریم که ظاهرسازی باشد. این بسیار غیراخلاقی است و ما به هیچ وجه چنین چیزی را نمی پذیریم. رئیس بشار اسد این انتخابات را بسیار جدی گرفته است و تبلیغات انتخاباتی خود را با جدیت دنبال می کند. رسانه های دولتی برای هیچ یک از نامزدها فعالیت نخواهند کرد و ما نظارت می کنیم که هیچ تبعیضی بین نامزدها صورت نگیرد و امیدواریم در این مسیر موفق باشیم. این یک واقعیت است که بر اساس قانون اساسی دنبال می شود. اما این دو نامزد دیگر شخصیت‌های محترمی هستند که آنها نیز انتخابات را با جدیت دنبال می کنند. اما مسئله واقع بینی مسئله دیگری است. به هیچ وجه رقابت با رئیس بشار اسد کار ساده ای نیست ، و من به خوبی می دانم که شخصیتهای شناخته شده و با روابط گسترده ای بودند که از نامزد شدن در انتخابات خودداری کردند چرا که معتقد بودند وارد شدن به بازی انتخابات با رئیس بشار اسد به هیچ وجه مسئله آسانی نیست. این به محبوبیت اسد برمی گردد. از من نپرسید که رئیس بشار اسد محبوبیت خود را از کجا به دست آورده است ، وی نه تنها در سوریه بلکه در همه کشورهای عربی محبوب است. ما دوست داریم انتخاباتی در همه کشورهای عربی با حضور رئیس بشار اسد برگزار شود و در این خصوص آمادگی داریم. رئیس بشار اسد در جهان عرب و اسلام محبوبیت دارد. بسیاری از کسانی که خود را رهبر و حاکمان نظامهای کشورهای عربی می دانند اخلاق ، عربیت و دیانت رئیس بشار اسد را ندارد.  

وی در پاسخ به اینکه بسیاری از مردم در کشورهای عربی از انقلاب سوریه بر ضد نظام حمایت می کنند ، گفت: این مسئله در ابتدای حوادث و جنگ بر ضد سوریه وجود داشت. مخدوش کردن چهره نظام سوریه و جنگ رسانه ای گسترده و همچنین انتشار اخبار دروغ و نادرست وجود داشت و بسیاری از رسانه‌ها ، شبکه های تلویزیونی و خبرگزاریها در این زمینه مشارکت داشتند اما امروز اوضاع متفاوت است و دیدگاه مردم در این خصوص تغییر کرده است. 250هزار تا 290 هزار نفر به سفارت سوریه در لبنان رفتند که با جمعیت قطر با احترامی که برای مردم آن قائل هستم برابری می کند. یعنی در یک روز بیش از جمعیت قطر به سفارت سوریه در بیروت رفتند. آیا امیر قطر یا پادشاه عربستان سعودی یا پادشاه بحرین می توانند انتخاباتی مانند انتخابات سوریه برگزار کنند؟ عربستان بیاید انتخاباتی برگزار کند که در آن پادشاه بحرین و دو شاهزاده از یک خانواده در آن نامزد شوند آن وقت به مردم بگویند بروید به آنها رای دهید ، آیا حاضر است چنین کاری کند؟ قطر نیز بیاید انتخاباتی برگزار کند که در آن امیر قطر ، پدر و مادرش نامزد شوند ، آیا می تواند؟  

الزعبی در پاسخ به تلاش‌هایی که برای انتخاب میانجی جدید در امور سوریه وجود دارد و اینکه آیا سوریه نیز شروطی در این خصوص دارد ، گفت: موضوع شروط مطرح نیست. ابراهیمی ویژگیهای منحصر به فردی داشت. او میانجی بدی بود برای اینکه نه سالم بود و نه بی طرف. هر میانجی دیگری که انتخاب می شود باید سالم و بی طرف باشد. ما عضو سازمان ملل متحد و عضو اتحادیه عرب هستیم اما اتحادیه عرب در گرو دارایی های خلیج فارس است و به هیچ وجه مورد اعتماد نیست

وی درباره انتخاب رئیس جمهور لبنان نیز گفت: ما از رئیس جمهوری حمایت می کنیم که همه لبنانیها را در کنار هم جمع کند و در جهت منافع لبنان از جمله مقابله با دشمن اسرائیلی و کمک به مقاومت حرکت کند.  

الزعبی در پایان گفت: همه سوریهایی که سوریه را دوست دارند، باید در انتخابات شرکت کنند ، کسانی که فکر می کنند رای آنها اهمیتی ندارد مرتکب اشتباه خطرناکی شده اند.  

 



انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.