سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پایگاه اینترنتی دیلی بیست در گزارشی نوشت :

بحث و جدل کاخ سفيد و پنتاگون برسر تعداد نيروهای آمريکايی در افغانستان پس از 2014

کاخ سفید و وزارت دفاع آمریکا ( پنتاگون ) یک بار دیگر درحال بحث برسر این مسئله هستند که چه تعداد از نیروهای آمریکایی به جنگ در افغانستان ادامه خواهند داد و اینکه آیا تعداد کافی از نیروهای آمریکایی برای جلوگیری از طغیان دوباره القاعده ، در افغانستان باقی خواهند ماند ؟

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ؛باراک اوباما رئیس جمهور افغانستان با فشار روزافزون روبرو است تا دست‌‌کم 10 هزار نفر از نیروهای آمریکایی را برای سال های آینده در افغانستان حفظ کند. برخی افسران ارشد اطلاعاتی و نظامی آمریکا که هم اکنون در افغانستان علیه القاعده می جنگند می گویند تعداد نیروهایی که کاخ سفید درحال بررسی باقی ماندن آنها در افغانستان است باید به قدری کافی باشد که القاعده بار دیگر نتواند این کشور را به یک مخفیگاه امن برای خود تبدیل کند. برخی دیگر نیز مطمئن نیستند حتی 10 هزار نیرو بتواند از یک گروه تروریستی و متحدان آن جلوگیری کند.
تصمیم گیری در این خصوص نه تنها می تواند به شکل گیری روابط بین اوباما و دستگاه امنیت ملی وی در سال های پایانی ریاست جمهوری او کمک کند بلکه می تواند در تعیین نتیجه نهایی طولانی ترین جنگ آمریکا نقش مهمی داشته باشد. برخی از مقامات نظامی و اطلاعاتی بلندپایه آمریکا به شدت نگران اقداماتی هستند که رئیس جمهور قرار است در آینده انجام دهد.
یک افسر اطلاعاتی آمریکا در مصاحبه با دیلی بیست گفت خلاصه کلام اینکه 10 هزار نیرو برای جلوگیری از تبدیل شدن دوباره افغانستان به مخفیگاهی امن برای القاعده کافی نیست.
ژنرال جوزف دانفورد فرمانده نیروی کمک به تامین امنیت و ثبات در افغانستان موسوم به ایساف که تحت فرماندهی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ( ناتو ) قرار دارد ماه مارس اعلام کرد با باقی ماندن 10 هزار نیرو در افغانستان موافق است. ( دیگر کشورهای عضو ناتو نیز دو هزار نیروی دیگر در این ماموریت مشارکت خواهند داد.) اما مقامات نظامی و اطلاعاتی ارشد می گویند نگران آن هستند که اوباما حتی کمتر از این تعداد نیرو را در افغانستان حفظ کند.
یک مقام نظامی بلندپایه آمریکا در مصاحبه با دیلی بیست گفت هر بار که دفتر وی ارزیابی هایی را در مورد چگونگی استقرار 10 هزار نیروی درخواستی دانفور برای عملیات پس از سال 2014 در افغانستان در اختیار شورای امنیت ملی آمریکا قرار می دهد ، آنها درخواست کاهش تعداد کلی این نیروها را درخواست می کنند.
پایان سال 2014 ضرب الاجل تعیین شده برای خروج نیروهای آمریکایی و ناتو از افغانستان و واگذاری کامل تامین امنیت در این کشور به نیروهای افغان است.
البته هیچ افسر نظامی وجود ندارد که به نیروهای بیشتر یا عملیات بیشتر به منظور تکمیل کردن این ماموریت فکر نکند. اما این مسئله را نیز باید مد نظر داشت که نیروهای بیشتر به معنی تضمینی برای دستیابی به نتایج بهتر نیست چرا افزایش نیروهای آمریکایی در افغانستان در سال 2009 و 2010 نتوانست به خشونت ها در این کشور پایان دهد.
