سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

"اشکان خطیبی":مشکل اهالی تئاتر نداشتن برنامه‌ریزی درست برای اجرای نمایش‌ها است

اعضای تیم نمایش "مسخ" درباره این نمایش گفتند.

به گزارش خبرنگار تئاترباشگاه خبرنگاران، صبح امروز نشست رسانه‌ای نمایش "مسخ" با حضور نصیر ملکی‌جو کارگردان؛ "فلامک جنیدی" بازیگر؛ "اشکان خطیبی" مشاور هنری و "حسن جودکی"، مجری طرح در تالار وحدت برگزار شد.
 
نصیر ملکی جو در ابتدای نشست گفت: نمایش "مسخ" در راستای آثار قبلی نمایش "نان و سپید برفی" و "هفت کوتوله" ساخته شد و این نمایش در راستای همان کارها دنبال شده است.
 
وی افزود: بیشترین چیزی که در آثارم دنبال می‌کنم این است که یک اثر شناخته شده را به شکل اغراق شده‌ای تغییر دهیم و ذهنیت مخاطب را نسبت به "مسخ" یا هر چیز دیگری تغییر دهیم و چیزی حتی به غیر از اسم باقی نماند که همان مسخ کافکا باشد.

اشکان خطیبی در ادامه نشست افزود: در این نمایش حتی یک عنوان و یک زاویه دید از شخصیت مسخ کافکا باقی مانده و ویژگی‌های نمایش مسخ این است که در طول این سالها ما شاهد تئاتر تجربه‌گرایی که وابسته به جریان نوگرای تئاتری است هستیم که باعث شده گاهی اوقات دافعه‌ای نسبت به اثر از جانب مخاطب بوجود اید.
 
وی افزود: ویژگی درجه یک آثار ملکی‌جو این است که نگاهش را نسبت به مسائلی که جدی است آنقدر جدی نمی‌گوید و اثرش تبدیل به یک طنز تلخ و گاهی اوقات کاریکاتور هم می‌شود، این زاویه نگاه و لحن اتخاذ شده در باره "مسخ" به گونه‌ای شده که ارتباط برای مخاطب راحت‌تر باشد که این امر به عینه در مدت زمان کم اجرای نمایش "مسخ" دیده شده. نمایش مسخ به جز چند نریشن هیچ دیالوگی ندارد و تمامی اطلاعات در بازی بازیگران به مخاطب داده می شود.
 
"فلامک جنیدی"، بازیگر این نمایش در ادامه نشست عنوان کرد: برای بنده این شکل از اجرا کار متفاوتی است که در آن بازی می‌کنم و با نوع بازی‌هایی که در این سال‌ها داشتم تفاوت دارد و باید یک روشی برای بازی در آن پیدا می‌کردم، نگاه ملکی جو را در این داستان ها خیلی دوست دارم، نگاه ریزبین و زاویه خاص یک جور طنز در آن وجود دارد که در سلیقه بنده است.
 
"حسن جودکی" مجری طرح این نمایش گفت: این طرح و ایده دو ماه پیش از طریق نصیر ملکی‌جو آغاز شد، تولید این نمایش، آکسسوار زیاد و پروژه سخت و نفس گیری بود که به تاکید ملکی‌جو برای واقعی بودن نمایش باز می‌گشت.
 
وی ادامه داد: تولید و مجری طرح به معنی واقعی در تئاتر وجود ندارد و به همت اشکان خطیبی یکی تعداد حمایت‌ها از ما شد و امیر پاکدل به عنوان تهیه کننده در کنار ما قرار گرفت فکر می‌کنم این توالی که در حوزه تهیه کنندگی شکل گرفته می‌تواند در آینده نزدیک تئاتر را به عنوان شغلی درآمد زا تبدیل کند.
 
اگر تبلیغات خوبی در حوزه تئاتر صورت گیرد شرکتهای بزرگ تبلیغاتی می‌تواند وارد این حوزه شود که مسلما رسانه‌ها باید به کمک تئاتر بیایند.
 
