سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شهرکرد/

تصویب 10 سند ملی برای نهضت مطالعه مفید کشور

مدیرکل امور کتابخانه های نهاد کتابخانه های عمومی کشور از تصویب 10 سند نهضت مطالعه مفید در راستای ترویج فرهنگ کتابخوانی در جامعه خبر داد.

ابراهیم شمشیری در پایان ارزیابی دوره ای کتابخانه های عمومی استان چهارمحال و بختیاری گفت: در سال جاری 27 میلیون جلد کتاب در کشور به چاپ رسید که 14 میلیون جلد آن مختص ایستگاه های کتاب بود که این تعداد، 10 درصد از تیراژ کتاب های چاپ شده سال گذشته بیشتر است.
وی طرح ایستگاه مطالعه را از طرح های موفق در این نهاد اعلام کرد و گفت: 600 ایستگاه مطالعه در کشور فعال است که نهاد کتابخانه های کشور 14 میلیون جلد کتاب ویژه این ایستگاه ها را منتشر کرده است.
مدیرکل امور کتابخانه های نهاد کتابخانه های عمومی همچنین از تجهیز 85 درصد از کتابخانه های کشور به بخش کودک خبر داد و افزود: در راستای اجرای نهضت مطالعه مفید و ترویج فرهنگ کتابخوانی، تعامل و ارتباط مناسبی با دستگاه های آموزشی کشور نظیر آموزش و پرورش و دانشگاه صورت گرفته است.
شمشیری رسالت نهاد کتابخانه ها را در حوزه فرهنگی خطیر عنوان کرد و گفت: رویکرد این نهاد در راستای تحقق شعار سال ترویج مطالعه و کتابخانه در جامعه به ویژه قشر جوان و نوجوان است.
وی ارزیابی کتابخانه های استان چهارمحال و بختیاری در خصوص تجهیزات، امکانات، اطلاع رسانی و کتابخوانی را هدف از سفر به این استان اعلام کرد و افزود: استان چهارمحال و بختیاری با میانگین 80.35 موفق ترین استان در کشور است.
مدیرکل امور کتابخانه های نهاد کتابخانه های عمومی کشور با ارزیابی مطلوب عملکرد کتابخانه های روستایی استان چهارمحال و بختیاری، بر تقویت منابع مالی و امکانات این کتابخانه ها تاکید کرد.
به گفته شمشیری، تاکنون استان های قم، هرمزگان، گلستان، خراسان جنوبی و شمالی، بوشهر، سمنان، همدان، گیلان، کرمان، کهگلویه و بویر احمد، مرکزی و چهارمحال و بختیاری در بیش از 350 شاخص ارزیابی شدند.
دستیابی به جایگاه ممتاز در جهان از نظر سرانه مطالعه و به خصوص مطالعه مفید بر اساس سند چشم انداز بخش فرهنگ عمومی در افق ایران 1404، افزایش فضای کتابخانه های عمومی به میزان هشت متر مربع به ازای هر 100 نفر و فراهم آوری چهار جلد کتاب به ازای هر نفر در کتابخانه های عمومی، از اهداف سند نهضت مطالعه مفید کشور است.
عضویت 35 درصد جمعیت ایران در کتابخانه های عمومی، توجه به مطالعه غیردرسی و مفید در روند آموزش رسمی کشور و توجه به مطالعه مفید در برنامه های اوقات فراغت از دیگر اهداف این سند است./س
برچسب ها: تصویب ، سند ، ملی ، مطالعه ، مفید ، کشور
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.