اما فرماندهان نظامی ارشد در افغانستان و دو مقام بلندپایه وزارت دفاع آمریکا در واشنگتن گفتند باقی ماندن 10 هزار نیرو پس از سال 2014 در افغانستان برای آنها رضایتبخش است. آنها بخشی از تیمی هستند که به دانفورد کمک کردند تا در مورد تعداد نیروهایی که قرار است پس از سال 2014 در افغانستان بمانند ، تصمیم گیری کند. دانفورد معتقد است این تعداد نیرو برای مشورت دادن به نیروهای افغان و حمایت از فعالیت های نظامی ، دیپلماتیک و اطلاعاتی آمریکا در افغانستان برای دست‌کم دو سال آینده و در شش پایگاه منطقه ای ازجمله کابل ، بگرام ، قندهار و جلال آباد کافی است.
این فرماندهان از آن نگرانند که اگر تعداد نیروهایی که قرار است در افغانستان باقی بمانند کمتر از این تعداد باشد ، آمریکا نیز مجبور خواهد بود ماموریت خود را تنها به کابل و بگرام محدود کند و دیگر مناطق را به نیروهای امنیتی افغان واگذار کند که همچنان با مشکلاتی در زمینه تامین مهمات ، تجهیزات ، سوخت و مواد غذایی برای نیروهایشان روبرو هستند.
این فرماندهان خواستند نامشان فاش نشود زیرا از آن نگرانند که کاخ سفید هرگونه ابراز تردید یا توصیه علنی را نوعی تلاش برای مقید کردن اوباما به تعداد خاصی نیرو تلقی کند ، مانند زمانی که توصیه های استنلی مک کریستال ژنرال آمریکایی در افغانستان در آستانه تصمیم گیری اوباما درمورد تعداد نیروها در نخستین سال ریاست جمهوری خود فاش شد.
دموکرات های برجسته در کنگره مانند سناتور کارل لوین رئیس کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا گفته اند نیروهای امنیتی افغان آماده اند تا مسئولیت امنیتی بیشتری را در داخل افغانستان به عهده بگیرند.
با این حال اوباما هنوز در مورد تعداد نیروهایی که قرار است پس از سال 2014 در افغانستان باقی بمانند تصمیم گیری نکرده یا دست‌‌کم تصمیم در این خصوص را به طور علنی اعلام نکرده است. اما اوباما به افغان ها قول داده است اجازه ندهد کشور آنها به مخفیگاهی برای تروریست ها تبدیل شود.
اوباما در دیدار با سرباز آمریکایی که در سفیر غیر منتظره اواخر این هفته وی به کابل انجام شد گفت :« پس از اینهمه فداکاری ، ما اکنون می خواهیم دستاوردهایی را که به دست آورده ایم حفظ کنیم و اطمینان دهیم که از افغانستان هرگز برای حمله به دیگر کشورها استفاده نخواهد شد.»
رئیس جمهور آمریکا بدون دیدار با حامد کرزای رئیس جهمور افغانستان به کشورش بازگشت.
اوباما تنها توقفی چند ساعته در پایگاه هوایی بگرام در 50 کیلومتری شمال کابل داشت و با نیروهای آمریکایی دیدار کرد.
روابط بین کرزای و اوباما به علت خودداری کرزای از امضا موافقتنامه امنیتی دوجانبه بین واشنگتن و کابل رو به تیرگی نهاده است.
کرزای گفته است این موافقتنامه امنیتی را با آمریکا امضا نخواهد کرد مگرآنکه آمریکا به جستجوی خانه های مردم افغانستان در خلال عملیات نظامی نظامیان آمریکایی پایان دهد ، از روند صلح در افغانستان حمایت کند و در انتخابات افغانستان مداخله نکند.
موافقتنامه امنیتی دوجانبه بین واشنگتن و کابل زمینه ساز ادامه حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان خواهد بود.
آمریکا و ناتو هر دو اعلام کرده اند خودداری کرزای از امضا موافقتنامه امنیتی دوجانبه با واشنگتن که چارچوبی قانونی برای ادامه حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان خواهد بود می تواند برنامه ها را در این زمینه به خطر اندازد و باعث خروج سریع تر و کامل نیروهای خارجی از این کشور شود که می توان از آن به عنوان "گزینه صفر " یاد کرد.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.