سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی عدم پایبندی ۵۶ کشور به تعهدات خود در قبال آژانس و همکاری مناسب ایران در ۹۹ درصد موارد را گزارش داد

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی تصریح کرده ۵۶ کشور به تعهدات خود برای گزارش‌دهی به این نهاد نظارتی سازمان ملل عمل نکرده‌اند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری بلومبرگ؛ آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارشی که بلومبرگ به آن دسترسی پیدا کرده است اعلام کرد حدود یک سوم از کشورهای عضو آژانس گزارش درباره اطلاعات پادمان های هسته ای خود را در سال 2013 به موقع ارائه نکردند و عده ای دیگر از کشورها در فرایند بازرسی آژانس مانع تراشی کرده ، گزارش های خود را به شیوه ای بد ارائه کرده یا در ارائه گزارش درباره فعالیت های هسته ای خود قصور کردند. 

در این گزارش 86 صفحه ای آمده است: چندین کشور شرایط لازم برای شفاف‌سازی یا پاسخگویی به سوالات آژانس را درباره صحت اظهاراتشان ارائه نکردند. تاخیر در حل و فصل این مسائل باعث شده است آژانس نتواند به اهداف پادمان های خود دست یابد.

گزارش سالانه آژانس بین المللی انرژی اتمی برای دومین سال متوالی می افزاید بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی سال گذشته از هزار و دویست و شصت و چهار مکان بازدید کردند که مقادیر اورانیوم و پلوتونیوم کافی برای ساخت صد و هشتاد و هشت هزار و پانصد سلاح هسته ای در آنها موجود بود.

بازرسی ها در ایران که یک راکتور هسته ای دارد حدود دوازده درصد از بودجه پادمانی صد و شش میلیون و پانصد هزار یورویی (معادل صد و چهل و پنج میلیون دلار) آژانس را صرف کرده است.

این سند نشان می دهد دویست و یازده بازرسی در ایران انجام شده است و این کشور تنها در ارائه کمتر از یک درصد از هشت هزار و دویست و هشتاد و سه گزارشی که ملزم به ارائه آن بوده، تاخیر داشته است.

این سند علاوه بر بررسی ویژه ایران، سوریه و کره شمالی نگرانی های بازرسی در ژاپن و ازبکستان را نشان می دهد.

این گزارش تاکید دارد بعد از حادثه راکتور سال دو هزار و یازده در ژاپن، بررسی و ارائه گزارشی درباره مواد هسته ای حوضچه های سرد کننده در نیروگاه دائی چی فوکوشیما ژاپن چندین سال زمان می برد.

در این سند همچنین آمده است ازبکستان نیز در ارائه گزارشی درباره مقادیر اندک مواد هسته ای خود و برخی از فعالیت های هسته ای این کشور در ابعاد کوچک ناکام بوده است اگر چه این خطاها باعث افزایش نگرانی درباره اشاعه هسته ای نشده است. ازبکستان که دو راکتور تحقیقاتی دارد سال گذشته میزبان چهار بازرسی آژانس بود و 31 درصد از گزارش های خود را با تعویق به آژانس ارائه کرده است.
آندسته از کشورهای جهان که سلاح های هسته ای شان رسما به تایید رسیده است -- چین، فرانسه، روسیه، انگلیس و آمریکا -- نیز در مجموع سال گذشته میزبان 85 بازرسی آژانس بین المللی انرژی اتمی بوده اند.

شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی هفته آینده در وین تشکیل جلسه می دهد و در این جلسه گزارش پادمان های آژانس ارائه خواهد شد. دیپلمات ها درباره ادامه تلاش ها برای حل و فصل تحقیقات درخصوص فعالیت هسته ای ایران گفتگو می کنند. 

ایران شانزدهم ژوئن با قدرت های جهان در وین برای مذاکره درباره یک توافقنامه هسته ای بلندمدت دیدار می‌کند.



انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.