اشکان خطیبی در ادامه عنوان کرد: تهیه کنندگی چند سالی است که جا افتاده اما به برنامه‌ریزی‌های کلان نیاز دارد نمایش "مسخ" نمایش کم‌خرجی نیست چه از لحاظ طراحی صحنه و چه از لحاظ بازیگر در شکل کلی اختصاص دادن سالنی مثل حافظ غیر از ارتفاع سقفش هیچ خاصیت دیگری ندارد این سالن 200 نفر ظرفیت بیشتر ندارد و اتفاق هم‌زمانی دو اجرا مشکلاتی را برای ما بوجود آورده و قیمت بلیت هم که دست ما نیست عدم داشتن برنامه‌ریزی درست برای اجرای کارهای خوب یکی از ضعف‌های مدیریتی تئاتر است حداقل توقع ما از مرکز هنرهای نمایشی و بنیاد رودکی اختصاص زمان طولانی برای اجرا است و متاسفانه جدیداً همزمان شدن اجراها مثل غده سرطانی برای تئاتر شده است.
 
نصیر ملکی‌جو در ادامه نشست گفت: بنده برای تولید شگفتی و آمادگی ذهنی‌ام به دنبال چه کسی باید بروم تا حمایتم کند، اگر ما به جای یک ماه، دو ماه اجرا داشتیم و برنامه‌ریزی درستی صورت می‌گرفت، مطمئنا با آرامش خیال اجرا می‌کردیم تا زمانی که هنرمند تأمین مالی نشود و تولید تئاتر نکند و فراتر از آوردن متریال‌های مرسوم در حوزه تئاتر تجربی اقدام نکند هیچ پیشرفتی صورت نمی‌گیرد.
 
وی ادامه داد: بنده واقعا به روح، دوران سیر می‌کنم من از ایسم هیچوقت خوشم نمی‌آمده و نمی‌توانم بگویم که متعلق به کدام دورانم چون هنرمند این کار را تولید می‌کند و پس از آن منتقد می‌آید و نامی برای آن می‌گذارد من احساس می‌کنم راجع به  مسخ کلیت انسانی در میان است و فقط متعلق به کافکا نبود که مسخ را آفرید بلکه روح یک دوره بود که مسخ را آفرید و بشر به جایی رسید که آن آثار را بیافریند.

این داستان‌ها اتفاقاتی هستند که تکرار نمی‌شوند به همین دلیل باید تغییر کنند ما با اجراهامان نوع نگرش تماشاچی را تغییر می‌دهیم تا با جهان تازه‌ای روبرو شود.
 
اشکان خطیبی در ادامه نشست عنوان کرد: داستان‌های ملکی‌جو با تحت تأثیر یا الهام گرفته است مانند طراحی صحنه که شاکله صحنه‌هاست و از هم جدا می‌شود و چیز جدیدی را شکل می‌دهد.
 
داستانی که مانند اجزا از هم جدا شده و برخی به عنوان یک مفهوم دیگر جلوه پیدا می‌کند که از آن می‌توان معانی جدیدی برداشت کرد، این مؤلفه‌ای است که در سه تا کار نصیر ملکی‌جو به چشم می‌آید که دلیل خاصی برای چرایی آن وجود ندارد زیرا شیوه کار و جهان‌بینی ملکی‌جو این گونه است .
 
ملکی‌جو در ادامه نشست عنوان کرد:‌ این فلسفه از دید هنری و زیبایی‌شناختی نسبت به این جریان‌ها و اتفاقات تاریخی است به طور مثال علی حاتمی علاقه شدیدی به دوران قاجار داشت که به رنگ‌بندی‌ها و آرایش و نگاه زیبایی‌شناسانه او بوده که همه این کارها در یک فضاسازی مشخص و مشترک است، موسیقی‌ها و حرکت‌هایی که گروه به این نمایش دارند بسیار به فضاهای کومونیستی و لنینی نزدیک می‌شود. مسخ تشبیهی است که به افراد یک جامعه که به صورت کلونی تبدیل به حشره شده‌اند و ما آنها را در جایگاه یک حشره قرار دادیم در این نمایش ترس‌ها و اضطراب‌ها به صورت سمبلیک ارائه می‌شود .
 
کارگردان نمایش نان در انتها گفت: بچه‌های این نمایش ما شبانه‌روز فعالیت کردند و تیم ما واقعا فرسوده شد تا به چرخه اجرا و ارائه اثر بیفتد ولی هنوز هم درگیر نمایش هستیم و ساعت‌ها قبل از اجرا با وجود مسئله دو اجرایی تمرین می‌کنیم و در انتها از همه دوستانم به خاطر تمامی همکاری‌هایی که با گروه ما کردند تشکر می‌کنم.
 


انتهای پیام/ اس
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.